Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 2004.01.21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z pismem Pana Marszałka znak: BPS/DSK-043-563/03 z dnia 22 grudnia 2003 r., przy którym przekazane zostało oświadczenie Pana Senatora Mariana Lewickiego złożone na 52 posiedzeniu Senatu w dniu 17 grudnia 2003 r., uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) w art. 37 ust. 1 określa procentowe stawki podatku akcyzowego, w tym dla sprzedaży piwa w kraju na poziomie 70% , a dla importu 230%, które mają charakter stawek maksymalnych.

Jednocześnie art. 37 ust. 2 pkt 1 i 2 w/w ustawy zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do obniżania ustawowych stawek akcyzy w drodze rozporządzenia oraz określania warunków ich stosowania, jak również do zwalniania niektórych wyrobów od akcyzy.

W związku z powyższym Minister Finansów, w obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. rozporządzeniu w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 221, poz. 2196), określił stawkę akcyzy dla piwa w wysokości 6,86 zł od 1 hl za każdy o Plato. Należy zatem stwierdzić, iż aktualnie obowiązująca stawka podatku akcyzowego dla piwa funkcjonuje na niezmienionym poziomie od czerwca 2004 r.

Przystąpienie Polski do struktur Unii Europejskiej i włączenie terytorium RP do obszaru celnego Wspólnoty spowoduje, iż zniesieniu ulegną cła na towary przywożone z innych państw członkowskich, chroniące polski rynek przed konkurencją z zagranicy. Powyższy fakt sprzyjać może zwiększonej konkurencji dla krajowych producentów w odniesieniu do różnych grup towarów, w tym również w odniesieniu do piwa.

Ministerstwo Finansów uważnie obserwuje procesy zachodzące na rynku piwa, również w krajach unijnych sąsiadujących jak i przystępujących do UE.

Należy wyraźnie podkreślić, iż przepisy prawa wspólnotowego określają jedynie minimalny poziom stawek podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych. Dla piwa minimalna stawka unijna wynosi 0,748 EUR/hl/oPlato. Zatem każde z państw członkowskich ustala stawkę podatku akcyzowego w oparciu o zasady prowadzonej przez dane państwo polityki gospodarczej, nie niższą niż minimalna, co powoduje, iż w krajach UE istnieją różnice w wysokości opodatkowania podatkiem akcyzowym piwa. Przykładowo w Niemczech obowiązuje stawka podatku akcyzowego w wysokości 0,790 EUR/hl/oPlato, a w Austrii stawka podatku akcyzowego od piwa wynosi 2,08 EUR/hl/şPlato.

W Polsce obowiązuje stawka podatku akcyzowego w wysokości 6,86 zł/hl/oPlato, co stanowi 1,50 EUR/hl/şPlato. Natomiast stawka akcyzy na piwo u naszych południowych sąsiadów - w Czechach i Słowacji - wynosi odpowiednio: 0,753 EUR/hl/oPlato oraz 0,727 EUR/hl/şPlato.

Obok obserwowanych różnic pomiędzy w/w krajami w obciążeniu podatkiem akcyzowym poszczególnych wyrobów akcyzowych, w tym również piwa, występują różnice cenowe tych samych dóbr pomiędzy tymi krajami.

Ministerstwo Finansów dostrzega problem zagrożenia konkurencyjności dla krajowych producentów i realne niebezpieczeństwo, iż sprzedaż krajowego piwa może zostać zastąpiona, w pewnej części przywozem piwa z innych krajów UE.

Spodziewana sytuacja na rynku piwa z pewnością wymusi restrukturyzację części obecnie funkcjonujących towarów. W tym miejscu chciałbym podkreślić iż realizowana przez resort finansów (od czerwca 2001 r.) polityka niepodnoszenia stawki akcyzy na piwo, wprowadzone regulacje prawne promujące m.in. małe i średnie browary jak również szereg nowych, bardzo istotnych instytucji zapisanych w nowej ustawie o podatku akcyzowym, które zostaną wprowadzone do polskiego systemu podatkowego w związku z przystąpieniem Polski do UE, mają wspomagać również krajowych producentów piwa w podejmowanych przez tę branżę działaniach zmierzających do przygotowania warunków podjęcia konkurencji na unijnym rynku piwa. Należy jednak zaznaczyć, iż dopiero wspólny wysiłek tj. połączenie działań i korelacja prowadzonej przez rząd polityki akcyzowej z realizowaną przez branżę piwowarską polityką cenową w odniesieniu do piwa pozwoli na zminimalizowanie ewentualnych niekorzystnych skutków włączenia Polski w obszar wspólnego rynku. W tym miejscu pozwolę sobie zwrócić uwagę na fakt, iż nowa ustawa o podatku akcyzowym, która została przyjęta przez Sejm w dniu 16 grudnia 2003 roku zawiera konstrukcję maksymalnych stawek podatku akcyzowego na poszczególne wyroby akcyzowe, zgodną z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami. Zawiera ona również delegację, na mocy której minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, dokonać obniżenia maksymalnych stawek akcyzy. Zapisana zatem w projekcie ustawy w art. 68 ust. 4 stawka podatku akcyzowego dla piwa ma charakter stawki maksymalnej, co oznacza, że akcyza na piwo po 1 maja br. nie może przekroczyć określonego tą regulacją poziomu, może natomiast zostać obniżona. Mechanizm ten w kontekście zmian zachodzących na rynkach krajów UE i państw ościennych należy uznać za bardzo dobry zarówno dla gospodarki jak i możliwości oddziaływania na konkurencyjność naszych podmiotów gospodarczych.

Reasumując, wybór wariantu, jednego z kilku opracowanych przez resort, ustanowienia stawek podatku akcyzowego na napoje alkoholowe, w tym oczywiście na piwo na optymalnym poziomie w realiach funkcjonowania Polski we wspólnym rynku unijnym, nastąpi wkrótce po całościowej analizie procesów zachodzących na rynkach w/w napojów przy uwzględnieniu konieczności zabezpieczenia dochodów budżetowych z tego tytułu i jednoczesnym rozważeniu opinii i propozycji zainteresowanych branż.

Łącząc wyrazy szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Robert Kwaśniak


Oświadczenie