Oświadczenie
Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Włodzimierza Łęckiego, złożone na 33. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 32):
Warszawa, 2003-02-21
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 4/6
00-902 Warszawa
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Włodzimierza Łęckiego przesłane przy piśmie z dnia 10 lutego 2003 r. Nr LP/043/26/03/V uprzejmie wyjaśniam co następuje.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2002 r. w sprawie określenia liczby promes i licencji na międzynarodowy transport drogowy rzeczy do dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 173, poz. 1417) opublikowane zostało w dniu 17.10.2002 r. Miało wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Wydanie tego aktu prawnego było niezbędne dla realizacji tzw. "list oczekujących". Listy te były rejestrami przedsiębiorców, którzy do końca sierpnia 1997 r. złożyli wnioski o udzielenie koncesji (obecnie licencji) na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy na obszary ważności, dla których z tytułu deficytu zezwoleń wjazdowych (kraje Europy Zachodniej i część Krajów Europy Południowej), obowiązywała blokada udzielania koncesji (zasada "zamrożenia" liczby uprawnień obejmujących kraje "deficytowe").
Możliwość realizacji list oczekujących była uwarunkowana ilością licencji (koncesji) odzyskanych przez resort z tytułu cofnięć uprawnień z urzędu. W drugiej połowie 2002 r. realizacja list oczekujących stała się możliwa.
Jednocześnie do resortu napływały liczne pisma, wnioski i postulaty od firm zarówno "małych" jak i z dużą liczbą pojazdów w sprawie udzielenia dodatkowych licencji lub dodatkowych wpisów z licencji na obszary ważności objęte "zamrożeniem". Przedkładano różnorodne argumenty, wskazujące na niezbędność udzielenia dodatkowych uprawnień.
To było podstawą do wprowadzenia zapisów przewidujących możliwość uzyskania dodatkowych promes licencji, licencji i wpisów z licencji.
Po opublikowaniu ww. rozporządzenia zostało ono oprotestowane przede wszystkim przez duże organizacje zrzeszające międzynarodowych przewoźników drogowych. Obawiano się, że przewidywane dodatkowe zwiększenie liczby uprawnień spowoduje zbyt silną destabilizację rynku transportowego.
Natomiast zapisy rozporządzenia dotyczące list oczekujących z 1997 r. pozostały i wnioski te są w trakcie realizacji.
W sprawie wielkości kontyngentu zezwoleń na przewozy drogowe ładunków między Polską a Niemcami pragnę wyjaśnić, że decyzje w tym zakresie podejmuje corocznie polsko-niemiecka Komisja Mieszana ds. międzynarodowych towarowych przewozów drogowych.
Liczba zezwoleń jaką skłonne są przyznawać stronie polskiej władze niemieckie nie pokrywa potrzeb polskich przewoźników. Z tego względu w celu zapewnienia ciągłości przewozów do Niemiec w trakcie roku, Ministerstwo Infrastruktury utrzymuje system reglamentacji wydawania zezwoleń. Należy podkreślić, że dystrybucja zezwoleń odbywa się według jednakowych i równych dla wszystkich podmiotów zasad przydziału.
W celu złagodzenia obecnej, trudnej dla polskich przewoźników sytuacji, na różnych szczeblach administracji rządowej prowadzone są ze stroną niemiecką rozmowy mające na celu zwiększenie kontyngentu zezwoleń. W wyniku tych zabiegów notujemy pewien postęp. Niemniej jednak, ilość zezwoleń niemieckich wciąż odbiega od potrzeb zgłaszanych przez polskie przedsiębiorstwa przewozowe.
Nawiązując do trudności z jakimi borykają się firmy transportujące meble do Niemiec, należy podkreślić, że powyższe problemy nie są tylko udziałem tej jednej grupy przedsiębiorstw. Problem ten dotyka całej branży transportowej. Ewentualne zwiększenie przydziału zezwoleń dla ww. grupy przedsiębiorców wymusiłoby konieczność zmniejszenia limitów zezwoleń dla pozostałych przewoźników. Takie działanie w sposób oczywisty naruszyłoby zasadę równości podmiotów, jak też niosłoby za sobą negatywne efekty ekonomiczne dla całej branży transportowej.
Oczekujemy, że w wyniku działań prowadzonych przez resort infrastruktury problem braku zezwoleń niemieckich w najbliższym czasie zostanie złagodzony.
Z poważaniem
Z upoważnienia
Ministra Infrastruktury
Podsekretarz Stanu