Oświadczenie złożone
przez senatora Włodzimierza Łęckiego
Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra infrastruktury Marka Pola
Szanowny Panie Premierze!
Podczas dyżuru senatorskiego przedstawiono mi problem wycofania się przez Pana Premiera z ogłoszonego obowiązku wydania przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie międzynarodowego transportu drogowego dodatkowych wypisów z licencji w liczbie pięciuset sztuk dla pięciuset pojazdów, w te
rminie do 31 grudnia 2002 r.Rozporządzenie ministra infrastruktury w tej sprawie zostało wydane 24 września 2002 r. i opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 173 pozycja 1417. Termin wejścia w życie tego rozporządzenia został następnie przesunięty na 16 grudnia 2002 r., a w rozporządzeniu z dnia 10 grudnia 2002 r. ustalenia te zostały zlikwidowane.
Przypuszczam, że Ministerstwo Infrastruktury działało w tej sprawie pod naciskiem dwóch stron. Z jednej strony presję w sprawie dodatkowych wypisów licencji wywierały wielkie przedsiębiorstwa transportowe, które dzięki swemu profesjonalizmowi otrzymywały więcej zleceń transportowych w eksporcie, niż mogły wykonać, z drugiej zaś strony istniał nacisk małych firm transportowych, przeciwnych dodatkowym wypisom z licencji,
obawiających się zmonopolizowania rynku transportowego przez duże firmy i ich możliwości finansowych.Z punktu widzenia konstytucyjnej zasady państwa prawa przedstawiona mi sprawa jest niezrozumiała. Kierując się opublikowaną w sposób urzędowy informacją, wszystkie wielkie firmy transportowe dokonały zakupu nowych samochodów, bo miały pewność, że na pojazdy te uzyskają wypisy z licencji i tym samym pojazdy te będą służyć celowi, w którym zostały nabyte. Tymczasem arbitralna zmiana warunków naraziła przewoź
ników międzynarodowych na straty wielkich rozmiarów.W ten sposób naruszona została zasada zaufania do państwa, zasada pacta sunt servanda i zasada ochrony interesów w toku. Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że zasady te stanowią fundament demokratycznego państwa prawa. Tymczasem w tej sprawie doszło do uchybienia legislacyjnego.
Jest jeszcze jeden merytoryczny aspekt tej sprawy, który należy poruszyć. Hamowanie zdolności przewozowych polskich przewoźników działa na szkodę państwa. Znaczna liczba niezrealizowanych zleceń przewozowych na Zachód powoduje, że nie zostają wywiezione polskie towary eksportowe, a zatem sytuacja ta limituje również polski eksport.
Przedstawiony mi problem dotyczył przewozów polskich mebli, do których niezbędny jest specjalistyczny środek transportu i które mogą być wywożone tylko transportem drogowym bezpośrednio pod wielkie magazyny czy sklepy meblowe w Unii Europejskiej, a głównie w Niemczech - system from door to door.
Opisaną sytuacją oburzeni są udziałowcy zagraniczni polskich przewoźników. Informacje, o które wystąpili do niemieckiego ministerstwa transportu, wykazywały, że strona niemiecka nie stawia żadnych przeszkód w zakresie liczby zezwoleń na transporty do Niemiec, a dodatkowo Polska w
umowach międzynarodowych zobowiązała się udzielać polskim przewoźnikom posiadającym certyfikat kompetencji zawodowych nielimitowaną liczbę wypisów z licencji. Polityka Ministerstwa Infrastruktury, które najpierw ogłosiło ofertę, a później się z niej wycofało, naraziła polskich przewoźników na poważne straty.Informując o tej sprawie, uprzejmie proszę Pana Premiera o zainteresowanie się przedstawioną sytuacją i podjęcie działań mających na celu zapobieżenie zaistniałym skutkom finansowym powstałym u przewoźników, którzy w zaufaniu do państwa dokonali zakupu dużej liczby samochodów.
Z poważaniem
Włodzimierz Łęcki