Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, dnia 10 czerwca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez pana senatora Zbigniewa Kulaka załączone do pisma z dnia 14 maja 2003 roku, znak: BPS/DSK-043-190/03) informuję, co następuje:

Ustawa o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DZ.U. z 2003 roku, Nr 84, poz. 774) określa warunki dotyczące możliwości podejmowania działalności gospodarczej w zakresie nowych gier, w tym również gier na automatach o niskich wygranych. Do głównych wymogów stawianych podmiotom zainteresowanym podejmowaniem tego rodzaju działalności należy zaliczyć m.in.: określoną formę organizacyjno-prawną (wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna), minimalny kapitał spółki (200 tys. euro), obowiązek składania zabezpieczeń finansowych, udokumentowanie legalności źródeł pochodzenia kapitału spółki i terminowego wywiązywania się z obowiązków podatkowych wobec budżetu państwa oraz niekaralności udziałowców i osób zarządzających podmiotem.

Przyjęte w ustawie o zmianie ustawy o grach... rozwiązania w żaden sposób nie odbiegają od warunków stawianych podmiotom urządzającym gry w ośrodkach gier (tj. kasynach i salonach gier) na podstawie obowiązujących przepisów ustawy o grach... . Działalność związana z prowadzeniem gier w ośrodkach gier może być prowadzona przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną, której minimalny kapitał wynosi nie mniej niż 1 mln euro - gdy zezwolenie dotyczy prowadzenia kasyna, 500 tys. euro - gdy zezwolenie dotyczy prowadzenia salonu gier na automatach, salonu bingo pieniężne lub przyjmowania zakładów wzajemnych.

Ustawa o grach... jak i przyjęta jej nowelizacja stanowią regulację szczególnej działalności, która z jednej strony jest stosunkowo rentowna, ale z drugiej strony może stać się i staje się często źródłem wielu zjawisk patologicznych. W związku z tym Minister Finansów jest zobowiązany do szczególnej aktywności w prowadzeniu nadzoru i kontroli nad działalnością podmiotów urządzających gry hazardowe. Wprowadzone w ustawie wysokie wymogi stawiane podmiotom ubiegającym się o zezwolenie są podyktowane troską o zapewnienie wysokich standardów prowadzonej działalności, ochrony praw grających i interesu publicznego.

Zarówno w obowiązujących przepisach jak i zgodnie z przyjętą nowelizacją ustawy o grach... nie istnieją prawne możliwości urządzania jakichkolwiek gier bez wymaganego zezwolenia. Zezwolenie będzie mogło być wydane tylko i wyłącznie podmiotom, które spełniają wszystkie warunki określone w przepisach prawnych a w tym w szczególności warunek dotyczący ukazania źródeł pochodzenia kapitału spółki oraz niekaralności udziałowców i osób zarządzających podmiotem.

Ponadto, po udzieleniu zezwolenia działalność ta poddana zostanie nadzorowi i kontroli. Na tym etapie kontrola będzie prowadzona w trzech obszarach:

• kontrola techniczna automatów wprowadzanych do eksploatacji, obejmująca m.in. spełnienie ustawowych wymogów w zakresie limitu stawek i wygranych;

• szczególny nadzór podatkowy, sprawowany przez inspektorów kontroli skarbowej uwzględniający prawidłowość ustalania podatku od gier, kontrolę przychodów oraz stosowanie obowiązujących limitów stawek i wygranych;

• nadzór i kontrola zgodności prowadzonej działalności z przepisami ustawy, udzielonym zezwoleniem oraz regulaminem gry - sprawowany przez izby skarbowe właściwe ze względu na udzielone zezwolenie.

Trudno zgodzić się z poglądem, iż nowe regulacje, które w istocie rzeczy tworzą nowe możliwości prowadzenia działalności gospodarczej miałyby przyczynić się do ograniczania zatrudnienia w małych i średnich podmiotach gospodarczych.

Określone w ustawie o grach... rygorystyczne wymogi stawiane podmiotom zainteresowanym inwestowaniem w rynek gier wynikają z tego, iż działalność ta ma specyficzny charakter i dlatego poddana jest szczególnym uregulowaniom prawnym. Przedstawione powyżej środki weryfikacji, nadzoru i kontroli podmiotów rynku gier, będące w dyspozycji organów państwa, są niezbędne do sprawowania skutecznego nadzoru tego rynku.

Łącząc wyrazy szacunku

Robert Kwaśniak


Oświadczenie