Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury:
Warszawa, 2003-03-19
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka złożonym podczas 34. posiedzenia Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. i dotyczącym wyeliminowania z planów modernizacji dróg - budowy obwodnicy Bojanowa w Wielkopolsce, uprzejmie informuję:
1. Powszechnie znane są ogromne potrzeby w zakresie infrastruktury drogowej na terenie całego kraju. Kontynuując programy budowy i modernizacji dróg Rząd kieruje się:
- priorytetami strategicznego rozwoju kraju,
- zobowiązaniami międzynarodowymi,
- wielkością i uciążliwością ruchu,
- stopniami przygotowania poszczególnych odcinków dróg do prowadzenia inwestycji (wykupy gruntów, projekty, przygotowane plany, plany zagospodarowania przestrzennego, wydane pozwolenia na budowę, itp.).
2. W planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa obwodnicy Bojanowa i Goliny Wielkiej przewidywana jest po roku 2010. Do tego czasu muszą być przeprowadzone takie prace jak:
- wykonanie studium techniczno-ekonomicznego drogi S5 na odcinku Wrocław-Poznań, które określi jej przebieg,
- wykonanie koncepcji programowej obwodnicy Bojanowa i Goliny Wielkiej,
- uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy,
- wykupienie gruntów,
- uzyskanie pozwolenia na budowę.
3. Jako wielkopolaninowi zależy mi bardzo na rozwoju tego regionu i szybkiej budowie drogi S5. Jako minister infrastruktury jestem zobowiązany dbać o równomierny rozwój sieci drogowej na terenie całego kraju, w ramach będących w dyspozycji ministerstwa środków finansowych. Istnieje jednak możliwość przyspieszenia budowy przynajmniej pewnych fragmentów drogi. Planowana budowa wielu odcinków dróg ulega opóźnieniu z różnych przyczyn. Czasami są to trudniejsze niż się spodziewano warunki terenowe i geologiczne, a nierzadko przedłużające formalne procedury, protesty społeczności lokalnej. Powstaje wówczas możliwość wcześniejszej budowy innych odcinków zwłaszcza tych, gdzie samorządy lokalne aktywnie wspomagają przyspieszenie procesów formalnych, ułatwiając zakupy gruntów, czy wręcz przekazują gminne grunty na budowę dróg. Znając trudną sytuację miasta Bojanowa przekazuję Oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kulaka do GDDKiA celem wpisania obwodnicy na listę projektów rezerwowych.
Na zakończenie chciałbym podkreślić, że potrzeby kraju w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic znacznie przewyższają środki, jakie na ten cel możemy przeznaczyć. Corocznie konstruując plan zarówno ministerstwo jak i GDDKiA stają przed trudnym wyborem i koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. W Polsce jest wiele możliwości, w których natężenie ruchu i uciążliwość związana z tranzytem przez tereny zabudowane ciężkich pojazdów jest porównywalna lub jeszcze większa aniżeli w Bojanowie. Resort nie ustaje w staraniach, aby taki stan rzeczy zmienić. W tym względzie liczę również na współpracę Pana Marszałka.
Z wyrazami szacunku
Marek Pol