Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 31. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 23 stycznia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma z dnia 20 grudnia 2002 r., sygn. LP/043/436/02/V, przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Zbigniewa Kulaka w sprawie zwolnień lekarskich pracowników samorządowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Wynikająca z odpowiednich unormowań ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928 z późn. zm.), właściwość Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie działu administracja publiczna (art. 6 ustawy), nie skutkuje obowiązkiem ani uprawnieniem do prowadzenia ewidencji dokumentów i informacji związanych ze świadczeniami pieniężnymi z ubezpieczenia społecznego w razie choroby pracowników samorządowych.

Jednostki samorządu terytorialnego uczestniczące w sprawowaniu władzy publicznej podlegają nadzorowi Prezesa Rady Ministrów, wojewodów i regionalnych izb obrachunkowych z punktu widzenia legalności. Zarówno unormowania Konstytucji RP, jak i odpowiednie uregulowania ustrojowe, np. ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 96 (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), określają szczegółowy zakres kompetencji Prezesa Rady Ministrów, jako jednego z organów nadzoru. Kompetencje te dotyczą organów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaś poszczególnych pracowników samorządowych urzędu danej jednostki samorządu terytorialnego.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż kontrola, zarówno w zakresie prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich, jak i prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich, stanowiąca przedmiot uregulowań ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. Nr 60, poz. 636 z późn. zm.) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy oraz formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich (Dz. U. Nr 65, poz. 743), mieści się w zakresie uprawnień Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz płatnika składek, którym zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.), pozostaje m.in. pracodawca.

Uwzględniając uregulowania ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) można wskazać, iż czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę samorządowego, tj. urząd gminy, starostwo powiatowe czy urząd marszałkowski, dokonuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, lub w zakresie ustalonym przez ten organ, jego przewodniczący - art. 4 pkt 1 w związku z art. 1 pkt 1-3 ustawy.

Podsumowując, należy uznać za zasadne podjęcie stosownych działań w zakresie kontroli przedmiotowych zwolnień lekarskich. Trudno jednak wskazać przepis umożliwiający podjęcie czynności przez organ administracji rządowej wobec pracowników samorządowych, szczególnie w zakresie stosunku pracy, które to czynności zastrzeżone są dla pracodawcy samorządowego.

Z poważaniem

Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Jerzy Mazurek
Podsekretarz Stanu


Oświadczenie