Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora
Zbigniewa Kulaka, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):Warszawa, dnia 20 czerwca 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na przesłany za pośrednictwem Pana Marszałka pismem z dnia 29 maja br. JD/043/181/02/V, tekst oświadczenia Pana Senatora Zbigniewa Kulaka, w sprawie zasad odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej, uprzejmie informuję, że:
Nie można mówić o sprzeczności czy rozbieżności dwóch zapisów ustawowych jeśli dotyczą one dwóch różnych kwestii - ustawa o pomocy społecznej w art. 35 mówi o należnej opłacie za korzystanie z usług w domu pomocy społecznej a ustawa o emeryturach i rentach w art. 139, 140 i 141 mówi o potrąceniach jakie mogą zostać dokonane przez ZUS na świadczeniach.
Nie uległy zmianie zasady pobierania opłat za pobyt w domu pomocy społecznej wynikające z ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z tymi zasadami osoba przebywająca w domu ponosi opłatę w wysokości 70% dochodu miesięcznego nie więcej niż 200% kryterium dochodowego. Osoba opłacająca swój pobyt w domu pokrywa należność w kasie domu lub wpłaca na konto domu pomocy społecznej. Jeśli wyrazi zgodę potrącenia może dokonać organ emerytalno-rentowy bezpośrednio ze świadczenia.
Należność, o której mowa w art. 35 ustawy o pomocy społecznej wyrażona jest w kwotach netto, natomiast potrącenie, o którym mowa jest w art. 140 ust. 1 i 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych odbywa się na dochodzie brutto a więc niemożliwym jest przeniesienie wielkości procentowych z ustawy o pomocy społecznej do ustawy emerytalnej, a modyfikacja zawarta w znowelizowanych artykułach ustawy emerytalnej wielkości potrącenia do 60% dochodu odpowiada w przybliżeniu wielkości należnej kwoty z tytułu odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej.
Niewielkie różnice złotówkowe po nowelizacji nakładają na dom obowiązek zwrotu różnicy nadpłaconej kwoty co wydaje się korzystniejszym rozwiązaniem dla dps niż ubieganie się o dopłatę ze strony mieszkańców do kasy domu jak to miało miejsce przed nowelizacją przepisów. Niedogodność ta wynika z niemożliwości indywidualnych blokad na świadczeniach w oddziałach ZUS ponieważ blokada taka, znacznie przewyższałaby kosztami wysokość dokonywanych potrąceń. Koszty te obciążałyby i tak skromne budżety domów.
Dlatego uważam, że obecny mechanizm pobierania opłaty jest dla domu pomocy społecznej zbyt obciążający to dyrektor domu powinien się zwrócić do oddziału ZUS o odstąpienie od potrącania i pobierać należne opłaty w kasie domu.
Niemniej jednak ze względu na pojawiające się kłopoty w sytuacji zbiegu należnej opłaty z egzekucją zaległości, resort przygotował projekt zmiany stosownych zapisów w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który ułatwi pobieranie zaległych opłat bez narastania bieżącego zadłużenia mieszkańca.
Z poważaniem
MINISTER
PODSEKRETARZ STANU
Jolanta Banach