Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):
Warszawa, 2005-07-20
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z pismem z dnia 21 czerwca 2005 r. znak: BPS/DSK-043-305/05, przedkładam Panu Marszałkowi następujące stanowisko do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 83 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 czerwca 2005 r., w sprawie przedstawionych przez zarząd PKN ORLEN S.A. propozycji dotyczących zmian w Statucie Spółki związanych z przystosowaniem tegoż Statutu do Kodeksu spółek handlowych.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. zostało zwołane przez Zarząd Spółki na dzień 29 czerwca 2005 r., na podstawie art. 399 § 1 w związku z art. 395 § 1 Kodeksu spółek handlowych oraz § 7 ust. 3 Statutu Spółki, poprzez ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym Nr 109/2005 (2201) poz. 6491, z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie Walnego Zgromadzenia.
2. Wybór Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
3. Stwierdzenie prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia i jego zdolności do podejmowania uchwał.
4. Przyjęcie porządku obrad.
5. Wybór Komisji Skrutacyjnej.
6. Rozpatrzenie sprawozdana Zarządu z działalności Spółki i sprawozdania finansowego, a także wniosku w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2004.
7. Rozpatrzenie sprawozdania Rady Nadzorczej z oceny sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i sprawozdana finansowego w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz wniosku Zarządu w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2004.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2004.
9. Podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2004 oraz ustalenia dnia dywidendy i terminu jej wypłaty.
10. Podjęcie uchwał w sprawie udzielenia członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w roku 2004.
11. Podjęcie uchwał w sprawie udzielenia członkom Rady Nadzorczej Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w roku 2004.
12. Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. za rok obrotowy 2004.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. za rok obrotowy 2004.
14. Podjęcie uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lub wydzierżawienie zorganizowanych części przedsiębiorstwa Spółki.
15. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Zasad Ładu Korporacyjnego dla spółek akcyjnych będących emitentami akcji, obligacji zamiennych lub obligacji z prawem pierwszeństwa, które są dopuszczone do obrotu giełdowego.
16. Podjęcie uchwał w sprawie zmian Statutu Spółki i upoważnienia Rady Nadzorczej do ustalenia tekstu jednolitego zmienionego Statutu.
17. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Walnego Zgromadzenia Spółki i ustalenia tekstu jednolitego zmienionego Regulaminu.
18. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczby członków Rady Nadzorczej.
19. Podjęcie uchwał w sprawie zmian w składzie Rady Nadzorczej.
20. Podjęcie uchwały w sprawie ubezpieczenia członków Rady Nadzorczej.
21. Zamknięcie obrad Walnego Zgromadzenia.
Prawo głosu z należących do Skarbu Państwa akcji Spółki na tym Zgromadzeniu, wykonywał Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa, jako akcjonariusza reprezentującego Skarb Państwa, na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa znak: BKiS/1007/05 z dnia 28.06.2005 r.
W załączonym do tego pisma zestawieniu, przekazuję tekst przedstawionych przez Zarząd Spółki proponowanych zmian Statutu Spółki, opublikowanych w ww. ogłoszeniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia.
W sprawie zmian Statutu Spółki i upoważnienia Rady Nadzorczej do ustalenia tekstu jednolitego zmienionego Statutu, sposób głosowania Pełnomocnika Ministra Skarbu państwa był następujący:
1. Zgodnie z przyjętymi przez Walne Zgromadzenie zasadami, Zgromadzenie głosowało łącznie następujące zmiany postanowień Statutu Spółki:
1) w § 7 dodanie ustęp 9 a o brzmieniu następującym:
"Uchwała Walnego Zgromadzenia o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad może zapaść jedynie w przypadku, gdy przemawiają za tym istotne powody. Uchwały o zdjęciu z porządku obrad bądź o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy, wymagają większości 75% głosów oddanych, z zastrzeżeniem że obecni na Walnym Zgromadzeniu akcjonariusze którzy wnioskowali za umieszczeniem tego punktu w porządku obrad, uprzednio wyrazili już zgodę na jego zdjęcie z porządku obrad bądź zaniechanie rozpatrywania tej sprawy".
2) zmianę § 8 ust. 11 pkt 10 o dotychczasowym brzmieniu:
"określanie zakresu, szczegółowości i terminów przedkładania przez Zarząd rocznych planów techniczno-ekonomicznych i strategicznych planów wieloletnich"
na następujące brzmienie:
"określanie zakresu, szczegółowości i terminów przedkładania przez Zarząd rocznych i wieloletnich planów finansowych i strategii rozwoju Spółki"
3) zmianę § 8 ust. 11 pkt 11 o brzmieniu dotychczasowym:
"zatwierdzanie strategicznych planów wieloletnich"
na następujące brzmienie:
"zatwierdzanie strategii rozwoju Spółki i wieloletnich planów finansowych"
4) zmianę § 8 ust. 11 pkt 12 o brzmieniu dotychczasowym:
"opiniowanie rocznych planów techniczno-ekonomicznych"
na następujące brzmienie:
"opiniowanie rocznych planów finansowych"
5) w § 9 dodanie ustęp 7a o brzmieniu następującym:
"1. Zarząd Spółki uprawniony jest do podjęcia uchwały w sprawie wypłaty akcjonariuszom zaliczki n poczet przewidywanej dywidendy na koniec roku obrotowego, jeżeli spółka posiada środki wystarczające na wypłatę. Wypłata zaliczki wymaga zgody Rady Nadzorczej.
2. Spółka może wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy, jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe Spółki za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk.
Zaliczka stanowić może najwyżej połowę zysku osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego, wykazanego w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, powiększonego o kapitały rezerwowe utworzone z zysku, którymi w celu wypłaty zaliczek może dysponować Zarząd, oraz pomniejszonego o niepokryte straty i akcje własne."
6) zmianę § 9 ust. 9 o brzmieniu następującym:
"Zarząd obowiązany jest do opracowania i uchwalenia rocznych planów techniczno-ekonomicznych oraz strategicznych planów wieloletnich w formie, zakresie i w terminach określonych przez Radę Nadzorczą."
na następujące brzmienie:
"Zarząd obowiązany jest do opracowania i uchwalania rocznych i wieloletnich planów finansowych oraz strategii rozwoju Spółki w formie, zakresie i w terminach określonych przez Radę Nadzorczą."
W tych sprawach Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Uchwała została powzięta wymaganą większością głosów. Za uchwałą oddano 244.725.704 głosów, przeciw oddano 3.259.667 głosów. Od głosowania wstrzymało się 28.791 głosów.
2. Zgromadzenie powzięło uchwałę o wykreśleniu w § 2 Statutu ustępu 5 o brzmieniu dotychczasowym:
"W ramach Spółki wyodrębnionych zostaje 12 Regionalnych Jednostek Organizacyjnych, z siedzibami w Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Białymstoku, Warszawie, Nowej Wsi Wielkiej, Płocku, Rzeszowie, Lublinie i Krakowie, posiadających status "pracodawcy" w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy, realizujących zadania przypisane do Detalu i/lub Hurtu oraz Logistyki."
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Za uchwałą oddano 246.922.104 głosów, przeciw oddano 3.275.821 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.
3. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 5 zdanie 1, skutkująca zwiększeniem liczby niezależnych członków Rady Nadzorczej PKN ORLEN S.A., nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 129. 213.008 głosów, przeciw oddano 120.969.471 głosów. Od głosowania wstrzymało się 26.920 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
4. Uchwała w sprawie dodania w § 8 ust. 9 a, w wersji zaproponowanej przez Skarb Państwa o brzmieniu następującym:
"Podjęcie uchwał w sprawach wskazanych poniżej:
a) świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez Spółkę i jakiekolwiek Podmioty Powiązane ze spółką na rzecz członków Zarządu,
b) wyrażenia zgody na zawarcie przez Spółkę lub podmiot od niej zależny istotnej umowy z Podmiotem Powiązanym ze Spółką, członkiem Rady Nadzorczej albo Zarządu oraz z Podmiotami z nimi Powiązanymi,
c) wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego spółki,
wymaga zgody co najmniej połowy niezależnych członków Rady Nadzorczej, o których mowa w § 8 ust. 5.",
została powzięta wymaganą większością głosów. Za uchwałą oddano 194.605.938 głosów, przeciw oddano 8021 głosów. Od głosowania wstrzymało się 55.595.441 głosów. W tej sprawie pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały.
5. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 11 pkt 14, dotyczącego "wyrażania na wniosek Zarządu, zgody na nabycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, których wartość według ceny nabycia netto przekracza jedną czterdziestą kapitału zakładowego", nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 99.697.008 głosów, przeciw oddano 130.989.891 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.522.500 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
6. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 12 pkt 4, dotyczącego zasad zaciągania innych zobowiązań przez Zarząd Spółki, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta.
W tej sprawie były głosowane dwie uchwały: (1) w wersji zaproponowanej przez Zarząd oraz (2) Skarb Państwa, które nie uzyskały wymaganej większości głosów.
Za uchwałą wersji zaproponowanej przez Skarb Państwa oddano 151.068.251 głosów, przeciwko oddano 50.669.553 głosów. Od głosowania wstrzymało się 45.984.397 głosów.
7. Uchwała w sprawie wykreślenia w § 8 ust. 12 pkt 5, o brzmieniu dotychczasowym:
"realizowanie przez Spółkę za granicą inwestycji kapitałowych lub rzeczowych na kwotę przekraczającą jedną dwudziestą kapitału zakładowego.", nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 86.861.489 głosów, przeciw oddano 143.537.210 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.522.501 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
8. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 12 pkt 6, dotyczącego wykonywania przez Spółkę prawa głosu na walnych zgromadzeniach i zgromadzeniach wspólników spółek zależnych oraz innych spółek, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 99.695.907 głosów, przeciw oddano 130.993.493 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.520.000 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
9. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 12 pkt 7, dotyczącego tworzenia spółek prawa handlowego oraz przystępowanie do spółek, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 86.692.240 głosów, przeciw oddano 127.735.719 głosów. Od głosowania wstrzymało się 35.594.441 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
10. Uchwała w sprawie dodania § 8 ust. 12 pkt 8, dotyczącego wyrażania przez Radę Nadzorczą zgody na wypłatę akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, została powzięta. Za uchwałą oddano 246.933.526 głosów, przeciw oddano 3.255.875 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały.
11. Uchwała w sprawie zmiany § 9 ust. 1 pkt 1 i nadania mu następującego brzmienia:
"W skład zarządu wchodzi od pięciu do dziewięciu członków, w tym prezes, wiceprezesi Zarządu i pozostali członkowie Zarządu."
została powzięta. Za uchwałą oddano 246.924.604 głosów, przeciw oddano 3.262.795 głosów. Od głosowania wstrzymało się 21.000 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały.
12. Uchwała w sprawie zmiany § 9 ust. 4 zdanie 1, dotyczącego reprezentacji Spółki, tworzenie spółek prawa handlowego oraz przystępowanie do spółek, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 127.016.508 głosów, przeciw oddano 120.972.890 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
13. Uchwała w sprawie dodania nowego § 9 ust. 5a, dotyczącego trybu podejmowana uchwał przez zarząd spółki, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 123.012.907 głosów, przeciw oddano 120.976.494 głosów. Od głosowania wstrzymało się 4.020.000 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
14. Uchwała w sprawie zmiany § 9 ust. 7 pkt 3, dotyczącego zasad nabywania nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 97.496.907 głosów, przeciw oddano 130.975.493 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.537.000 głosów.
W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.
15. W sprawie upoważnienia Rady Nadzorczej do ustalenia tekstu jednolitego Statutu Spółki, uwzględniającej zmiany przyjęte uchwałami tego Zgromadzenia, Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Uchwała została powzięta. Za uchwałą oddano 242.908.612 głosów, przeciw oddano 7.007.889 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.
W odniesieniu do szczegółowych pytań Pana Senatora, uprzejmie informuję, iż z formalnoprawnego punktu widzenia, zaproponowane przez Zarząd zmiany Statutu Spółki nie były sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Można było mieć jedynie wątpliwości co do zgodności z obecnie obowiązującym prawem zaproponowanej w § 7 ust. 11 instytucji kumulowania głosów podmiotów zależnych i dominujących.
W ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa, przedstawienie przez Zarząd Spółki propozycji zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki, nie było działaniem na szkodę państwa i w stosunku do osoby Prezesa Zarządu PKN ORLEN S.A. Minister Skarbu Państwa działań nie podejmował.
W sprawie głosowania zmiany § 7 ust. 11. Statutu spółki uprzejmie informuję, że Pełnomocnik Ministra Skarbu państwa był zobowiązany do głosowania na Zgromadzeniu PKN ORLEN S.A. w dniu 29 czerwca 2005 r. w sposób następujący:
a) w przypadku zgłoszenia przez Zarząd Spółki wniosku o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11, głosować za przyjęciem wniosku Zarządu,
b) w przypadku niezgłoszenia przez Zarząd wniosku o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11., zgłosić wniosek o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 oraz głosować "ZA" przyjęciem wniosku,
c) w przypadku odrzucenia wniosku o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11. i głosowania uchwały zmieniającej dotychczasowe brzmienie § 7 ust. 11., głosować "PRZECIWKO" powzięciu uchwały w sprawie zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 Statutu.
W punkcie 4 porządku obrad, Prezes Zarządu przedstawił wnioski akcjonariuszy Skarbu Państwa oraz p. Ryszarda Karaszewskiego o wyłączenie spod głosowania zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki oraz wniósł o wyłączenie spod głosowania zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki. W tej sprawie Walne Zgromadzenie powzięło uchwałę zgodnie z wnioskiem Skarbu Państwa i Zarządu Spółki, a następnie przyjęło porządek obrad. Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Uchwała została powzięta. Kopię wystąpienia Ministra Skarbu Państwa, o wyłączenie spod głosowania zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki, przekazuję w załączeniu.
Tym samym utrzymany został dotychczasowy § 7 ust. 11 Statutu Spółki, o brzmieniu następującym:
"Prawo głosowania akcjonariuszy Spółki zostaje ograniczone w ten sposób, że żaden z nich nie może wykonywać na Walnym Zgromadzeniu więcej niż 10% ogólnej liczby głosów istniejących w spółce w dniu odbywania Walnego Zgromadzenia z zastrzeżeniem, że dla potrzeb ustalania obowiązków nabywców znacznych pakietów akcji przewidzianych w Ustawie o publicznym obrocie papierami wartościowymi takie ograniczenie prawa głosowania nie istnieje. Ograniczenie prawa głosowania, o którym mowa w zdaniu poprzednim nie dotyczy spółki Nafta Polska S.A., Skarbu Państwa oraz banku depozytowego, który na podstawie umowy ze Spółką wyemitował kwity depozytowe w związku z akcjami Spółki (w przypadku wykonywania przez ten podmiot prawa głosu z tych akcji Spółki). Dla potrzeb niniejszego ustępu wykonywanie praw głosu przez podmiot zależny uważa się za jego wykonywanie przez podmiot dominujący w rozumieniu Ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz dla obliczania liczby głosów przysługujących akcjonariuszowi sumuje się liczbę głosów z akcji i liczbę głosów, które uzyskałby ten akcjonariusz w przypadku zmiany posiadanych przez siebie kwitów depozytowych na akcje."
Przedkładając powyższe, chciałbym jednocześnie poinformować, że historia zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 sięga obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia w dniu 28 czerwca 2004 r., które, na wniosek Skarbu Państwa oraz Nafty Polskiej S.A., powzięło uchwałę Nr 1 zmieniającą jego dotychczasowe brzmienie na brzmienie następujące:
"11. Przy wykonywaniu prawa głosu w spółce obowiązują następujące zasady:
1. Prawo głosowania obecnych i nowych akcjonariuszy Spółki, którzy nabyli lub objęli akcje w Spółce po wprowadzeniu zmian w Statucie Spółki, przyjętych uchwałą Walnego Zgromadzenia z dnia 28 czerwca 2004 roku, zostaje ograniczone w ten sposób, że jeżeli takie nabycie lub objęcie skutkuje przekroczeniem przez akcjonariusza progu 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w spółce, akcjonariusz ten nie może wykonywać na Walnym Zgromadzeniu więcej niż 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce w dniu odbywania Walnego Zgromadzenia, z zastrzeżeniem, że dla potrzeb ustalania obowiązków nabywców znacznych pakietów akcji przewidzianych w przepisach o publicznym obrocie papierami wartościowymi, takie ograniczenie prawa głosowania nie stanowi zwolnienia z tych obowiązków.
2. Akcjonariusze, którzy w dniu wprowadzenia zmian w Statucie Spółki, o których mowa w pkt 1 posiadają akcje uprawniające do wykonywania powyżej 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce, w przypadku nabycia lub objęcia nowych akcji po tej dacie, mogą wykonywać prawo głosu maksymalnie z takiej ilości akcji, aby liczba oddanych głosów nie przekroczyła liczby głosów przysługujących im w dniu 28 czerwca 2004 r.
3. Z dniem wejścia w życie przepisów prawa przewidujących ochronę interesów Skarbu Państwa w spółkach o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, nie później jednak niż z dniem 30 czerwca 2005 r., prawo głosowania akcjonariuszy Spółki zostaje ograniczone w ten sposób, że żaden akcjonariusz, niezależnie od daty nabycia lub objęcia akcji, nie może wykonywać na walnym Zgromadzeniu więcej niż 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce w dniu odbywania Walnego Zgromadzenia.
4. Dla potrzeb postanowień pkt 1-3 niniejszego ustępu wykonywanie prawa głosu przez podmiot zależny uważa się za jego wykonywanie przez podmiot dominujący w rozumieniu przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz dla obliczania liczby głosów przysługujących akcjonariuszowi sumuje się liczbę głosów z akcji i liczbę głosów, które uzyskałby ten akcjonariusz w przypadku zmiany posiadanych przez siebie kwitów depozytowych na akcje.
5. Zmiana postanowień niniejszego ustępu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 80% głosów oddanych.".
W/w Uchwała Nr 1 ZWZ z dnia 28 czerwca 2004 r., została zaskarżona w trybie art. 425 Kodeksu spółek handlowych przez trzech akcjonariuszy, tj. Kulczyk Holding S.A., Euro Agro Centrum S.A. oraz Gengodi Finance S.A.
Zgodnie z treścią pozwu o stwierdzenie nieważności tej uchwały, podwyższone zostało kryterium zróżnicowania akcjonariuszy ze względu na datę nabycia akcji i obecnie zaproponowane przez Zarząd Spółki brzmienie § 7 ust. 11 pkt 1 usuwało to zróżnicowanie. W efekcie wprowadzenia planowanej zmiany, prawo głosu wszystkich akcjonariuszy, bez względu na datę nabycia akcji, zostałoby ograniczone do 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce w dniu odbywania Zgromadzenia.
Zarzuty powodów dotyczyły również § 7 ust. 11 pkt 4 uchwały z dnia 28.06.2004 r., tj. zasady redukcji głosów. W ocenie powodów zgodnie z treścią pozwu: "...przepis art. 411 § 1 ksh zezwala na redukcję głosów tylko w stosunku do "akcjonariusza", nie przewiduje "kumulacji" głosów kilku czy kilkunastu akcjonariuszy pozostających w stosunku dominacji/zależności."
W dniu 9.06.2005 r., po przeprowadzeniu rozprawy, Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok stwierdzający nieważność zaskarżonej Uchwały Nr 1 z dni 28.06.1984 r. W uzasadnieniu wyroku, Sąd położył największy nacisk na niezgodność z prawem wprowadzenia, dla potrzeb redukcji, tzw. "kumulacji" głosów w ramach grupy kapitałowej (§ 7 ust. 11 pkt 4 zaskarżonej uchwały nr 1 z dnia 28.06.2004 r.).
Biorąc pod uwagę powyższe, należało liczyć się z tym, iż zaproponowany przez Zarząd Spółki § 7 ust. 11 pkt 2, który swoim brzmieniem odpowiada zaskarżonemu ustępowi 4 uchwały z 28.06.2004 r., zostanie również skutecznie zaskarżony.
W tej sytuacji stan prawny w dacie głosowania na ZWZ w dniu 29 czerwca 2005 r. przedmiotowej zmiany § 7 ust. 11 pkt 2 Statutu Spółki był identyczny, jak w dacie 28.06.2004 r. Należało zatem wziąć pod uwagę rozstrzygnięcie Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 9.06.2005 r.
Wobec nieprawomocnego orzeczenia nieważności uchwały Nr 1 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 28 czerwca 2004 r. oraz biorąc pod uwagę to, że zaproponowane postanowienie § 7 ust. 11 może być także zakwestionowane (z uwagi na instytucję kumulacji głosów podmiotów zależnych i dominujących) przed dniem wejścia w życie art. 411 Kodeksu spółek handlowych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 3 czerwca 2005 roku o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, należało głosować przeciwko powzięciu uchwały w sprawie zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 Statutu oraz rozważyć przeniesienie dyskusji i ewentualnego głosowania w tej sprawie na następne posiedzenie Walnego Zgromadzenia, wyznaczone po wejściu w życie ustawy.
Z poważaniem
MINISTER SKARBU PAŃSTWA
z up. PODSEKRETARZ STANU
Krzysztof Żyndul