Oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 19.08.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego na 43 posiedzeniu Senatu w dniu 10 lipca 2003 r. w sprawie spotkania przedstawicieli koncernu SASOL z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki w celu zaplanowania wspólnej budowy fabryki przetwarzania węgla kamiennego na paliwa silnikowe na terenie Śląska, uprzejmie informuję.

Rolą administracji rządowej jest, między innymi, ułatwianie ewentualnym inwestorom podjęcia decyzji o uruchomieniu przedsięwzięcia w Polsce. Służą temu liczne spotkania z przedstawicielami takich inwestorów. Nie jest wykluczone, że przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki spotkali się również z przedstawicielami koncernu SASOL z Republiki Południowej Afryki.

Przedstawiciele administracji państwowej nie mają jednak kompetencji do podejmowania decyzji odnośnie warunków, lokalizacji oraz zasadności podejmowania konkretnych przedsięwzięć gospodarczych. W przedsięwzięciach gospodarczych właściwym partnerem do rozmów są firmy polskie oraz przedstawiciele samorządu lokalnego, na którego terenie inwestycja ma być zlokalizowana. Wyspecjalizowaną jednostką powołaną w celu wspierania lokowania inwestycji zagranicznych w Polsce jest "Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych" (dawniej Państwowa Agencja Inwestycji Zagranicznych).

Według wiedzy Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiciele biznesu RPA w osobach: Robin Strauss i Sam Avny, w listopadzie 2002 r. spotkali się również z przedstawicielami Ministerstwa Skarbu Państwa, Nafty Polskiej S.A. i Rafinerii Jasło. W trakcie spotkania udzielono inwestorom z RPA niezbędnych informacji również odnośnie producentów węgla kamiennego. Dalsza współpraca miała odbywać się na szczeblu przedsiębiorstw, których zarządy autonomicznie podejmują decyzje inwestycyjne bez ingerencji przedstawicieli administracji państwowej.

Zgodnie z wiedzą MGPiPS oraz wynikami analiz prowadzonych przez Naftę Polską S.A.:

- Republika Południowej Afryki jest jednym z nielicznych krajów, w których wykorzystywano przeróbkę węgla kamiennego na paliwa płynne. Instalacje karbochemiczne potrzebne do tego rodzaju produkcji powstały w czasie embarga na dostawy ropy naftowej i paliw płynnych wprowadzonego przez ONZ, a związanego z problemami apartheidu.

- RPA posiada bardzo duże zasoby węgla kamiennego, a jego wydobycie odbywa się metodą odkrywkową, co powoduje, że koszty pozyskania tego surowca są bardzo niskie w porównaniu do kosztów pozyskania węgla w Polsce.

Z tego względu koszt wyprodukowania (nie licząc kosztów inwestycji szacowanych na ok. 3 mld USD) 1 litra benzyny metodą, która była stosowana w RPA, na bazie miałów węglowych kopalń, które wchodziły w skład Nadwiślańskiej Spółki Węglowej S.A. wynosiłaby ok. 0,41 USD, podczas gdy obecnie 1 litr benzyn gotowych można kupić za ok. 0,30 USD.

- Z posiadanych informacji wynika, że w RPA aktualnie nie produkuje się paliw płynnych przy użyciu instalacji karbochemicznych.

Dodatkowo informuję, że w ramach dotychczasowych zgłoszeń MGPiPS nie otrzymało żadnych propozycji zobowiązań offsetowych, które dotyczyłyby nowych technologii przeróbki węgla kamiennego. Stąd w podpisanych umowach offsetowych nie znajdują się zobowiązania offsetowe tego typu, które byłyby realizowane w ciągu najbliższych 10 lat.

Jerzy Hausner


Oświadczenie