Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 21-22), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa 2002-10-04.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 17 września 2002 roku znak: LP/043/323/02/V, przy którym przekazany został tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Zbigniewa Kruszewskiego na 24 posiedzeniu Senatu w dniu 12 września 2002 r. w sprawie realizacji ustawy z dnia 8 czerwca 2001 roku o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia - pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia w tej sprawie.

Roczne limity zalesień, czyli ogólną powierzchnię gruntów, które w danym roku mogą być przeznaczone do zalesienia na terenie powiatu ustalają starostowie, po zasięgnięciu opinii właściwego nadleśniczego oraz w uzgodnieniu z wójtami (burmistrzami), Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na rok 2002 Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa biorąc pod uwagę środki przewidziane na ten cel w budżecie państwa pismem z dnia 29 marca 2002 roku znak: P-404-ZAP-ST-072-84/SK/02 skierowanym do starostów poinformował ich, że środki na wypłatę ekwiwalentów w tym roku wyniosą zaledwie 5 mln zł i na tę kwotę powinien być przewidziany roczny limit zalesienia.

Kwota powyższa miała być wykorzystana na dokonanie zalesień jeszcze w okresie wiosny br., co z uwagi na ograniczenia wynikające z wymogów przyrodniczych nie było w pełni możliwe.

Limity zalesień w roku 2003 i w latach następnych zależeć będą przede wszystkim od wielkości środków budżetowych, jakie będą zarezerwowane na ten cel w budżecie państwa i od możliwości finansowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przekazanie starostom wcześniejszych informacji o wielkości limitu zalesień nie jest zatem możliwe przed zakończeniem prac nad budżetem państwa.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przewiduje środki na wypłatę ekwiwalentu z tytułu zalesienia gruntów w 2003 roku i jak mi wiadomo będą one wyższe niż w roku bieżącym, jednak ich wysokość ze zrozumiałych względów nie jest obecnie dokładnie znana.

Problemy związane z ustaleniem limitu zalesień nie wynikają zatem z zaniedbań odpowiednich organów, ale są ściśle związane z wielkością środków budżetowych, jakie będą zarezerwowane na ten cel w budżecie państwa.

Ponieważ omawiana ustawa zawiera zapisy, które budzą wiele wątpliwości, przygotowany został poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (druk nr 363).

W projekcie tym przewidziano wprowadzenie dla potrzeb tej ustawy definicji "gospodarstwa rolnego" oraz zapisu zgodnie z którym zalesienie gruntu rolnego jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy grunt jest przeznaczony do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także skreślono w art. 3 ust. 1ustawy pkt 3, dotyczący możliwości zalesienia gruntów okresowo zalewanych.

Ponieważ projektowane zmiany ustawy zawarte w projekcie, jakkolwiek słuszne i potrzebne, nie rozwiązują wszystkich postulatów zgłaszanych przez starostów i nie regulują w sposób pełny problematyki sprawnego wdrażania ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, w związku z tym Rząd przedstawiając stanowisko wobec tego poselskiego projektu, zaproponował poszerzenie projektu ustawy o inne potrzebne regulacje, które usprawniłyby jej realizację.

Obecnie nad wspomnianym projektem ustawy trwają prace w Sejmie. Powołana Podkomisja Sejmowa zakończyła prace na tym projektem w sierpniu br.

Z poważaniem

MINISTER

z up. Kazimierz Gutowski

PODSEKRETARZ STANU


Oświadczenie