Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Aleksandry Koszady, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:
Warszawa, 2005-04-04
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Aleksandry Koszady w sprawie funkcjonowania stołówek szkolnych i internatów uprzejmie wyjaśniam:
Wygaśnięcie z dniem 31 grudnia 2004 roku Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 roku w sprawie warunków, form trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów nie spowodowało zmian w naliczaniu środków części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Zatem trudno jest mówić o przeniesieniu całkowitych kosztów prowadzenia stołówek i internatów na samorządy.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z 2001 r. z późn. zm.) stołówka szkolna i internat stanowią część szkoły. Stosownie do art. 18 ustawy z 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn, zm.) w szkole będącej jednostką budżetową rzeczowe i osobowe koszty funkcjonowania stołówki oraz internatu są wydatkami budżetu. Po uchwaleniu budżetu oraz układu wykonawczego budżetu wydatki te uwzględnione są w rocznym planie finansowym szkoły. W przypadku wnoszenia opłat za pobyt w internacie lub opłat za obiady powinny one być odprowadzane na rachunek dochodów budżetu, skąd szkoła otrzymuje środki na prowadzoną działalność, w tym na stołówki czy internaty. Biorąc pod uwagę obecny stan prawny wysokość opłat wnoszonych za korzystanie ze stołówki lub internatu leży w gestii dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. W związku z powyższym organ prowadzący szkołę może ustalić wysokość tych opłat na poziomie wyższym niż obowiązujący do 31 grudnia 2004 roku, nie uwzględniając sytuacji materialnej swoich mieszkańców.
Jednakże, biorąc pod uwagę zadania samorządów w zakresie wspierania kształcenia uczniów oraz prowadzenia polityki lokalnego i regionalnego rozwoju opartej na wiedzy i społeczeństwie uczącym się, jak również dbałość jednostek samorządu terytorialnego o interesy własnych mieszkańców, nie wydaje się uzasadnione założenie, że postawa taka będzie powszechna.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu pozostaje w stałym kontekście z Regionalnymi Izbami Obrachunkowymi, opracowując jednolite stanowisko wobec zaistniałej sytuacji prawnej. O ile będzie zachodziła potrzeba dalszych uregulowań prawnych Ministerstwo podejmie stosowne kroki legislacyjne.
Z wyrazami szacunku
wz MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Anna Radziwiłł