Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Aleksandry Koszady, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Skarbu Państwa::

Warszawa, 24.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Aleksandry Koszady w sprawie Cukrowni Ostrowy - Oddział KSC S.A., złożone w dniu 18 listopada 2004 r., podczas 72 posiedzenia Senatu RP i zawarte w piśmie z dnia 23 listopada 2004 r., znak: BPs/DSK-043-508/04, uprzejmie informuję, że z chwilą rejestracji połączenia Krajowej Spółki Cukrowej S.A. z 23 cukrowniami, w tym Cukrownią Ostrowy, Cukrownie te stały się oddziałami wielozakładowego przedsiębiorstwa Krajowej Spółki Cukrowej S.A. i utraciły osobowość prawną. Z dniem połączenia Krajowa spółka Cukrowa S.A., jako spółka przejmująca, wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych. Przejęciu uległy więc wszelkie zobowiązania, w tym podatkowe, należności, skutki zawartych przez cukrownie kontraktów handlowych.

Opracowanie i realizacja Programu restrukturyzacji Spółki oraz harmonogramu podejmowanych decyzji spoczywa w wyłącznej kompetencji Zarządu KSC S.A. Dotychczas, Zarząd ogłosił decyzje o wstrzymaniu produkcji cukru w 7 cukrowniach (3 w roku 2003 i 4 w roku 2004). O koniecznych decyzjach dotyczących wygaszania produkcji w kolejnych cukrowniach Zarząd poinformuje z początkiem 2005 r. Nie jest więc obecnie możliwe ustalenie, czy i kiedy cukrownia Ostrowy zaprzestanie produkcji cukru. Podobnie jak dotychczas, podstawą decyzji będą wyłącznie przesłanki merytoryczne, oparte o określoną w Programie restrukturyzacji, złożoną procedurę analityczną.

Należy podkreślić, że nawet w przypadku zaprzestania produkcji cukru w dawnym Oddziale-Cukrowni, plantatorzy buraków cukrowych zachowują swoje prawa do uprawy i dostawy surowca na dotychczasowym poziomie, a ich sytuacja nie powinna ulec niekorzystnym zmianom. Surowiec powinien zostać skupiony i dostarczony do innych oddziałów, które będą kontynuować produkcję cukru.

Odnosząc się do problemu ewentualnych strat gminy z tytułu należnych podatków, uprzejmie wyjaśniam, iż zaprzestanie produkcji cukru nie oznacza jednoczesnej fizycznej likwidacji oddziału Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Nieruchomości, i inne składniki majątku trwałego należą do Krajowej Spółki Cukrowej S.A. i nadal podlegać będą określonym obciążeniom z tytułu podatków i innych opłat. Program przewiduje także efektywne formy zagospodarowania majątku niezwiązanego z produkcją cukru, poprzez uruchomienie alternatywnej działalności gospodarczej i tworzenie nowych miejsc pracy. Dochody gmin z tytułu podatków lokalnych nie powinny ulec istotnym zmianom gdyż zakłada się, że nieruchomości oddziałów, gdzie zaprzestano produkcji cukru, nadal będą wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Konsekwentna realizacja programu restrukturyzacji Krajowej Spółki Cukrowej S.A. jest nieuniknionym procesem budowania silnej pozycji konkurencyjnej tego podmiotu na rynku cukru, gwarantującej jego stabilizację w obliczu reformy wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej w zakresie cukrownictwa. Jednocześnie w Programie tym zapisano szereg działań minimalizujących społeczne skutki restrukturyzacji, a w szczególności, wspomniane już, uruchamianie nowej działalności gospodarczej, w najlepszym stopniu przeciwdziałające wzrostowi bezrobocia i spadkowi dochodów lokalnych samorządów.

Z poważaniem


Oświadczenie