Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Aleksandry Koszady, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
Warszawa, 2004.12.13
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do złożonego podczas 72 posiedzenia Senatu RP oświadczenia Pani Senator Aleksandry Koszady, w sprawie możliwości wyłączenia z produkcji cukru Cukrowni Ostrowy, wchodzącej w skład Krajowej Spółki Cukrowej S.A. (pismo z dnia 23 listopada br., znak: BPS/DSK-043-527/04) uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.
Celem utworzenia Krajowej Spółki Cukrowej S.A., której jednym z zakładów produkcyjnych jest Cukrownia Ostrowy, była budowa silnego polskiego podmiotu w branży cukrowniczej, zdolnego konkurować na rynku z zagranicznymi koncernami. Podstawowym warunkiem osiągnięcia rentowności przez KCS S.A. jest niezwłoczna, głęboka restrukturyzacja.
Działania restrukturyzacyjne są przeprowadzane zgodnie z Programem restrukturyzacji KSC S.A., z uwzględnieniem minimalizacji społecznych kosztów ich wdrożenia. W Programie restrukturyzacji określone zostały kryteria oceny i wyboru cukrowni wiodących, posiadających perspektywy rozwoju w poszczególnych grupach regionalnych.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. funkcjonuje w otoczeniu dużych koncernów europejskich, które posiadają duże doświadczenie w działaniu w uwarunkowaniach obowiązujących w Unii Europejskiej.
Zakres koncentracji produkcji w Krajowej Spółce Cukrowej S.A. nadal odbiega od standardów ukształtowanych w Europie. Polskie cukrownie są wyraźnie mniejsze i technologicznie starsze, niż ich odpowiedniki w krajach dawnej 15.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. z chwilą powstania posiadała nadmiar mocy produkcyjnych, który wymusił na spółce realizację procesu restrukturyzacji, w tym szczególnie koncentrację produkcji. Zaniechanie lub ograniczenie realizacji koncentracji produkcji w 2005 roku stworzyłoby wiele zagrożeń dla Spółki. Ziszczenie się tych zagrożeń mogłoby w konsekwencji uniemożliwić Spółce sprostanie dużej konkurencji na rynkach krajowym oraz na rynku UE.
Według informacji uzyskanych z KSC S.A., podjęcie decyzji o wyłączeniu cukrowni z produkcji w roku 2005 zostanie poprzedzone analizami potencjału wytwórczego Spółki w kontekście uwarunkowań związanych z regulacją rynku cukru. Stąd też Spółka przewiduje, iż decyzja o tym, które cukrownie będą przeznaczone do wyłączenia zostanie podjęta w styczniu 2005 r.
Wyłączenie cukrowni z produkcji cukru nie oznacza ich likwidacji. Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. analizuje alternatywne rozwiązania, które mogłyby być realizowane na bazie majątku produkcyjnego cukrowni i przy wykorzystaniu kwalifikacji oraz doświadczenia zatrudnionych w nich pracowników. Uruchomienie produkcji alternatywnej powinno zapewnić zatrudnienie możliwie największej liczbie pracowników obecnie zatrudnionych oraz powinno mieć charakter długofalowy z możliwością utrzymania stałości produkcji.
Wśród produkcji alternatywnej rozważa się:
- produkcję etanolu jako biokomponentu,
- produkcję biokomponentów na bazie rzepaku,
- produkcję suszu z lucerny,
- elektrociepłownię opalaną paliwem odnawialnym.
Wyłączenie cukrowni z produkcji cukru nie spowoduje istotnych zmian dla plantatorów. Buraki cukrowe nadal będą skupowane i przerabiane przez Krajową Spółkę Cukrową S.A. Zmianie może ulec w niektórych przypadkach miejsce dostawy. Niemniej jednak dla samych plantatorów zmiana miejsca dostawy nie powinna mieć znaczenia, ponieważ ewentualny wzrost kosztów transportu obciąży Spółkę, a nie plantatora, dla którego koszty te ustalane są ryczałtowo.
Ponadto według informacji uzyskanych z Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Zarząd KSC S.A. zapewnia, mając świadomość sytuacji gospodarczej kraju, jak również sytuacji na rynku pracy, iż dołoży wszelkich starań, aby realizacja procesu restrukturyzacji miała łagodny społecznie przebieg.
Z wyrazami szacunku
Z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Kowalski