Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Apolonii Klepacz, złożone na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83):
Warszawa, dnia 13 kwietnia 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Panią Senator Apolonię Klepacz w dniu 17 marca 2005 r. na 78. posiedzeniu Senatu dotyczące prośby o pilne podjęcie działań zmierzających do uporządkowania stref numeracyjnych na terenie województwa opolskiego w części dotyczącej możliwości funkcjonowania powiatu oleskiego w opolskiej strefie numeracyjnej pragnę poinformować, że do końca 2005 r. planowane jest zakończenie kilkuletniego procesu przebudowy i modernizacji sieci telekomunikacyjnej TP S.A., mającego na celu całkowitą cyfryzację krajowej sieci telefonicznej. Umożliwi to zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Planu Numeracji Krajowej wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2006 r. tzw. zamkniętego planu numeracji krajowej. Nowy plan numeracji zlikwiduje powiązanie numeracji w sieci telefonicznej z podziałem administracyjnym kraju. Abonenci sieci stacjonarnej będą się posługiwali dłuższym 9 cyfrowym numerem, tzw. numerem krajowym (do dotychczasowego numeru abonenta dodane zostaną na początku 2 cyfry związane z obszarem numeracyjnym) przy realizacji wszystkich rodzajów połączeń krajowych. Sposób wybierania będzie identyczny ze stosowanym obecnie przy połączeniach z sieci komórkowych do sieci stacjonarnych. Całkowita cyfryzacja sieci telefonicznej podniesie jakość świadczonych usług, umożliwi również przedsiębiorcom telekomunikacyjnym stosowanie innych elastycznych systemów taryfikacji.
Na przestrzeni kilku ostatnich lat napływały do Ministerstwa Infrastruktury z różnych miejsc kraju wystąpienia w podobnych sprawach. Dotychczasowe działania mające na celu dostosowanie telefonicznej sieci krajowej TP S.A., która jest podmiotem prywatnym, do nowego podziału administracyjnego sprowadzały się tylko do niewielkich korekt granic stref numeracyjnych. Powodem tylko takich działań były ograniczenia wynikające z powstawania konfliktów numeracyjnych (dwa takie same numery w zmienionej strefie numeracyjnej i wynikająca z tego kłopotliwa dla abonenta konieczność zmiany numeru). Drugi czynnik to konieczność dokonania poważnych nakładów inwestycyjnych przez TP S.A. niezbędnych do przebudowy sieci i zmiany numeracji, niewspółmiernych do zamierzonych celów.
Odnośnie uwag dotyczących systemu taryfikacji opłat za połączenia telefoniczne informuję, że kwestie te nie leżą w gestii Ministerstwa, lecz stanowią (zgodnie z art. 61 Prawa telekomunikacyjnego) uprawnienia dostawców usług telekomunikacyjnych w zakresie ustalania cen tych usług. Natomiast zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne jedynie Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty na podstawie analizy rynku i stwierdzeniu nieprawidłowości może nałożyć na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego o znacznej pozycji rynkowej, jakim jest TP S.A. określone obowiązki sposobu kalkulacji opłat za usługi telekomunikacyjne powszechne.
W związku z wprowadzeniem zamkniętego planu numeracji operatorzy mogą rozważać zmianę taryfikowania połączeń, na przykład uwzględniając podział administracyjny kraju. Jednocześnie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z pismem do Prezesa TP S.A. o udzielenie informacji o przewidywanym przez TP S.A. sposobie taryfikacji po 1 stycznia 2006.
Wnioski w podobnych sprawach abonenci powinni kierować do swoich operatorów.
Z wyrazami szacunku
PODSEKRETARZ STANU
Wojciech Hałka