Główny Inspektor Ochrony Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Apolonii Klepacz, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):
Warszawa, dnia 21.12. 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Panią Apolonię Klepacz, Senator RP, dotyczącego wydania firmie Intercell S.A. w Ostrołęce zezwolenia na sprowadzanie do kraju makulatury, przedstawiam poniżej swoje stanowisko.
W dniu 13 listopada br. przedsiębiorstwo Intercell S.A. otrzymało zezwolenie na interwencyjny import makulatury tzw. mocnej tzn. tektury falistej z grupy A4-A6 i DO-D6 zgodnie z PN-EN/643. W decyzji zezwoliłem na import 12 tys. ton do końca rok 2002 i 33 tys. ton w 2003 roku.
Zgodnie z art. 65 ust. 8 ustawy o odpadach Główny Inspektor Ochrony Środowiska może wydać zezwolenie na przywóz odpadów, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
W toku postępowania administracyjnego zobowiązano przedsiębiorstwo Intercell S.A. w Ostrołęce do przedstawienia podjętych przez Spółkę działań mających na celu pozyskanie makulatury z rynku krajowego. Z uzyskanych informacji wynika, że przedsiębiorstwo Intercell S.A. utworzyło Spółkę z o.o. "Intercell Recycling", która zajmuje się zbiórką makulatury na terenie i posiada obecnie 13 oddziałów na terenie całego kraju. Mimo tych działań Strona zakłada możliwość pozyskania makulatury w ilości, która zaspokoi potrzeby produkcyjne zakładu w ok. 85%. Spółka Intercell wskazała na narastający eksport makulatury, który jest jedną z przyczyn okresowego braku wystarczających jej ilości na polskim rynku.
Prezes Stowarzyszenia Papierników Polskich w swoim piśmie z dnia 26 listopada br. skierowanym do Pana Grzegorza Kołodko, Wicepremiera Rządu RP potwierdził powyższe informacje.
Minister Gospodarki w piśmie z dnia 17 grudnia 2002 r. znak: PP-22/5661w/2002 wskazał na konieczność przyspieszenia procedury wydawania zezwoleń na import makulatury, podkreślając, że okresowe braki tego odpadu na rynku powodują przestoje w produkcji, pogarszają sytuację ekonomiczno-finansową zakładów papierniczych, a także zniechęcają do inwestowania w przerób makulatury.
Występowanie niedoborów makulatury mocnej na rynku krajowym potwierdza również, znajdująca się w posiadaniu GIOŚ, ekspertyza sporządzona przez pana Antoniego Iwaszenko - biegłego z listy Wojewody Śląskiego do spraw sporządzania ocen oddziaływania na środowisko. Z informacji zawartych w ww. ekspertyzie wynika, że istniejący odzysk makulatury w kraju nie zaspakaja w pełni zapotrzebowania zakładów przemysłu celulozowo-papierniczego na ten surowiec wtórny, a największy deficyt widoczny jest w przypadku makulatur tzw. mocnych, wykorzystywanych przy produkcji m.in. tektury falistej.
Należy ponadto podkreślić, że import makulatury ma charakter interwencyjny i jest dopuszczalny tylko w przypadku braku możliwości pozysku z rynku krajowego makulatury w ilości zapewniającej pokrycie potrzeb produkcyjnych zakładu. Zezwolenie jest wykorzystywane tylko w przypadku zagrożenia przestojem zakładu. Z informacji przekazanych przez firmę Intercell S.A. wynika, że w roku 2000 z 15 tysięcy ton sprowadzono jedynie 2 tysiące, w roku 2001 firma w ogóle nie importowała makulatury.
Z wyrazami szacunku
Krzysztof Zaręba