Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, 2005-08-30

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Krzysztofa Jurgiela, złożone na 85 posiedzeniu Senatu RP w dniu 15 lipca 2005 r. i przesłane do pana Marka Balickiego, Ministra Zdrowia, pismem z dnia 19 lipca 2005 r., znak: BPS/DSK-043-349/05, w sprawie podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r., uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

Podział środków na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych między oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r. jest elementem składowym procesu tworzenia planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r. Proces ten jest regulowany przepisami art. 120 - 124 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 ze zmianami - dalej zwana "ustawą"). Zgodnie z art. 121 ustawy Prezes Funduszu opracowuje projekt planu finansowego Funduszu w terminie do 10 sierpnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan i przekazuje go do zaopiniowania Radzie Funduszu oraz komisji właściwej do spraw finansów publicznych i komisji właściwej do spraw zdrowia Sejmu. Po rozpatrzeniu otrzymanych opinii Prezes Funduszu sporządza plan finansowy i przekazuje go wraz z opiniami w terminie do 5 września ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. Plan ten minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych zatwierdza w terminie do dnia 20 września.

Art. 119 ustawy obliguje Ministra Zdrowia do określenia - w porozumieniu z Ministrem Finansów i po zasięgnięciu opinii Prezesa NFZ - w drodze rozporządzenia szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych, z uwzględnieniem przepisów art. 118 - ust. 3 ustawy. Kryteria podziału środków pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia zostały określone w ww. art. 118 ust. 3 tego artykułu stanowi, że "planowane koszty finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych są dzielone pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu przy czym:

1) podstawą podziału środków jest liczba ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu z uwzględnieniem ryzyka zdrowotnego przypisanego ubezpieczonym należącym do danej grupy wydzielonej według struktury wieku i płci w porównaniu z grupą odniesienia;

2) wysokość środków określonych w pkt 1 koryguje się przez uwzględnienie migracji ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu do świadczeniodawców z innego oddziału Funduszu oraz wskaźnika wynikającego z liczby i rodzaju wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych w latach poprzedzających rok, w którym ten plan jest tworzony, w podziale na województwa, w relacji do liczby tych świadczeń ogółem."

Wykonując ten obowiązek ustawowy Minister Zdrowia, najpierw w rozporządzeniu z dnia 7 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych (Dz.U. Nr 148, poz. 1232), a następnie w rozporządzeniu z dnia 4 sierpnia 2005 r. (Dz.U. Nr 148, poz. 1232), określił szczegółowy tryb i kryteria podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia. Konieczność wydania ww. rozporządzenia z 4 sierpnia br., zastępującego rozporządzenie z 7 lipca br., wynikała przede wszystkim ze zmian wprowadzonych w ustawie, polegających na przywróceniu zasady memoriału przy tworzeniu planu finansowego NFZ.

Przedmiotowe rozporządzenie wprowadza wagę wskaźników migracji, będącą mnożnikiem wskaźników dotyczących migracji. Jest ona jednakowa dla wszystkich oddziałów wojewódzkich Funduszu. Wprowadzono ją w celu zamortyzowania skutków wprowadzenia przedmiotowego sposobu podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Funduszu. Wysokość tej wagi została ustalona na poziomie 1,7 po dokonaniu pogłębionych analiz, mających na celu oszacowanie skutków wprowadzenia "algorytmu".

Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z projektem planu finansowego NFZ na 2006 rok z dnia 10 sierpnia br. planowane środki na finansowanie świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych dla Podlaskiego OW na 2006 r. są wyższe w stosunku do obowiązującego planu na rok 2005 (z dnia 10 sierpnia 2005 r.) o 7,89% przy średniej dla wszystkich oddziałów wojewódzkich Funduszu wynoszącej 5,15%.

Należy podkreślić, iż omawiany sposób podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ istotnie się różni od sposobu podziału środków funkcjonującego dotychczas. Dlatego przy wprowadzeniu w życie nowego "algorytmu", aby zapewnić stabilną sytuację finansową i spokój społeczny we wszystkich oddziałach wojewódzkich Funduszu w roku 2006 należałoby zagwarantować wzrost środków w wysokości co najmniej 3% (dwukrotność planowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej przyjętego w założeniach do ustawy budżetowej na rok 2006) - w odniesieniu do obecnie obowiązującego planu finansowego Funduszu na 2005 r.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Zbigniew Podraza


Oświadczenie