Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):

Warszawa, dnia 2004.08.16

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Krzysztofa Jurgiela na 67. posiedzeniu Senatu w dniu 29 lipca 2004 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, w sprawie infrastruktury drogowej w województwie podlaskim, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje następujące wyjaśnienia:

Raport o oddziaływaniu na środowisko wykonany do wniosku o udzielenie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok - Katrynka, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz.U. Nr 80, poz. 721), został przekazany do zaopiniowania Ministrowi Środowiska, z uwagi na fakt przebiegania przedmiotowego odcinka drogi przez obszar Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej, a jednocześnie przez planowany obszar Natura 2000 "Puszcza Knyszyńska"(PLB20003). O zaopiniowanie ww. opracowania Minister Środowiska zwrócił się do Krajowej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko(KKOOŚ)

Przedmiotowy raport dwukrotnie stał się tematem obrad KKOŚ - w dniu 24 marca 2004 r. oraz 23 lipca 2004 r. W załączeniu przekazuję kopie stanowiska Ministra Środowiska wraz z odpowiedziami udzielonymi przez GDDKiA.

Decyzja o ostatecznym przebiegu I Pan-europejskigo korytarza transportowego 'Via Baltica' na terenie Polski nie została jeszcze podjęta. Zgodnie z ustaleniami podjętymi w czasie spotkań z przedstawicielami Ministerstwa Środowiska, władz lokalnych i samorządowych oraz pozarządowych organizacji ekologicznych, jak również zgodnie z rekomendacją wydaną przez Stały Komitet Konwencji Berneńskiej z dnia 4 grudnia 2003 roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje obecnie materiały przetargowe na przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla "Strategii Rozwoju Infrastruktury Transportu na lata 2004-2006 i lata dalsze" w zakresie przebiegu I Pan-europejskiego drogowego korytarza transportowego 'Via Baltica' (tzw. strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko).

W ramach ww. prognozy zostaną przeanalizowane trzy główne warianty przebiegu trasy 'Via Baltica':

1. Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Łomża - Grajewo - Augustów - Budzisko.

2. Warszawa - Ostrołęka - Łomża - Grajewo - Augustów - Budzisko.

3. Warszawa - Choroszcz - Knyszyn - Korycin - Augustów - Budzisko.

Wyniki postępowania w sprawie ww. oceny oddziaływania na środowisko zadecydują o ostatecznym wyborze wariantu przebiegu korytarza 'Via Baltica'.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż niezależnie od wyboru ostatecznego wariantu trasy 'Via Baltica' prowadzone są niezbędne prace remontowe, mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu (w tym budowa obwodnic miejscowości) na drodze krajowej nr 8.

Z poważaniem

Dariusz Skowroński


Oświadczenie