Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 66):

Warszawa, 11.08. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałe
k Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem pana Senatora Krzysztofa Jurgiela złożonym na 66 posiedzeniu Senatu w dniu 8 lipca 2004 r. przesłanym przy piśmie z dnia 13 lipca znak: BPS/DSK-043-329-04 w sprawie dodatkowych środków finansowych na opiekę zdrowotną w województwie podlaskim, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

W bieżącym roku zaistniała możliwość przekazania oddziałom większych środków na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych, między innymi z powodu większych od prognozowanych wpływów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. W związku z tym Fundusz przygotował projekty zmiany Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych oraz planu finansowego na 2004 r. i zgodnie z uchwałami Zarządu NFZ nr 141/2004 oraz 143/2004 wystąpił do Ministra Zdrowia z wnioskiem o zatwierdzenie tych projektów. Minister Zdrowia zatwierdził zmianę Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych oraz - w porozumieniu z Ministrem Finansów - zmianą planu finansowego.

Zmieniony plan finansowy uwzględniał oprócz postanowień uchwały 141/2004 (realizacja ustaleń dotyczących m.in. nocnej pomocy i nocnej pomocy wyjazdowej dla ubezpieczonych) oraz 93/2004 (realizacja ustaleń NFZ z samorządem pielęgniarek i położnych). Przy rozdysponowaniu dodatkowych środków pomiędzy oddziały wojewódzkie w trakcie przygotowania wspomnianych projektów planów Zarząd Funduszu uwzględniał następujące czynniki:

• różnice w dostępności do świadczeń zdrowotnych,

• wyrównanie poziomu finansowania,

• liczbę ubezpieczonych w danym Oddziale Wojewódzkim,

• zwiększoną migrację ubezpieczonych,

• wnioski oddziałów (np. w związku z powstaniem nowych placówek, oddziałów szpitalnych).

Zmieniony plan finansowy zwiększa środki na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych w Podlaskim OW w stosunku do poprzedniej wersji planu o 9.788 tys. zł, w tym 2.061 tys. zł z tytułu programów zdrowotnych finansowanych przez Ministra Zdrowia. Zmiany te powodują wzrost wydatków z tytułu świadczeń zdrowotnych w województwie podlaskim z 740,5 zł do 748,6 zł na mieszkańca. Największe środki na mieszkańca po zmianie planu nadal ma Mazowiecki OW (900,1), najmniejsze zaś Opolski OW (676,9 zł). Pod względem wielkości środków w przeliczeniu na mieszkańca Podlaski OW jest 10 oddziałem, z nakładami niższymi o około 150 zł w stosunku do województwa mazowieckiego i o około 70 zł wyższymi niż środki przyznane dla Opolskiego OW.

Nawiązując do "sprawiedliwego" poziomu finansowania świadczeń zdrowotnych, rozumianego najczęściej jako jednakowa kwota przypadająca na ubezpieczonego w poszczególnych oddziałach wojewódzkich Funduszu, uprzejmie informuję, że Fundusz prowadzi szereg działań zmierzających do ujednolicenia w skali kraju stawki przypadającej na ubezpieczonego. Dotychczasowe działania przyniosły wymierne efekty, w postaci zmniejszenia różnicy pomiędzy stawką maksymalną i minimalną w poszczególnych rodzajach świadczeń zdrowotnych w roku 2004 w porównaniu do roku 2003.

Przykładem może być:

- "lecznictwo szpitalne" - różnica w wysokości 141,4 zł w 2003 r. została zmniejszona do poziomu 88,41 zł w roku 2004,

- "podstawowa opieka zdrowotna" - różnica w wysokości 22,95 zł w roku 2003 została zmniejszona do poziomu 3,95 zł w roku 2004.

Przytoczone powyżej fakty należy uznać z wskaźnik realizacji przez Fundusz kryterium równego finansowania świadczeń medycznych w skali kraju, a tym samym realizację postulatu o którym mowa w oświadczeniu Pana Senatora.

Odnosząc się do problemu algorytmu uprzejmie wyjaśniam, że algorytm przyjęty uchwałą Zarządu NFZ nr 160/2004 z dnia 24 czerwca 2004 r., jak również dotychczasowy algorytm przyjęty uchwałą 12/2004, jest algorytmem o charakterze czysto technicznym. Służy bowiem do ustalenia kwot środków pieniężnych, jakie Centrala Funduszu powinna skierować do oddziałów wojewódzkich Funduszu/Centrali, w celu umożliwienia im realizacji planu finansowego. Nadmienić w tym miejscu należy, że przyjęty uchwałą 12/2004 podział środków wyrażał udział kosztów świadczeń zdrowotnych i kosztów administracyjnych poszczególnych oddziałów i Centrali w łącznej kwocie tych kosztów (wg wartości określonej w planie finansowym) i nie uwzględniał faktu, że centrala Funduszu jest zobowiązana do realizacji dodatkowych zadań, na które również musi zabezpieczyć środki pieniężne. Wśród najważniejszych zadań, właściwych tylko dla Centrali Funduszu, należy wymienić zadania:

- wynikające z przepisów o koordynacji,

- związane ze spłatą rat pożyczki udzielonej kasom chorych z budżetu państwa,

- dotyczące realizacji przez fundusz zobowiązań wynikających z prawomocnych wyroków sądowych.

Ponadto na poziomie Centrali utworzone zostały rezerwy, np. wynikająca z ustawy rezerwa ogólna czy rezerwa na koszty świadczeń zdrowotnych i refundacji cen leków. Do czasu ich rozdysponowania, środki pieniężne odpowiadające tym rezerwom powinny być gromadzone w Centrali. Również w Centrali powinny być gromadzone środki pieniężne, odpowiadające dodatkowym środkom finansowym, pochodzącym z większego niż założono napływu składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, do czasu rozdysponowania tych środków w planie finansowym Funduszu.

Uwzględnienie ww. zadań w algorytmie podziału środków pieniężnych (uchwała Zarządu NFZ nr 160/2004) pozwoliło na dostosowanie wielkości środków pieniężnych kierowanych do poszczególnych oddziałów i Centrali do zadań faktycznie realizowanych przez te komórki, nie pomniejszając w żaden sposób wielkości środków finansowych na świadczenia zdrowotne, określonych w planach finansowych poszczególnych oddziałów.

Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie wyjaśnienia zostaną uznane przez Pana Senatora za wystarczające.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Rafał Niżankowski


Oświadczenie