Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa, 2004-06-07
Pan
Prof. dr hab. Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Jurgiela na 62. posiedzeniu Senatu w dniu 20 maja 2004 r. w sprawie zmian organizacyjnych w Poczcie Polskiej, przesłanego przy piśmie z dnia 25 maja 2004 r. znak: BPS/DSK-043-223-04, chciałbym przedstawić, co następuje.
Działalność p.p.u.p. Poczta Polska normuje ustawa z dnia 30 lipca 1997 roku o p.p.u.p. Poczta Polska (Dz.U. Nr 106, poz. 675). Zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 33 ust. 2 tejże ustawy Minister właściwy ds. łączności ma prawo władczego wkraczania w sprawy Poczty Polskiej tylko w przypadkach przewidzianych ustawą. Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 i 2 ww. ustawy wszystkie sprawy, nie zastrzeżone do właściwości Rady Poczty Polskiej (art. 27 ust. 1 ustawy), pozostają w gestii Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, który zarządza Pocztą Polską, podejmuje samodzielne decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. Organizację, szczegółowy zakres i sposób działania Poczty Polskiej zgodnie za art. 19 ust. 1 ustawy określa statut przedsiębiorstwa, który w § 21 stanowi, że Dyrektor Generalny tworzy, przekształca i likwiduje jednostki organizacyjne o ogólnopolskim, okręgowym, rejonowym i terenowym zasięgu działania.
Obecnie struktura organizacyjna Poczty Polskiej obejmuje 10 Dyrekcji Okręgowych Poczty i 66 Rejonowych Urzędów Poczty. Funkcjonuje również ok. 300 jednostek utworzonych przez poszczególne DOP, które działają jako szczebel pośredni pomiędzy RUP a placówką pocztową. Są to Obwodowe Urzędy Poczty, Urzędy Nadzoru i Koordynacji, oraz Oddziały zamiejscowe lub terenowe RUP. Należy przy tym podkreślić, że jednostki pośrednie nie posiadają jednolitego zakresu kompetencji, realizują zróżnicowane zadania powielające niekiedy zdania jednostek nadrzędnych. Takie ukształtowanie się w latach ubiegłych struktury skutkowało przede wszystkim wzrostem liczebności służb administracyjnych kosztem służb eksploatacyjnych, których stan osobowy mimo rozwoju usług, wzrostu liczb
y klientów, zwiększenia ilości urzędów pocztowych i okienek (zwłaszcza na terenach dużych miast) wzrastał w stopniu nieproporcjonalnym do potrzeb. Dodatkowo, zmiana podziału administracyjnego kraju spowodowała, że niektóre województwa obsługiwane są przez więcej niż jedną DOP. W efekcie istniejąca struktura organizacyjna uniemożliwia właściwy i szybki przepływ informacji i szybkie podejmowanie decyzji, co jest warunkiem prowadzenia aktywnej działalności na liberalizującym się rynku usług pocztowych.W wyniku kilkuletnich prac analitycznych i studialnych nad wypracowaniem kierunków rozwoju przedsiębiorstwa i dostosowujących go do funkcjonowania w warunkach konkurencyjnych opracowana została "Strategia Rozwoju Poczty Polskiej". W dokumencie tym zawarta jest koncepcja zmian strukturalno-organizacyjnych, która grupuje jednostki organizacyjne w czterech obszarach usługowych (usług pocztowych, usług ekspresowych i logistycznych, usług finansowych oraz usług internetowych i nowych technologii) i przyszłościowo zmiany formy prawno-organizacyjnej. Przedstawione w niej kierunki zmian zostały we wrześniu 2002 r. pozytywnie ocenione przez Ministra Infrastruktury. Realizacja strategii wymaga jednak przeprowadzenia dalszych analiz i przygotowania w ich oparciu strategii cząstkowych, planów operacyjnych i procedur umożliwiających jej wdrożenie.
Jedną z takich strategii cząstkowych jest przygotowywany aktualnie w p.p.u.p. "Poczta Polska" projekt Strategii Organizacyjnej Poczty Polskiej, który jak wynika z wyjaśnień Kierownictwa Poczty Polskiej został podany szerokim konsultacjom społecznym z udziałem różnych grup zawodowych przedsiębiorstwa oraz central związkowych działających w p.p.u.p. "Poczta Polska". Między innymi w ramach wspomnianych konsultacji zorganizowano w Łodzi spotkanie Kierownictwa Poczty Polskiej ze wszystkimi organizacjami związkowymi oraz kadrą kierowniczą przedsiębiorstwa, na którym zaprezentowano i omówiono wszystkie założenia projektu Strategii Organizacyjnej Poczty Polskiej.
Z przedstawionych mi przez Dyrektora Generalnego wyjaśnień wynika, że plany restrukturyzacji nie przewidują i nigdy nie przewidywały tworzenia 46 spółek prawa handlowego, a tym bardziej wyprowadzenia majątku Poczty Polskiej do spółek. Należy tu wyjaśnić, że Poczta Polska zgodnie z art. 15 przywołanej na wstępie ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" może tworzyć podmioty gospodarcze z tym, że Dyrektor Generalny nie podejmuje w tych sprawach decyzji samodzielnie. Zgodnie z art. 27 ust. 1 pkt 4 lit. b) ww. ustawy sprawy przystąpienia przez Pocztę Polską do przedsięwzięcia wymagającego wniesienia przez nią wkładu przewyższającego kwotę 500.000 EURO są zastrzeżone do właściwości Rady Poczty Polskiej, która w tych sprawach wyraża swoją opinię.
Proponowane w ww. planach zmiany organizacyjne mają na celu usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Temu celowi służyć ma m.in. ewentualne podporządkowanie służby doręczeń Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielczemu. Zmiany mają przede wszystkim doprowadzić do jasno określonej odpowiedzialności za usługi i obszary zarządzania tymi usługami, a także do przyspieszenia procesu decyzyjnego.
Proces uzgadniania nowej struktury organizacyjnej Poczty Polskiej nie został jeszcze zakończony. Konsultacje będą trwały nadal. Dokument zostanie ponownie rozesłany do wszystkich jednostek, a ostatecznie ustalenia dotyczące struktury zapadną na spotkaniu pod koniec czerwca.
Przedstawiając powyższe, chciałbym wyjaśnić, że z uwagi na fakt iż prace nad planami restrukturyzacji w p.p.u.p. "Poczta Polska" nie zostały zakończone, trwają nadal i na dzień dzisiejszy nie wiadomym jest jaka koncepcja dotycząca struktury organizacyjnej ostatecznie zostanie przyjęta, działania podjęte przez Kierownictwo Poczty Polskiej w celu opracowania projektu restrukturyzacji prowadzone jest z zachowaniem obowiązujących przepisów, zwłaszcza dotyczących prowadzenia konsultacji społecznych, a także mając na uwadze postanowienia art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" - nie znajduję podstaw uprawniających mnie do podjęcia działań, które w swojej interwencji zwraca się senator Pan Krzysztof Jurgiel.
Z poważaniem
K. Opawski