Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Jurgiela, złożone na 61. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):

Warszawa, 27 maja 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 27 kwietnia 2004 r., znak: BPS/DSK-043-209-04, w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora RP Pana Krzysztofa Jurgiela dotyczącego programu oddłużania szpitali w celu uruchomienia majątku narodowego przed dziką prywatyzacją, będącą często skutkiem niewłaściwego zarządzania szpitalami oraz działań rządu w zakresie oddłużania szpitali, uprzejmie informuję, że:

Rząd nie przewiduje oddłużania zakładów poprzez przekazanie środków finansowych na pokrycie zobowiązań z budżetu państwa. Jednocześnie informuję, że przedmiotem prac w Sejmie jest projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw (druk sejmowy 2278 i 2278 A), który ma na celu restrukturyzację zadłużenia szpitali.

Projekt przewiduje wiele propozycji rozwiązań systemowych dla zakładów, w celu stworzenia możliwości udzielenia im pomocy publicznej. Zgodnie z projektem ustawy restrukturyzacja finansowa ma obejmować zobowiązania publicznoprawne, zobowiązania cywilnoprawne i indywidualne pracowników wynikające z ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. 95 Nr 1 Poz. 2) i polegać ma na umorzeniu zobowiązań publicznoprawnych wraz z odsetkami na warunkach określonych w ustawie, rozłożeniu na raty spłaty zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz ubezpieczenie zdrowotne, a także na zawarciu ugód z wierzycielami wierzytelności cywilnoprawnych oraz indywidualnych ugód z pracownikami w zakresie roszczeń z tzw. "ustawy 203"

Projekt ustawy przewiduje mechanizmy, które pozwolą na ścisłą kontrolę działań podejmowanych przez zakłady zarówno w trakcie restrukturyzacji, jak i po przekształceniu ich w spółki kapitałowe o charakterze użyteczności publicznej. Przewiduje się powołanie w spółce rady nadzorczej, której zadaniem będzie sprawowanie nadzoru i kontroli nad nią (zarówno nad jej funkcjonowaniem, jak i majątkiem).

Istotnym elementem, który ma na celu zabezpieczenie interesów podmiotów związanych z funkcjonowaniem zakładu, jest zapis, gwarantujący, że po przekształceniu zakładu w spółkę użyteczności publicznej, nie dojdzie do utraty przez podmiot publiczny kontroli nad spółką. Projekt przewiduje, że co najmniej 75% udziałów lub akcji o podwyższonym kapitale spółki użyteczności publicznej będzie musiało należeć do podmiotu publicznego.

Ważnym elementem projektu jest możliwość uregulowania z mocy prawa stosunków własnościowych i dokapitalizowanie zakładów. Wraz z przekształceniem sp zoz-ów w spółki użyteczności publicznej grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego będące przedmiotem użytkowania przez sp. zoz stają się nieodpłatnie przedmiotem użytkowania wieczystego nowo powstałej spółki. Również budynki i inne urządzenia oraz lokale, które znajdują się na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a będące przedmiotem użytkowania przez sp zoz stają się nieodpłatnie własnością spółki. Nabycie ww. praw będzie stwierdzone odpowiednio decyzją wojewody - dot. nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, albo decyzją organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku nieruchomości stanowiących jej własność. Przyjęcie takich rozwiązań wpłynie również korzystnie na pozycję zakładów wobec banków (kredytodawców).

Kolejną bardzo istotną propozycją, jaką przedstawia projekt jest możliwość łączenia zakładów. Podmioty, które utworzyły samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej będą mogły, przed przekształceniem w spółkę użyteczności publicznej, dokonać połączenia tych zakładów. Propozycja ta dotyczy zarówno zakładów utworzonych przez ten sam podmiot (następuje w drodze rozporządzenia, zarządzenia albo uchwały), jak i zakładów mających różne podmioty, które je utworzyły (połączenie następuje w drodze porozumienia). Należy w tym miejscu podkreślić, że połączenie zakładów opieki zdrowotnej, w ramach restrukturyzacji tych zakładów, i zastosowanie zaproponowanych w projekcie rozwiązań systemowych, powinno prowadzić do zmniejszenia kosztów ich funkcjonowania. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że koszty funkcjonowania zakładów uwarunkowane są od wielu czynników (struktura zakładów, zakres świadczeń udzielanych przez zakład, czy też odległość jaka dzieli zakłady, które mają być połączone) i koszty te mogą się różnie kształtować.

Zawarte w projekcie ustawy propozycje mają na celu uzyskanie możliwie najwyższej efektywności procesu restrukturyzacji, przy możliwie najlepszym zabezpieczeniu interesów zakładów opieki zdrowotnej.

Mając na uwadze strukturę zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej, funkcjonujących w województwie podlaskim, rozwiązania zawarte w projekcie ustawy pozwolą na umorzenie znacznej części zobowiązań publicznoprawnych (ZUS, PEFRON) oraz restrukturyzację zobowiązań wobec pracowników i innych wierzycieli cywilnoprawnych, co umożliwi zakładom odzyskanie płynności finansowej i zdolności kredytowej.

Z poważaniem

Ewa Kralkowska


Oświadczenie