Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do Spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):

Warszawa, dnia 18.05.2004 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nr SSP 4404-23/04 z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Jurgiela podczas 60 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 2004 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje następujące wyjaśnienia:

W dniu 24 marca 2004 r. odbyło się posiedzenie Krajowej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko przy Ministrze Środowiska, w czasie którego rozpatrywany był raport o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia drogowego polegającego na przebudowie drogi krajowej Nr 8 na odcinku od km 648+117,00 do km 654+548,00 w granicach gminy Wasilków.

W piśmie DIOŚ-2152/2004/kt z dnia 2 kwietnia 2004 r. Minister Środowiska negatywnie zaopiniował rozpatrywany raport, jak również proponowane rozwiązania przebudowy drogi krajowej Nr 8. Opinia umotywowana była stwierdzeniem, iż przedmiotowy fragment drogi stanowi newralgiczny odcinek całego układu komunikacyjnego w I paneuropejskim korytarzu transportowym i jako taki nie może być rozpatrywany bez uprzedniego przyjęcia rozwiązań generalnych, podstawą których będzie tzw. strategiczna ocena oddziaływania na środowisko wykonywana dla I paneuropejskiego korytarza transportowego 'Via Baltica'

W odpowiedzi na ww. pismo Ministra Środowiska, pismem GDDKiA/BPI-4/kd/Dk/071/503/04 z dnia 15 kwietnia 2004 r., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśniała, iż przedmiotowy odcinek drogi krajowej Nr 8 nie stanowi fragmentu I paneuropejskiego korytarza transportowego, gdyż korytarz ten, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg o znaczeniu obronnym (Dz. U. Nr 174 poz. 1683) przebiegać będzie po trasie: Zambrów - Choroszcz - Dobrzyniewo Duże - Knyszyn - Korycin - Augustów.

Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zobowiązała się do ponownego przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko i ponownego sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przebudowy odcinka drogi Nr 8.

Rozpatrywane w czasie posiedzenia w dniu 24 marca 2004 r. przedsięwzięcie jest ściśle związane z projektowaną obwodnicą Wasilkowa w ciągu drogi krajowej Nr 19.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stoi na stanowisku, iż realizacja przedmiotowej inwestycji nie powinna być uzależniona od wyników ww. strategicznej oceny oddziaływania na środowisko i w związku z tym, po wykonaniu raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z obowiązującymi przepisami inwestycja będzie realizowana.

W związku z powyższym pragnę poinformować, iż niezwłocznie po wykonaniu raportu o oddziaływaniu na środowisko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpi do Wojewody Podlaskiego z wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji przedmiotowego odcinka drogi krajowej Nr 8.

Z poważaniem

Dariusz Skowroński


Oświadczenie