Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 05 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 17 lutego 2004 r. (znak: BPS/DSK-043-75-04) w sprawie oświadczenia Pana Senatora Krzysztofa Jurgiela dotyczącego zasad podziału środków w ramach kontraktów wojewódzkich na 2004 r. przedstawiam następujące wyjaśnienia:

Środki zaplanowane w ustawie budżetowej na rok 2004 na kontrakty wojewódzkie (cz. 83, poz. 11) w kwocie 1.397.400 tys. zł zostały podzielone w ten sposób, że wydzielono:

- oddzielną pulę środków w wysokości 200.000 tys. zł na współfinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i INTERREG III w rozbiciu na województwa;

- kwotę 200.000 tys. zł, która nie została podzielona na województwa i stanowi rezerwę na współfinansowanie ZPORR i INTERREG III;

- kwotę 150.000 tys. zł zapisaną w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na rok 2004 jako dotację na inwestycję pn.: "Budowa I linii metra w Warszawie";

- kwotę 30.000 tys. zł jako środki na przeciwdziałanie negatywnym skutkom restrukturyzacji w sektorze górnictwa;

- kwotę 25.400 tys. zł na współfinansowanie pomocy technicznej i kosztów operacyjnych wdrażania ZPORR i INTERREG III;

- kwotę 15.000 tys. zł jako środki na Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych.

Pozostała kwota w wysokości 777.000 tys. zł przeznaczona na zadania własne i inwestycje wieloletnie jst., podzielona algorytmem na województwa (zastosowano algorytm przyjęty dla Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i określony w dokumentach przekazanych do Komisji Europejskiej).

Przy tak dokonanym podziale środków, do samorządów województw należy decyzja jaką część środków chcą przeznaczyć na poszczególne rodzaje zadań wynikające z programów wojewódzkich.

Zaproponowany w Programie wsparcia na 2004 r. sposób podziału środków zapisanych w art. 35 ustawy budżetowej na rok 2004, wynika z obiektywnych danych statystycznych i wydaje się być adekwatny do potrzeb poszczególnych regionów. W tej sytuacji trudno zatem mówić o dyskryminacji któregokolwiek z województw. Być może wielkość ogólnego limitu środków przeznaczonych na kontrakty wojewódzkie i współfinansowanie programów rozwoju regionalnego jest niewspółmierna do potrzeb. Jednakże jest ona optymalna (w naszej ocenie) w obecnej sytuacji finansowej państwa. Należy także wziąć pod uwagę fakt, że w toku prac parlamentarnych nad ustawą budżetową, kwota środków proponowanych na wsparcie programów rozwoju regionalnego była długo dyskutowana i kilkakrotnie zmieniana. To świadczy nie tylko o powadze problemu, lecz również o jego złożoności.

Jerzy Hausner


Oświadczenie