Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mieczysława Janowskiego, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):
Warszawa, dnia 27.04.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Mieczysława Janowskiego, przesłane pismem znak BPS/DSK-043-79-04 z dnia 17 lutego 2004 r., dotyczące niedoszacowania kontraktów na świadczenia medyczne z zakresu chorób płuc w Zespole Gruźlicy i Chorób Płuc w Rzeszowie, Instytucie Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie oraz Centrum Pulmonologii i Alergologii w Karpaczu, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:
Jednym z priorytetowych zadań Narodowego Funduszu Zdrowia było ujednolicenie zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych na 2004 r., zwłaszcza w zakresie jednolitego katalogu świadczeń, jednolicie nazwanych procedur, jak również zminimalizowania różnic jakie występowały w cenach świadczeń na terenie całego
kraju.Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia, przygotowała katalog świadczeń zdrowotnych i określiła ich wartość punktową. Przy ustalaniu wartości punktowej brano pod uwagę między innymi parametry takie jak: uśredniony czas hospitalizacji, czas zabiegów, rodzaj wykonywanych badań, koszt leków oraz możliwości finansowych NFZ. Utworzony katalog świadczeń zdrowotnych konsultowany był z konsultantami regionalnymi i krajowymi w zakresie poszczególnych specjalności. Maksymalna wartość punktu rozliczeniowego świad
czenia zdrowotnego w zakresie lecznictwa szpitalnego ustalona została przez NFZ na kwotę 10,00 zł. Jednakże wymieniona kwota może być mniejsza w przypadku kiedy świadczeniodawca złoży taką propozycję w swojej ofercie lub zostanie ona ustalona w trakcie negocjacji świadczeniodawcy z Oddziałem NFZ w przebiegu konkursu ofert bądź rokowań.Jednocześnie Fundusz poinformował, iż podjął działania zmierzające do weryfikacji wyceny świadczeń zbiorowych w zakresie leczenia chorób płuc i współpracuje z Panam Prof. Kazimierzem Roszkowskim, Specjalistą Krajowym w Dziedzinie Chorób Płuc, który powołał zespół złożony ze specjalistów wojewódzkich w tej dziedzinie. W zakresie planowanych działań ww. zespołu leży dokonanie analizy poszczególnych procedur medycznych.
Ponadto Fundusz wyjaśnił, że mając na względzie problemy jakie mogą mieć świadczeniodawcy z wprowadzeniem nowych sposobów rozliczania i sprawozdawczości, Zarząd NFZ podjął decyzje o przekazywaniu 1/12 środków finansowych w pierwszych miesiącach 2004 r., przy równoczesnej sprawozdawczości z wykonanych świadczeń. Okres ten zostałby wykorzystany przez świadczeniodawców do zmiany sposobu działania i NFZ do przeanalizowania zachodzących zjawisk i wprowadzenia zmian kontraktowania świadczeń zdrowotnych bądź innego sposobu dystrybucji środków finansowych w skali kraju.
Pragnę dodać, że Narodowy Fundusz Zdrowia zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2003 r., o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 ze zm.) został powołany w celu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym i w związku z tym zarządza środkami finansowymi na podstawie planu finansowego zrównoważonego w zakresie przychodów i kosztów.
Zgodnie z zapisem art. 72 ust. 1 ustawy o NFZ podstawą udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcą, zaś ust. 3 wymienionego art. wskazuje, iż suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.
Powyżej wymienione przepisy przedstawiają ograniczenia, jakie plany finansowe nakładają na instytucje ubezpieczenia zdrowotnego przy zawieraniu umów ze świadczeniodawcami.
Z poważaniem
Leszek Sikorski