Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Zdzisławy Janowskiej, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63), przekazał Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia:

Warszawa, dnia 17 czerwca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia Pani Senator Zdzisławy Janowskiej z dnia 20 maja br. pragnę zapewnić, że NFZ na bieżąco monitoruje sytuację finansową Oddziałów Wojewódzkich i w miarę pojawiania się nowych, dodatkowych możliwości finansowych podejmuje stosowne działania w celu optymalnego wykorzystania dostępnych środków finansowych tj. jak najlepszego zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych w kraju. Dlatego też ze względu na odnotowany wyższy niż planowany spływ składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego w pierwszych miesiącach br., Zarząd NFZ zgodnie z Uchwałą Nr 148/2004 z dnia 2 czerwca br. wystąpił o zwiększenie planu kosztów świadczeń zdrowotnych Oddziałów Wojewódzkich o dodatkowe środki w wysokości 168 mln zł, w tym o 25 mln zł dla Łódzkiego OW. W/w kwota zgodnie z wnioskiem ŁOW w znacznej części (tj. w wysokości 24,4 mln zł) ma być przeznaczona na finansowanie lecznictwa szpitalnego w województwie.

Nadmienić należy, że stosowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia w roku 2004 podział środków finansowych między Oddziały Wojewódzkie określony został w oparciu o zasady rozdziału środków uwzględniające m. in.:

▪ agregację umów przeprowadzoną przez OW w 2003 r.,

▪ mechanizm wyrównania finansowego pomiędzy kasami chorych na 2003 r.,

▪ wyniki rozliczeń międzykasowych oraz promes systemu kas chorych, z punktu widzenia migracji ubezpieczonych,

▪ a także międzyoddziałową migrację pacjentów wynikającą z różnego poziomu "nasycenia" województw w placówki o znaczeniu klinicznym czy ogólnokrajowym.

Stosowany aktualnie system uwzględnia także inne czynniki, których skutki finansowe trudne były do oszacowania na etapie tworzenia planu Funduszu na 2003 r. W roku 2003 utworzono bowiem w planach Oddziałów Wojewódzkich rezerwy w kosztach świadczeń zdrowotnych i uruchamiano je sukcesywnie w ciągu roku na wnioski Oddziałów w miarą ujawniania się nieprzewidzianych wcześniej okoliczności.

Mając na uwadze występujące w dalszym ciągu "niedoskonałości" stosowanej metody podziału środków finansowych między Oddziały Wojewódzkie, NFZ prowadzi działania zmierzające do wypracowania nowych sposobów alokacji. Nowy algorytm podziału winien zagregować takie elementy jak: liczba ubezpieczonych w danym terenie, skala migracji pacjentów oraz ewentualne różnice w wysokości kosztów utrzymania występujące pomiędzy poszczególnymi regionami oraz stanowić podstawę przy ustalaniu planu finansowego Funduszu na 2005 r. Mam nadzieję, że wyznaczone w ten sposób nowe zasady alokacji środków pozwolą wyeliminować wady dotychczas stosowanej metody.

Na obecną trudną sytuację finansową Oddziałów Wojewódzkich NFZ znaczący wpływ ma także fakt, iż struktura planu finansowego NFZ na 2004 r. (przyjętego Zarządzeniem Ministra Zdrowia w dniu 13 października 2003 r.) znacznie odbiega od rzeczywistych, w tym także nowych zadań do realizacji których zobligowany został w bieżącym roku Fundusz (m.in. finansowania skutków "Porozumienia Zielonogórskiego", kosztów świadczeń wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w ramach UE). Pragnę podkreślić, że pomimo kierowanych przez NFZ wniosków do Ministra Zdrowia z prośbą o akceptację przyjętych uchwałami Zarządu Funduszu przesunięć w planie finansowym NFZ na 2004 r., do dnia dzisiejszego żadna z proponowanych zmian nie znalazła poparcia Ministra, a posługiwanie się planem z 13 października 2003 r. skutkuje przede wszystkim możliwością utraty płynności przez niektóre Oddziały Wojewódzkie NFZ. W świetle powyższego należy stwierdzić, że możliwości Funduszu w zakresie zwiększenia ilości środków przeznaczonych na finansowanie świadczeń zdrowotnych w roku 2004 są znacznie ograniczone.

W wyniku podjętych przez NFZ działań wyznaczony (zgodnie z planem NFZ na 2004 r. uwzględniającym wszystkie dotychczasowe przesunięcia) średni planowany koszt na 1 ubezpieczonego w Łódzkim OW kształtuje się na poziomie 755,08 zł/1 ubezp. i jest wyższy od średniego kosztu ŁOW, wyznaczonego zgodnie z planem z 13 października 2003 r., o 2,08% tj. o 15,39 zł.

Odnośnie Uchwały Zarządu NFZ Nr 128/2004 z dnia 29 kwietnia, pragnę wyjaśnić, że umożliwia ona jedynie renegocjację zawartych ze świadczeniodawcami na 2004 r. kontraktów (m.in. w rodzaju - lecznictwo szpitalne) bowiem ustalenia w niej zawarte mają zastosowanie jedynie w przypadku gdy świadczeniodawcy pomimo realizacji w roku bieżącym tej samej ilości podobnych usług co w analogicznym okresie roku poprzedniego, nie osiągają poziomu budżetu roku ubiegłego. A zatem, udzielone na podstawie w/w uchwały pełnomocnictwa Dyrektorom OW NFZ do zawarcia aneksów do umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych (w zakresie lecznictwa szpitalnego) umożliwiają zastosowanie współczynnika korygującego cenę punktu w odniesieniu do wybranych procedur:

♦ przy czym wartość współczynnika korygującego nie może być wyższa niż 1,2

♦ a zwiększenie kwoty zobowiązań Oddziału Funduszu wobec świadczeniodawcy z tytułu zastosowania w/w współczynnika nie może spowodować przekroczenia maksymalnej kwoty zobowiązania określonej w umowie.

Pragnę jeszcze raz podkreślić, że w celu zapewnienia jak najlepszego zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych obywateli, Narodowy Fundusz Zdrowia przekazuje w miarę możliwości wszystkie wolne środki do Oddziałów Wojewódzkich w celu finansowania kosztów świadczeń zdrowotnych.

Z poważaniem

P R E Z E S

Narodowego Funduszu Zdrowia

Lesław Abramowicz


Oświadczenie