Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Zdzisławy Janowskiej, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, dnia 29 czerwca 2004 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Panią Senator Zdzisławę Janowską na 62 posiedzeniu Senatu w dniu 20 maja 2004 r. przesłanym przy piśmie znak BPS/DSK-043-220-04 z dnia 25 maja 2004 r., uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2004 rok został ustalony z uwzględnieniem historycznych budżetów odpowiednich regionalnych kas chorych, które uzupełniono o rozliczenia międzykasowe oraz kwoty wynikające z funkcjonowania promes.

Narodowy Fundusz Zdrowia opracował jednolite zasady kontraktowania oraz finansowania świadczeń zdrowotnych dla całego kraju obowiązujące przy kontraktowaniu świadczeń na 2004 r. Ustalił stawkę maksymalną na poszczególne rodzaje świadczeń. Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich otrzymali upoważnienia do indywidualnego kształtowania cen świadczeń w podpisywanych kontraktach w ramach posiadanych limitów finansowych.

Rozwiązania te pozwoliły na znaczne zmniejszenia różnic stawek przypadających na jednego ubezpieczonego w poszczególnych województwach.

W województwie łódzkim poziom finansowania na jednego ubezpieczonego wynikający z przypisania planu finansowego na 2004 r. Łódzkiego OW NFZ do ilości ubezpieczonych w oddziale wg stanu na 01.05 2004 r. jest następujący:

- finansowanie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku w województwie łódzkim kształtuje się na poziomie 87,01 zł, przy średniej dla całego systemu wynoszącej 86,00 zł,

- dla lecznictwa stomatologicznego kwota wynosi 27,48 zł, przy średniej dla całego systemu wynoszącej 25,56 zł,

- refundację cen leków zaplanowano na poziomie 175,69 zł przy średniej dla całego systemu 163,08 zł.

Z przytoczonych danych wynika, że poziom finansowania wyszczególnionych rodzajów opieki zdrowotnej w województwie łódzkim w stosunku do średniego poziomu finansowania dla całego systemu nie jest zaniżony.

Zarząd NFZ podjął szereg uchwał dotyczących zmian planu finansowego NFZ na 2004 r. Przygotowywany na podstawie wniosków zawartych w tych uchwałach projekt planu finansowego zakłada zwiększenie środków dla Łódzkiego OW NFZ o kwotę 39,29 mln zł w porównaniu do planu z dnia 13.10.2003 r., co stanowi przyrost środków w porównaniu do aktualnego planu o 2,08%. Największy wzrost środków zakłada się w pozycjach:

- "lecznictwie szpitalnym" o 50,7 mln zł, co stanowi przyrost środków w porównaniu do planu z 13.10.2004 r. o 6,94%,

- "podstawowej opiece zdrowotnej" o 26,74 mln zł, co stanowi przyrost w porównaniu do planu z 13.10.2004 r. o 12,04%,

- "rehabilitacji leczniczej" o 5,77 mln zł, co stanowi przyrost w porównaniu do planu z 13.10.2004 r. o 13,82%.

Od wielu lat sytuacja w polskiej opiece zdrowotnej nie jest zadowalająca. Na taki stan rzeczy złożyło się wiele czynników. W przeszłości rozmieszczano bazę leczniczą nierównomiernie na terenie kraju, stąd są województwa, gdzie podaż przewyższa popyt na usługi medyczne. W całym systemie opieki zdrowotnej odnotowuje się niedobór środków finansowych. Niektóre zakłady opieki zdrowotnej są źle zarządzane. Taka sytuacja ciągnie się od wielu lat, stąd wiele placówek służby zdrowia jest zadłużonych.

Rząd wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym podjął przedsięwzięcia w celu uporządkowania sytuacji w opiece zdrowotnej. Główne obszary działania są następujące:

- funkcjonowanie zakładów opieki zdrowotnej,

- finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej,

- gospodarka lekami.

Zasadniczym celem w ramach pierwszego obszaru jest bezpieczne dla finansów publicznych oddłużenie zakładów opieki zdrowotnej poprzez restrukturyzację ich zadłużenia oraz przekształcenia organizacyjno-prawne przewidziane w projekcie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Projekt ten przewiduje łączenie zakładów i przekształcenie ich w spółkę użyteczności publicznej. Zgodnie z ustawą oddłużenie ma polegać na:

• umorzeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązań publicznoprawnych,

• umorzeniu, rozłożeniu na raty, odroczeniu terminu płatności, przejęciu części lub całości zobowiązań przez podmiot, który utworzył zakład, objęciu w zamian za wierzytelności akcji albo udziałów - zgodnie z podpisaną przez zakład ugodą restrukturyzacyjną z wierzycielami cywilnoprawnymi,

• rozłożeniu zobowiązań na raty, odstąpieniu od naliczania odsetek lub objęciu w zamian za wierzytelności akcji albo udziałów - zgodnie z zawartymi przez zakład ugodami z pracownikami w zakresie roszczeń pracowników wynikających z tzw. ustawy 203.

Na cele restrukturyzacji spółka użyteczności publicznej będzie mogła zaciągnąć kredyt pomostowy poręczony przez bank Gospodarstwa Krajowego.

Kolejnym krokiem w celu poprawy gospodarki finansowej w systemie ubezpieczeń zdrowotnych jest projekt ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Projekt przewiduje, między innymi rozwiązania dotyczące:

- ustanowienia standardów medycznych i ich wyceny,

- redystrybucji środków finansowych pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia,

- corocznego wzrostu składki o 0,25% podstawy wymiaru, aż do osiągnięcia 9%.

W celu ograniczenia wydatków publicznych i wydatków obywateli na zakup leków Rząd przyjął program "Polityka lekowa Państwa 2004-2008".

Przedstawiając powyższe mam nadzieję, że niniejsze wyjaśnienia uzna Pan Marszałek za wyczerpujące.

Pozostaję z wyrazami szacunku

Marian Czakański


Oświadczenie