Marszałek Senatu RP przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Zdzisławy Janowskiej, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47):
Warszawa, dnia 2 października 2003 roku
Szanowna Pani Senator
Zdzisława Janowska
W związku z oświadczeniem Pani Senator złożonym podczas 45. posiedzenia Senatu w dniu 18 września 2003 r. informuję, że Szef Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przekazał wszystkim senatorom notatkę dotyczącą senackich prac legislacyjnych nad uchwaloną przez Sejm w dniu 10 lipca 2003 r. ustawą o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.
Z poważaniem
Longin Pastusiak
Warszawa, dnia 18 września 2003 r.
Szanowni Państwo Senatorowie
W związku z prośbą senatora Mieczysława Janowskiego, zgłoszoną na 45. posiedzeniu Senatu w dniu 18 września 2003 r., przekazuję Państwu notatkę dotyczącą senackich prac legislacyjnych nad uchwaloną przez Sejm w dniu 10 lipca 2003 r. ustawą o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.
Z poważaniem
Adam Witalec
Warszawa, 3 września 2003 r.
Notatka dotycząca senackich prac legislacyjnych
nad uchwaloną przez Sejm w dniu 10 lipca b.r.
ustawą o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych
Ustawa, która została przekazana do Senatu w dniu 14 lipca br. (druk senacki nr 445), zawierała w art. 2 w pkt 1 definicję "surowców rolniczych" w następującym brzmieniu: "surowce rolnicze - rzepak, ziarna zbóż, kukurydzy, zi
emniaki, buraki cukrowe lub ich części oraz inne rośliny lub ich części uprawiane i zbierane na użytkach rolnych, zawierające tłuszcze lub węglowodany, przeznaczone do produkcji biokomponentów.".Podczas prac komisji senackich, do których ustawa została skierowana przez Marszałka Senatu, tj. Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Ochrony Środowiska, podnoszone były obawy, iż tak skonstruowana definicja zawierająca otwarty katalog roślin lub ich części, z których można wytwarzać biokomponenty, umożli
wi przywóz do Polski oleju sojowego czy palmowego i używanie ich do produkcji biokomponentów. Potrzebę wniesienia poprawki w tym zakresie (polegającą na skreśleniu z definicji surowców rolniczych wyrazów "oraz inne rośliny lub ich części") sygnalizowała obecna na posiedzeniach obu komisji Ewa Dziemdziela-Myśliwiec - przedstawicielka Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku (KZPR). Reprezentujący Radę Ministrów podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Chodkowski był przeciwny propozycji KZPR. Jego zdaniem skreślenie tych wyrazów uniemożliwiłoby - w sytuacji klęski żywiołowej - zakup za granicą surowców, których się w Polsce nie pozyskuje. Obecny na posiedzeniach komisji zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Ziemią i Infrastruktury Wsi w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda argumentował, iż "nie wolno ograniczać roślin, które mogą być wykorzystywane do produkcji biokomponentów, tj. bioetanolu i estrów, dlatego że trudno w dniu dzisiejszym powiedzieć, jak będzie wyglądał postęp biologiczny w zakresie upraw roślin zawierających tłuszcze, na terenie kraju". Z tych zapewne powodów komisje senackie nie zdecydowały się proponować tej poprawki do przyjęcia Senatowi.W trakcie obrad plenarnych Senatu zostały zgłoszone 3 poprawki, które zmierzały do określenia zamkniętego katalogu roślin lub ich części, z których można wytwarzać biokomponenty (poprawki nr 1-3, druk senacki nr 445 Z), a tym samym do wykreślenia wyrazów "oraz inne rośliny lub ich części". Jak wyjaśnił w czasie
debaty senator Adam Biela - współautor jednej z tych poprawek - konsekwencją brzmienia definicji surowców rolniczych uchwalonego przez Sejm będzie "możliwość nieograniczonego importu oleju sojowego i palmowego do produkcji biokomponentów, co będzie skutkowało tym, iż z naszego budżetu będziemy dotować farmerów z innych krajów".Poprawki te nie zostały przyjęte przez Senat.
Należy podkreślić, iż w zakresie ustaw uchwalonych przez Sejm zadaniem Senatu jest odniesienie się do tekstu ustawy przesłanego przez Marszałka Sejmu, zgodnie z art. 121 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Senat nie bada tekstu ustawy przekazanej przez Marszałka Sejmu pod kątem formalnym - prawidłowości przebiegu prac sejmowych.
Jak wynika z lektury sprawozdań stenograficznych w trakcie prac komisji senackich i Senatu nie podnoszono wątpliwości co do prawidłowości sejmowego postępowania legislacyjnego nad ustawą o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Powodem wniesienia omówionych wyżej pop
rawek były jedynie względy merytoryczne.