Informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do Spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad:
Warszawa, dnia 28 lipca 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na pismo BPS/DSK-043-344/05 z dnia 19 lipca 2005 r. Pana Senatora Sławomira Izdebskiego w sprawie planowanego przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) przez teren Gminy Halinów uprzejmie informuję, że:
1. Wstępny Przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest opracowywany w oparciu o ogólny przebieg trasy przyjęty w "Stadium funkcjonalno-przestrzennym przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy" według wariantu III A.
2. W ramach projektu wstępnego zaproponowano dwa warianty przebiegu drogi w obszarze Dzielnicy Wesoła. Władze Dzielnicy Wesoła zgłosiły wniosek o opracowanie dodatkowego wariantu odsunięcia korytarza obwodnicy poza obszar swojej dzielnicy i poprowadzenie drogi przez tereny działek poligonu w Zielonce, obszar Halinowa i Wiązowny. W związku z powyższym ustalono, że dla określenia ostatecznego przebiegu obwodnicy należy objąć analizą minimum trzy warianty lokalizacji trasy, w tym zgłoszony wariant samorządowy.
3. W siedzibie GDDKiA Oddział Warszawa na posiedzeniu Rady Technicznej w dniu 05 lipca 2005 r. biuro projektowe przedstawiło wyniki wielokryterialnej analizy porównawczej obejmującej cztery warianty przebiegu WOW tj. wariant podstawowy IIIA, warianty 1 i 2 będące modyfikacją wariantu III A w obszarze Dzielnicy Wesoła oraz wariant 3 samorządowy. Wnioski z analizy wielokryterialnej w zakresie funkcjonalno-ruchowym, kosztowo-ekonomicznym, rozwiązań technicznych, kolizji przestrzennych, uciążliwości środowiskowej dla mieszkańców oraz kolizji ze środowiskiem wykazały, że warianty IIIA. 1 i 2 mają bardzo zbliżone oceny i są korzystniejsze od wariantu 3 we wszystkich kategoriach poza oceną uciążliwości dla mieszkańców. Również analiza ekonomiczna wykazała małą efektywność inwestycji wg wariantu 3. Ponadto, przeprowadzenie WOW wg wariantu 3 jest najmniej korzystne ze względu na pogorszenie obsługi terenów przyległych i powiązań z sąsiednimi gminami oraz pogorszenie warunków ruchu na autostradzie A2 poprzez budowę dodatkowego węzła.
4. W związku z wejściem w życie w dniu 28 lipca br. nowelizacji ustawy Prawo Ochrony Środowiska, nakładającej obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia przed wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi przyjęto, iż w sporządzanym raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wg wymogów nowej ustawy należy uwzględnić jako preferowane warianty III a, 1 i 2. Dalsze prace projektowe dla wariantu samorządowego zostały zaniechane, a we wniosku do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wariant ten będzie jedynie omówiony jako jeden z wariantów rozpatrywanych lecz nie preferowanych z uwagi na brak uzasadnienia pod względem ekonomicznym i ruchowym. Po wydaniu przedmiotowej decyzji zostanie złożony do Wojewody Mazowieckiego wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk