Oświadczenie


Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sławomira Izdebskiego, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 18.09. 2003 roku

Pan
Longin Pastusiak
Marszałe
k Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 13 sierpnia 2003 r. nr BSP/DSK-043-350/03 dotyczące oświadczeń złożonych przez senatora Sławomira Izdebskiego podczas 44 posiedzenia Senatu RP, uprzejmie przedstawiam co następuje:

Sprawa o sygn. akt III C 50/01 Sądu Okręgowego w Ostrołęce z powództwa Krystyny J. przeciwko Daewoo Towarzystwo Ubezpieczeniowe S.A. Oddziałowi w Ostrołęce o zapłatę prowadzona jest od dnia 31 sierpnia 2000 r. Wyrok I instancji, oddalający powództwo, zapadł w dniu 8 listopada 2002 r. W dniach 13 i 16 grudnia 2002 r.. wpłynęły apelacje od tego orzeczenia, zaś akta wraz z apelacjami przedstawiono Sądowi Apelacyjnemu w Warszawie 9 lipca 2003 r. Z uzyskanych informacji wynika, że rozpoznanie apelacji nastąpi z początkiem I-go kwartału 2004 r.

Przyczyną przewlekłości postępowania apelacyjnego były czynności podejmowane przez powódkę, która reprezentowana była przez pełnomocnika ustanowionego z urzędu. Pełnomocnika tego zmieniano dwukrotnie na żądanie powódki. Powódka kwestionowała każdą czynność swojego pełnomocnika, w tym złożoną na jej korzyść apelację. Powódka składała też własne pisma i środki odwoławcze, które podlegały rozpoznaniu w czasie postępowania międzyinstancyjnego i wydatnie wpłynęły na czas jego trwania.

Sprawa o sygn. akt II K 81/01 przeciwko Tadeuszowi G. wpłynęła do Sądu Okręgowego w Ostrołęce w dniu 3 kwietnia 2000 r. Wymienionemu zarzucono spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, którego następstwem była śmierć człowieka tj. czyn z art. 156 § 3 k.k. Przed pierwszym terminem rozprawy prokurator wystąpił do sądu z pismem, że zmienia opis i kwalifikację zarzucanego oskarżonemu czynu na zabójstwo tj. art. 148 § 1 k.k. Sąd wyrokiem z dnia 7 grudnia 2000 r. uznał oskarżonego winnym czynu z art. 156 § 3 k.k. i wymierzył mu karę 7 lat pozbawienia wolności. Sąd Apelacyjny w Warszawie w dniu 12 września 2001 r. wyrok ten uchylił i sprawę przekazał do ponownego rozpoznania.

Dla rozpoznania sprawy po uchyleniu wyroku wyznaczono dwa terminy 4 i 28 grudnia 2001 r. Na drugim z nich sąd postanowieniem zwrócił sprawę Prokuratorowi Rejonowemu w Ostrołęce do uzupełnienia postępowania przygotowawczego. Postanowienie to zostało uchylone przez Sąd Apelacyjny w Warszawie 12 lutego 2002 r.

Z uwagi na fakt, że sędzia w którego referacie sprawa pozostawała przebywał od 6 maja 2002 r. na długotrwałym zwolnieniu lekarskim, a następnie z dniem 18 listopada 2002 r. został przeniesiony do Sądu Okręgowego w Białymstoku, sprawę przekazano do referatu innego sędziego.

Postanowieniem z dnia 5 grudnia 2002 r. Sąd Okręgowy w Ostrołęce ponownie zwrócił sprawę do postępowania przygotowawczego celem usunięcia istotnych braków. Postanowienie to ponownie zostało uchylone przez Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Postanowieniem z dnia 24 lipca 2003 r. Sąd Okręgowy w Ostrołęce dopuścił dowód z opinii Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie na okoliczność badań mitochondrialnego DNA włosów oraz badań biologicznych śladów krwi. 28 lipca 2003 r. akta sprawy zostały przesłane biegłym. Uzyskanie opinii będzie możliwe dopiero za kilka miesięcy.

Oskarżony w tej sprawie był tymczasowo aresztowany w okresie od 15 grudnia 1999 r. do 28 marca 2002 r. Obecnie stosowane są wobec niego środki zapobiegawcze w postaci: dozoru policji, zakazu opuszczania kraju połączonego z zatrzymaniem paszportu.

Z pisemnej informacji uzyskanej od Pani Prezes Sądu Okręgowego w Ostrołęce wynika, iż przyczyną przewlekłości postępowania w przedmiotowej sprawie są nieprawidłowości w postępowaniu przygotowawczym. W sprawie zabezpieczono szereg dowodów, których w czasie śledztwa nie poddano odpowiednim oględzinom i ekspertyzom. W związku z tym postępowanie wykazuje istotne braki wymagające usunięcia w postępowaniu sądowym. Uzupełnienie postępowania dowodowego ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia zasadniczych okoliczności związanych z popełnionym przestępstwem.

Jakkolwiek wobec znajdowania się akt sprawy u biegłych nie jest aktualnie możliwe dokładne i szczegółowe zbadanie toku postępowania w niniejszej sprawie to na podstawie dostępnych informacji stwierdzić należy, że przyczyny oczywistej jego przewlekłości są w dużej mierze niezależne od sądu. Wynika to nie tylko z długotrwałej choroby, a następnie przeniesienia sędziego referenta do innego sądu ale także z potrzeby długotrwałego oczekiwania na wydanie opinii przez biegłych z Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dr Jana Sehna w Krakowie. Podkreślić jednakże należy, że skoro brakami dotknięte było już postępowanie przygotowawcze, a czynności zmierzające do zwrotu sprawy do prokuratury sąd przedsiębrał dopiero po rozpoczęciu przewodu sądowego to były one skazane na niepowodzenie i jako takie należy je uznać za zbędne.

W zaistniałej sytuacji celem podjęcia wszelkich niezbędnych działań dla przyspieszenia biegu omawianej sprawy, została ona objęta nadzorem przez Departament Sądów Powszechnych.

Odnosząc się do sformułowanego w oświadczeniu Pana Posła wniosku o spowodowanie kontroli w Sądzie Okręgowym w Ostrołęce oraz w Sądzie Rejonowym w Ostrołęce pragnę poinformować, że zgodnie z dyspozycją § 15 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 października 2002 r. w sprawie trybu sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów (Dz.U. nr 187, poz. 1564 z późn. zm.) wizytacje jednostek organizacyjnych sądów powinny byś przeprowadzane co najmniej raz w ciągu czterech lat. Ostatnia lustracja Wydziału Karnego Sądu Rejonowego w Ostrołęce miała miejsce w marcu 2002 r. i była związana z przeprowadzoną w tym sądzie wizytacją w maju 2000 r. Natomiast ostatnia wizytacja w zakresie spraw karnych w Sądzie Okręgowym w Ostrołęce odbyła się w lipcu 2002 r. Powyższe okoliczności wskazują, że w przypadku obu sądów spełnione są wymagania powołanego rozporządzenia.

Niezależnie od powyższych ustaleń pragnę poinformować, że w związku z planowaniem przez Departament Sądów Powszechnych na ostatni kwartał br. wizytacji w wytypowanych jednostkach organizacyjnych sądów, rozważone zostanie czy potrzeba taka dotyczy również sądów wskazanych w oświadczeniu Pana Senatora.

Uprzejmie dziękuję Panu Senatorowi za troskę o sprawne funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości.

Z poważaniem

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Tadeusz Wołek

PODSEKRETARZ STANU


Oświadczenie