Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sławomira Izdebskiego, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, dnia 7 lutego 2003 r.
Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Z uwagą zapoznałem się z pismem Pana Marszałka z dnia 31 stycznia 2003 r. (JD/043/09/03/V) dotyczącego oświadczenia złożonego przez senatora Sławomira Izdebskiego podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 stycznia 2003 roku, w sprawie podstawy prawnej oraz zasadności wprowadzenia przez PKPS przymusowych opłat w formie cegiełek przez osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej.
Polski Komitet Pomocy Stołecznej od lat jest wiarygodnym partnerem pomocy społecznej, którego działalność stanowi znaczące uzupełnienie realizowanych przez państwo zadań.
Natomiast pozytywną decyzję dotyczącą umożliwienia sprzedaży przedmiotowych cegiełek, wydał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji na wniosek Rady Naczelnej PKPS.
Powyższa decyzja zezwalająca na ten rodzaj działalności wydana została na podstawie art. 1, art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 3 ust. 1, art. 4 oraz art. 6 ustawy z dnia 15 marca 1933 roku o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 tekst jednolity).
Uzyskane m.in. ze sprzedaży cegiełek środki winny być przeznaczone na niesienie pomocy osobom i rodzinom, które z różnych przyczyn są niezdolne do rozwiązywania swych życiowych problemów, ludziom starszym, niepełnosprawnym, ubogim, chorym, samotnym, rodzinom wielodzietnym, pozbawionym środków do życia i bezrobotnym, poprzez między innymi organizowanie i prowadzenie dożywiania, udzielanie pomocy rzeczowej, świadczenie pomocy osobom bezdomnym, prowadzenie świetlic terapeutycznych i placówek opiekuńczo-wychowawczych, całodziennych i popołudniowych klubów seniora, stołówek, jadłodajni, noclegowni, udzielanie pomocy osobom dotkniętym klęskami żywiołowymi, świadczenie pomocy osobom niepełnosprawnym w zakresie rehabilitacji leczniczej, społecznej i zawodowej, świadczenie usług opiekuńczych w domu itp.
Z wydanej decyzji wynika też, że jeżeli zbiórka przeprowadzona będzie niezgodnie z przepisami prawa (ustawa o zbiórkach publicznych i rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lipca 1934 r. o sposobach przeprowadzenia zbiórek oraz kontroli nad tymi zbiórkami - Dz.U. Nr 69, poz. 638 z późn. zm.) zezwolenie może być cofnięte, zebrane środki przekazane na inny cel humanitarny a organizator ukarany grzywną.
We wspomnianym wyżej oświadczeniu, Pan Senator Sławomir Izdebski łączy zakres działania pracowników socjalnych, stanowiących kadrę Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Siedlcach z etatowymi i działającymi jako wolontariusze, pracownikami terenowej jednostki organizacyjnej PKPS.
Na podstawie rozmów, które odbył pracownik Departamentu Pomocy Społecznej z Dyrektorem Ośrodka Pomocy Społecznej w Siedlcach wynika, iż MOPR i PKPS w Siedlcach współpracują ze sobą, na podstawie zawartej umowy, jednakże pracownicy Ośrodka nigdy nie dysponowali, przeznaczonymi do dobrowolnego zakupu "cegiełkami" (stanowiącymi druk ścisłego zarachowania) i nigdy nie warunkowali udzielania pomocy osobom potrzebującym od ich posiadania lub konieczności dokonania ich zakupu. W związku z powyższym dysponowanie środkami publicznymi, nie było powiązane z działalnością organizacji pozarządowej jaką jest PKPS.
Udział pracowników MOPR ograniczał się jedynie do wydawania skierowań poszczególnym osobom do PKPS oraz potwierdzania trudnej sytuacji życiowej.
Przedstawiciele PKPS oczekiwali jedynie zakupu symbolicznej cegiełki, jeśli osoba otrzymująca duży mebel lub zmechanizowany sprzęt domowy, prosiła o odwiezienie do domu otrzymanego przedmiotu.
Z poważaniem
MINISTER
Up. SEKRETARZ STANU
Jolanta Banach