Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 2002-01-09.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przesłanym, przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 18 grudnia 2001 r. znak BPS/LP/043/74/01/V, oświadczeniem senatora Pana Sławomira Izdebskiego w sprawie dramatycznej sytuacji pana Grzegorza Czuby-Kosiora jako dzierżawcy nieruchomości Zasobu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz odmowy udzielenia kredytu preferencyjnego dla gospodarstwa rolnego poszkodowanego w wyniku klęski suszy w 2000 r. uprzejmie informuję, co następuje:

Zgodnie z przepisami § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. Nr 16, poz. 82 z późniejszymi zmianami) dla gospodarstw rolnych poszkodowanych w wyniku m.in. klęski suszy, były w 2000 r. uruchamiane sukcesywnie kredyty preferencyjne na podstawie wniosku wojewody zawierającego wykaz gmin dotkniętych klęską suszy złożony w ciągu 2 miesięcy od dnia wystąpienia klęski. Gospodarstwo rolne Pana Grzegorza Czuby-Kosiora ujęte zostało w wykazie poszkodowanych gospodarstw rolnych przez suszę w 2000 r. we wniosku złożonym przez wojewodę o uruchomienie preferencyjnych kredytów klęskowych. Kredyty mogły być przeznaczone na sfinansowanie bieżących potrzeb gospodarstw rolnych związanych ze wznowieniem produkcji rolniczej (np. na zakup: pasz, materiału siewnego, paliwa, nawozów).

Preferencyjne kredyty klęskowe udzielane są ze środków własnych banków, natomiast Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stosuje wyłącznie dopłaty do ich oprocentowania, w przypadku spełnienia przez kredytobiorców również wymogów wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.01.1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji. Warunki ubiegania się o te kredyty są uproszczone m.in.: nie jest wymagany udział własny kredytobiorcy ponadto kredyt może być zaciągnięty na refundację kosztów poniesionych na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej, po dniu wystąpienia szkody, a przed uzyskaniem kredytu.

Odnosząc się do sprawy nieruchomości dzierżawionej przez Pana Grzegorza Czubę-Kosiora, która została odebrana i przekazana innemu właścicielowi - uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z otrzymanymi z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa wyjaśnieniami Pan Czuba-Kosior zawarł umowę w dniu 10 lipca 1996 r. z Oddziałem Terenowym Agencji w Lublinie w sprawie dzierżawy gospodarstwa rolnego w Seroczynie o pow. 470 ha, z którego roczny czynsz dzierżawy wynosił 1.735 dt pszenicy. Równocześnie została zawarta umowa sprzedaży majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych na kwotę 230.247,68 zł. Od początku trwania umów występowały problemy z terminowym wywiązaniem się dzierżawcy z płatności na rzecz Agencji. Nie były dotrzymywane zarówno terminy płatności, określone w umowach, jak też terminy odroczone. W związku z narastaniem zaległości O/T Agencji w Lublinie przeprowadził lustrację przedmiotu dzierżawy pod kątem oceny możliwości uregulowania przez dzierżawcę zaległych zobowiązań. Lustracja ta wykazała, że dzierżawca nie będzie w stanie wywiązać się z zaległych płatności, bowiem bieżące dochody gospodarstwa są zbyt niskie, aby możliwe było wygenerowanie środków finansowych przeznaczonych na spłatę zaległości.

Wobec powyższego w dniu 25 stycznia 2001 r. została postawiona w stan natychmiastowej wymagalności pozostała część ceny sprzedaży majątku około dzierżawnego w kwocie 47.400 zł oraz została podjęta decyzja o rozwiązaniu umowy dzierżawy z dniem 21 marca 2001 r. Jednakże z uwagi na postawiony w piśmie Związku Zawodowego Rolnictwa "Samoobrona" zarzut nierealnego porozumienia w sprawie uregulowania zaległości na rzecz Agencji oraz deklaracja dzierżawcy uregulowania części zaległości z innych źródeł niż przychody z gospodarstwa (kredyt bankowy, sprzedaż części majątku) - Agencja odstąpiła od rozwiązania umowy dzierżawy i zawarła w dniu 7 maja 2001 r. dwa odrębne porozumienia na spłatę zaległości z tytułu umów dzierżawy (kwota główna 159.254,68 zł) i sprzedaży (kwota główna 106.500 zł plus oprocentowanie preferencyjne 8.326,23 zł). Porozumienia te przewidywały łącznie rozłożenie spłaty zaległości na trzy raty, z których pierwsza rata w kwocie 140.000 zł - termin 30 maja 2001 r., druga rata w kwocie 74.826,23 zł - termin 31 sierpnia 2001 r. i trzecia rata w kwocie 59.254,68 zł - termin 31 października 2001 r. Terminowa realizacja tych porozumień stwarzała możliwość ewentualnego umorzenia należności ubocznych w łącznej kwocie 83.161,15 zł. Jednakże ustalone w porozumieniach terminy spłat nie zostały dotrzymane mimo odroczenia pierwszej wpłaty do dnia 30 czerwca 2001 r. (nastąpiła jedynie częściowa wpłata w dniu 10 lipca 2001 r. w kwocie 70.000 zł ze środków kredytu bankowego1).

Wobec nie zrealizowania porozumień w sprawie spłaty zaległości Agencja wypowiedziała ostatecznie z dniem 31 sierpnia 2001 r. umowę dzierżawy nieruchomości Seroczyn. Na dzień 19 października 2001 r. zaległości wynoszą łącznie 401.773,95 zł (kwota główna 285.589,29 zł, kwota uboczna 116.184,66 zł).

Agencja podejmując decyzję o rozwiązaniu umowy dzierżawy przeanalizowała wszelkie okoliczności przemawiające za jej kontynuacją, jednakże ocena prowadzonej działalności gospodarczej przesądziła o jej wypowiedzeniu. Przeważająca część budynków gospodarczych nie jest użytkowana, co przy braku właściwego zabezpieczenia powoduje szybkie pogarszanie się ich stanu technicznego (ferma krów, cielętnik, chlewnia, gorzelnia). Znaczne ograniczenie potencjału gospodarczego (likwidacja trzody chlewnej, uprawa wyłącznie żyta) oraz zaniedbania w agrotechnice oznaczają zmniejszenie przychodów, a tym samym możliwości spłaty zaległości. Zdaniem Agencji spłata zaległości ze środków kredytu bankowego, przy jednoczesnym zmniejszeniu produkcji, jest założeniem nieracjonalnym, a kontynuowanie umowy dzierżawy spowodowałoby jedynie przesunięcie w czasie problemu spłaty zaległości.

Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa stosuje ulgi w spłacie należności na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 8 grudnia 1999 r. w sprawie wysokości oprocentowania odroczonej lub rozłożonej na raty należności... (Dz.U. Nr 102, poz. 1189) oraz analogiczne jak w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania... (Dz.U. Nr 6, poz. 54) - jednakowe wobec wszystkich kontrahentów Agencji.

Z poważaniem

SEKRETARZ STANU

Czesław Siekierski


Oświadczenie