Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2003-10-23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 24 września 2003 r. oświadczenie Pana Senatora Adama Graczyńskiego, w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, uprzejmie informuję.

Przyjęty w dniu 25 lipca 2003 r. przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skierowany w dniu 1 sierpnia 2003 r. do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, zawiera między innymi zmiany w zakresie odliczeń z tytułu przekazanych darowizn.

Projekt ten przewiduje, iż odliczeniu od dochodu podlegałyby darowizny na rzecz organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł rocznie.

Proponowana w projekcie nowelizacji zmiana zasad obliczania limitu odliczenia przysługującego z tytułu omawianej ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ograniczenie odliczenia do 350 zł rocznie, tak jak w przypadku innych ograniczanych czy likwidowanych ulg, jest przede wszystkim spowodowana stanem finansów publicznych. Ponadto zmiany przepisu w zakresie obejmującym cele premiowane ulgą podatkową mają swój związek z wchodzącymi w życie od dnia 1 stycznia 2004 r. przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873).

Obecny katalog celów, na które przekazane darowizny mogą być odliczone od dochodu jest węższy niż zakres określony w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z tych też względów proponowana zmiana jest korzystna dla podatników a także organizacji działających w sferze zadań publicznych.

Należy jednocześnie wspomnieć, iż art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 874), do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wprowadza począwszy od 1 stycznia 2004 r., nowy przepis - art. 27d. Na jego podstawie osoby fizyczne podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskują uprawnienie do dokonania zmniejszenia podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej, w składanym zeznaniu o 1% tego podatku pomniejszonego wcześniej o odliczenia m.in. z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli osoby te dokonały wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

A zatem kwotowemu ograniczeniu ulgi z tytułu przekazanych przez osoby fizyczne darowizn, jednocześnie towarzyszy poszerzenie katalogu celów na jakie darowizna może być przekazana oraz zachęta dla podatników do wspierania organizacji pożytku publicznego w postaci możliwości zmniejszenia podatku o 1%, jeżeli wcześniej osoby te dokonały wpłaty na rzecz wybranej przez siebie organizacji. Trudno zatem z góry przesądzać, iż omawiana zmiana spowoduje uszczuplenie dochodów organizacji pozarządowych. Taka teza z założenia wydaje się błędna, gdyż na jej podstawie można byłoby wysnuć wniosek, że zasadniczym celem podatnika przekazującego darowiznę jest skorzystanie z ulgi, a nie wspieranie szlachetnych celów.

Pragnę poinformować Pana Senatora, iż Komisja Finansów Publicznych, pod obrady której trafił omawiany projekt nowelizacji, w toku prac legislacyjnych przyjęła propozycję nadania innego brzmienia przepisowi dotyczącemu odliczenia z tytułu darowizn. Stosownie do tej propozycji, odliczeniu od dochodu podlegałyby darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom określonym w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł rocznie.

Zatem zmiana ta ma jedynie charakter doprecyzowujący brzmienie przepisu, nie zmienia natomiast jego merytorycznego zakresu.

Jednocześnie pragnę zapewnić Pana Senatora, iż omawiany projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawiera żadnych niekorzystnych zmian dotyczących zwolnień podatkowych dla wolontariuszy, o których mowa w oświadczeniu.

Odnosząc się zaś do budzących niepokój Pana Senatora zmian zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprzejmie informuję.

W trakcie prac legislacyjnych w Sejmowej Komisji Finansów Publicznych została przyjęta propozycja, aby organizacje, które dotychczas korzystały ze zwolnienia przedmiotowego m.in. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z realizacją celów statutowych takich jak: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, ochrona środowiska oraz pomoc społeczna, zachowały prawo do zwolnienia od podatku dochodowego, do dnia 31 grudnia 2004 r.

Dla organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, będzie funkcjonowało od 1 stycznia 2004 r. zwolnienie przedmiotowe dochodów - w części przeznaczonej na działalność statutową (uregulowania wynikające z ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie). Działalność pożytku publicznego realizowana przez organizacje pozarządowe będzie obejmowała bardzo szeroką sferę zadań publicznych, do których należą m.in. zadania w zakresie pomocy społecznej, nauki, edukacji, oświaty i wychowania, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

W przypadku nieuzyskania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego posłowie w Sejmowej Komisji Finansów Publicznych przyjęli dla tych podatników jeszcze jedno rozwiązanie, że od 1 stycznia 2005 r. wolne od podatku będą dochody organizacji pozarządowych w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w części przeznaczonej na działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 tej ustawy, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W sprawie odliczania darowizn w Komisji Finansów Publicznych zostało natomiast przyjęte rozwiązanie, że odliczeniu będą podlegały darowizny na cele określone w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, realizowane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy - łącznie do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu.

Odliczeniu będą zatem podlegały darowizny na powyższe cele, realizowane przez wyżej wymienione organizacje, a nie tylko organizacje pożytku publicznego.

Jednakże przedstawione powyżej rozwiązania nie mają ostatecznego charakteru, bowiem nie zostały jeszcze zakończone prace legislacyjne nad ustawami podatkowymi.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Elżbieta Mucha


Oświadczenie