Minister Skarbu Państwa przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):
Warszawa, dnia 11września 2003 roku
Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku ze złożonym przez Senatora Adama Graczyńskiego w dniu 8 sierpnia br., w trackie 44. Posiedzenia Senatu oświadczeniem dotyczącym prywatyzacji Górnośląskiego Zakładu Energetycznego S.A. poniżej przedstawiam stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę, że cele jakie ma realizować Minister Skarbu Państwa w procesach prywatyzacji określają przepisy Ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji wraz z przepisami wykonawczymi. Do głównych zadań Ministra Skarbu Państwa zgodnie z tymi przepisami należy uzgodnienie z inwestorem zobowiązań dotyczących zakupu akcji, programu inwestycyjnego, ochrony środowiska oraz ochrony interesów pracowników. Zadania Ministra Skarbu Państwa są więc związane przede wszystkim z zapewnieniem funkcjonowania i rozwoju spółek oraz gwarancjami dla ich pracowników. Jednocześnie przy okazji realizacji transakcji prywatyzacyjnych inwestor przyjmuje niekiedy zobowiązania dotyczące współpracy ze środowiskami lokalnymi czy też związane ze wspieraniem rozwoju regionalnego. Inicjatywy dotyczące takich dodatkowych zobowiązań inwestorów wypływają najczęściej od samych zainteresowanych czyli od środowisk lokalnych, władz samorządowych itp.
Procesy prywatyzacyjne, a zwłaszcza te prowadzone w spółkach infrastrukturalnych (w tym w Górnośląskim Zakładzie Elektroenergetycznym S.A.), stanowią istotny czynnik przyspieszenia rozwoju gospodarczego oraz dają szansę na czerpanie korzyści ze współpracy z renomowanymi partnerami. Niskie koszty związane z zaopatrzeniem w energię elektryczną czy cieplną oraz wysoka jakość świadczonych usług podnoszą konkurencyjność wszystkich sektorów gospodarki, a nie tylko prywatyzowanej spółki.
Inwestor strategiczny w Górnośląskim Zakładzie Elektroenergetycznym S.A. - szwedzki koncern Vattenfall AB - zobowiązał się w umowie prywatyzacyjnej do przeprowadzenia zakrojonego na szeroką skalę programu inwestycyjnego i modernizacyjnego, którego łączna wartość w okresie 10 lat osiągnie 2,8 mld zł. Wdrażany przez Vattenfall AB program rozwoju gospodarczego Górnego Śląska stanowi dodatkowe zobowiązanie, które ma jednak, jak zaznaczył Pan Senatora, istotne znaczenie dla regionu Górnego Śląska. Minister Skarbu Państwa jest zainteresowany zapewnieniem harmonijnej współpracy inwestorów ze środowiskami lokalnymi i jest gotów wspierać tego typu inicjatywa. Podkreślić jednak należy, że zakres zobowiązań inwestora w tym zakresie oraz sukces w ich realizacji zależy przede wszystkim od współpracy między samymi zainteresowanymi, tj. inwestorem i środowiskami lokalnymi.
W licznych umowach prywatyzacyjnych inwestorzy zobowiązywali się do podejmowania różnych działań, które sprzyjają rozwojowi regionalnemu. Zobowiązania takie miały przykładowo charakter załączonych do umowy listów intencyjnych pomiędzy władzami lokalnymi a inwestorem dotyczących współpracy w określonych dziedzinach, załączanych do umowy prywatyzacyjnej planów rozwoju, które przewidywały inwestycje w różne przedsięwzięcia związane z rozwojem infrastruktury, czy też deklaracji w zakresie udziału kapitałowego samorządów w realizowanych projektach. Z uwagi na fakt, że zobowiązania tego rodzaju związane są z zachowaniem się osób trzecich w stosunku do umowy prywatyzacyjnej (np. samorządów) mają one ograniczony zakres.
Mając nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia zostaną uznane za satysfakcjonujące, chciałbym podziękować za okazane zainteresowanie i pozytywną ocenę procesu prywatyzacji Górnośląskiego Zakładu Energetycznego S.A.
Z wyrazami szacunku
PODSEKRETARZ STANU
Kazimierz Jaszczyk