Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):
Warszawa, dnia 16 kwietnia 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na pismo z dnia 08.04.003 r. znak: BPS/DSK-043-128-03, przekazane wraz z oświadczeniem złożonym przez senatora Adama Graczyńskiego na 37. posiedzeniu Senatu w dniu 3 kwietnia 2003 r., wyjaśniam co następuje.
Na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej w dniach 15-16 marca 2002 r. w Barcelonie osiągnięta została zgoda polityczna na przyjęcie dyrektywy Rady, restrukturyzującej politykę wspólnotową w zakresie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, które wejście w życie planowane jest 1 stycznia 2004 r. Powyższa dyrektywa podwyższa istniejące stawki na paliwa silnikowe, jak również rozszerza zakres wspólnotowego opodatkowania podatkiem akcyzowym o produkty energetyczne takie, jak np. węgiel czy gaz ziemny, ustalając dla tych wyrobów poziom minimalnych stawek podatkowych. Należy zaznaczyć, że główny wzrost stawek podatku akcyzowego w nowej dyrektywie odnosi się do olejów napędowych. Obecnie w Polsce wysokość stawek podatku akcyzowego dla olejów uzależniona jest od zawartości siarki i wynosi od 245 EURO/10001 do 256,87 EURO/10001. Proponowany wzrost poziomu podatku akcyzowego skutkowałby koniecznością podwyższenia stawek podatku akcyzowego od olejów średnio w pierwszej fazie tj. od 2004 r. o ok. 20% Proponowane zmiany wysokości stawek w projektowanej dyrektywie ilustruje załącznik.
Z uwagi na fakt, iż uregulowania wynikające z dyrektywy odnoszą się do szerokiego zakresu nośników energii, jak również wykraczają poza zagadnienia podatkowe, wzorem kilku Państw Członkowskich, które uzyskały obniżkę w poziomie opodatkowania i którym przyznano okresy przejściowe na implementację jej postanowień zostały podjęte odpowiednie kroki w kierunku przygotowań do wystąpienia o okresy przejściowe dla Polski.
W celu wypracowania polskiego stanowiska negocjacyjnego odnośnie zakresu i długości okresów przejściowych, w dniu 11 kwietnia 2003 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie uzgodnieniowe z przedstawicielami różnych resortów, m.in. Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Ochrony Środowiska. Należy zaznaczyć, iż przygotowanie propozycji zapisów wymaga dokonania dogłębnej analizy skutków makroekonomicznych, związanych z wejściem w życie proponowanych w dyrektywie rozwiązań.
Po dokonaniu analizy, będzie można opracować propozycję wystąpienia o okresy przejściowe na implementację tej dyrektywy, tak aby osiągnąć pełną zgodność z nowym acquis communautaire w późniejszym terminie.
Pragnę jednak podkreślić, że ostateczną decyzję w sprawie stanowiska Rzeczpospolitej Polskiej w odniesieniu do zakresu i długości okresów przejściowych podejmie Rada Ministrów, po przeprowadzeniu niezbędnych konsultacji.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Robert Kwaśniak