Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, dnia 26.04.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na pismo znak BPS/DSK-043-169/04 z dnia 06.04.2004 r. dotyczące oświadczenia senatora Zbigniewa Gołąbka z dnia 13.02.2004 r. w sprawie "utworzenia portu lotniczego w Radomiu", wyjaśniam co następuje.
Minister Infrastruktury popiera inicjatywy związane z rozwojem sieci transportowej Kraju, w tym z rozwojem sieci lotnisk. Podmioty zamierzające organizować, eksploatować i zarządzać portem lotniczym winny działać w oparciu o przepisy ustawy z 3 lipca 2003 r. Prawo lotnicze, które reguluje kwestie formalne z tym związane. Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego w tym - lotniczej działalności gospodarczej jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywil
nego. Idea utworzenia cywilnego portu lotniczego w Radomiu była wielokrotnie dyskutowana, a władze Radomia zabiegały o jej realizację mając na względzie stworzenie warunków dla rozwoju miasta oraz możliwość zmniejszenia wysokiej stopy bezrobocia. Lotnisko radomskie było jedną z siedmiu lokalizacji rozpatrywanych przez Zespół ds. wyboru lokalizacji dla Centralnego Lotniska dla Polski. Zespół ocenił lokalizację negatywnie z uwagi na czynniki ograniczające, głównie natury operacyjno-środowiskowej.Decyzja o utworzeniu w Radomiu cywilnego portu lotniczego, który jest przedsięwzięciem bardzo kapitałochłonnym winna być poparta rzetelną analizą opłacalności tej inwestycji, w tym uwarunkowań operacyjnych oraz potencjału rynku, który lotnisko to miałby obsługiwać. Bliskość wysokiej zabudowy miejskiej stanowiącej poważne przeszkody lotnicze na kierunku, na którym odbywa się większość operacji startów w Radomiu może w sposób istotny ograniczyć możliwość wykonywania operacji cywilnymi statkami powietrznymi.
W przypadku zaangażowania władz Radomia w tę inicjatywę miasto powinno podjąć rozmowy z MON w sprawie ewentualnego przekazania obiektu stronie cywilnej na uwzględnionych warunkach.
Z poważaniem
Minister Infrastruktury
z up. Sekretarz Stanu
Andrzej Piłat