Minister Obrony Narodowej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, 2004-05-
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka złożone podczas 59. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 1 kwietnia 2004 r., w sprawie udostępnienia części lotniska w Radomiu na lotnisko cywilne, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Na wstępie niech mi wolno będzie zapewnić o pełnym poparciu resortu Obrony Narodowej dla inicjatywy utworzenia lotniska wojskowo-cywilnego na terenie wojskowego kompleksu lotniskowego w Radomiu z udziałem podmiotów cywilnych, spółek Skarbu Państwa lub z ich przeważającym udziałem. Przykładem tego poparcia było wydanie decyzji Nr 224/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 listopada 2000 r. uzupełniającej decyzję nr 101/MON z dnia 20 czerwca 1996 r. w sprawie udostępnienia lotnisk wojskowych dla ruchu cywilnych statków powietrznych, o wpisanie lotniska wojskowego w Radomiu, jako lotniska udostępnionego na stałe dla potrzeb polskiego lotnictwa niekomunikacyjnego w zakresie transportu lotniczego i innych usług lotniczych oraz zawarcie w dniu 26 stycznia 2001 r. Porozumienia w sprawie utworzenia cywilnego portu lotniczego na lotnisku wojskowym w Radomiu między Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej, Wojewodą Mazowieckim i Prezydentem Miasta Radomia.
Wychodząc naprzeciw tym działaniom Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej zgłosiło do Planu przekazywania nieruchomości zbędnych dla MON do Agencji Mienia Wojskowego, jako czasowo niewykorzystane, tereny pod przyszłą działalność portową, położone w południowo-zachodniej części kompleksu lotniskowego o pow. ok. 20 ha. Umożliwi to władzom Radomia, podjęcie starań związanych z udostępnieniem przedmiotowych terenów, poprzez zawarcie stosownej umowy cywilnoprawnej, której stroną z ramienia MON będzie Agencja Mienia Wojskowego. Proponowane do udostępnienia poprzez AMW nieruchomości kompleksu wojskowego muszą jednak zachować swój lotniczy charakter.
Jednak, jak dotychczas, władze Radomia nie wypracowały jednoznacznego stanowiska dotyczącego ostatecznej lokalizacji cywilnego portu lotniczego. Tylko w 2003 r. zgłosiły one cztery różne propozycje lokalizacji portu. Jak wynika z przeprowadzonej przez stronę wojskową analizy sytuacji, władze Radomia chcą uruchomić działalność cywilnego ruchu pasażerskiego po możliwie najmniejszych kosztach. Natomiast prowadzenie cywilnej działalności portowej wiąże się z określonymi nakładami środków finansowych powiększonymi dodatkowo o budowę elementów infrastruktury lotniskowej.
Rozpoczęcie budowy cywilnego portu lotniczego w południowo-zachodniej części lotniska wymusza od inwestora ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z wybudowaniem utwardzonej drogi dojazdowej, zorganizowaniem zaopatrywania terenu w media (woda, kanalizacja, energia, elektryczna, itp.) oraz przygotowaniem terenu do działalności portowej (ogrodzenie wraz z infrastrukturą techniczną).
Zgodnie z wcześniej przeprowadzonymi ustaleniami, zawartymi m.in. we wspomnianym Porozumieniu, resort Obrony Narodowej podtrzymuje, uzgodnione z władzami Radomia, stanowisko o utworzeniu cywilnego portu lotniczego w południowo-zachodniej części lotniska. Tak uzgodniona lokalizacja umożliwi bezkolizyjne funkcjonowanie cywilnego portu lotniczego, bez dodatkowych zakłóceń f
unkcjonowania kompleksu koszarowego przez odbywający się ruch pasażerski oraz obsługę terminalu.Łączę wyrazy szacunku
Jerzy Szmajdziński