Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Wiesławy Sadowskiej
i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48):Warszawa, 2003-11-04
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W związku z przesłanym przy piśmie znak: BPS/DSK-043-433/03 z dnia 15 października 2003 r. oświadczeniem złożonym przez senatorów Panią Wiesławę Sadowską i Pana Zbigniewa Gołąbka, podczas 46 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 października 2003 r. w sprawie planowanego wzrostu podatku akcyzowego na olej opałowy uprzejmie informuję, co następuje.
Ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) w art. 37 ust. 1 określa procentowe stawki akcyzy dla wyrobów akcyzowych, które mają charakter stawek maksymalnych.
Jednocześnie w art. 37 ust. 2 pkt 1 i 2 zawarte jest upoważnienie dla Ministra Finansów do obniżenia ustawowych stawek akcyzy w drodze rozporządzenia oraz określenia warunków ich stosowania, jak i zwalniania niektórych wyrobów od akcyzy. Minister Finansów korzystając z ww. uprawnień zwolnił z podatku akcyzowego ciężkie oleje opałowe (mazuty), a lekki olej opałowy opodatkował niższą w porównaniu do oleju napędowego stawką podatku akcyzowego.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 27, poz. 269 ze zm.) stawka podatku akcyzowego dla lekkiego oleju opałowego wynosi 195 zł od 1000 litrów, a dla oleju napędowego wynosi 1051 zł od 1000 litrów.
W projekcie ustawy w sprawie podatku akcyzowego, który został przedłożony pod obrady Parlamentu w dniu 14 lipca br. przyjęto konstrukcję maksymalnych stawek podatku akcyzowego na poszczególne wyroby akcyzowe, zgodną z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami.
Ponadto pragnę wyjaśnić, iż projektowana ustawa zawiera również propozycje delegacji dla Ministra Finansów do obniżenia stawek podatku akcyzowego na poszczególne wyroby akcyzowe w drodze rozporządzenia, jak również określa szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy. Przy obniżeniu stawek podatku akcyzowego na poszczególne wyroby akcyzowe Minister Finansów będzie uwzględniał między innymi przebieg realizacji budżetu, sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podmiotów będących podatnikami akcyzy.
A zatem, zawarte w projekcie ustawy w art. 63 ust. 1 stawki podatku akcyzowego dla paliw silnikowych i olejów opałowych w wysokości 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, a w przypadku ciężkich olejów opałowych (mazutu) 70 zł od 1000 kilogramów mają charakter stawek maksymalnych.
Zgodnie z prawodawstwem unijnym, na mocy art. 6 dyrektywy Rady z dnia 19 października 1992 r. w sprawie ujednolicenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych (92/82/EEC) określona została minimalna stawka podatku akcyzowego od ciężkiego oleju opałowego w wysokości 13 EURO/1000 kg. Należy również podkreślić, iż Dyrektywa Rady restrukturyzująca politykę wspólnotową w zakresie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. przewiduje wzrost minimalnej stawki podatku akcyzowego dla ciężkiego oleju opałowego do wysokości 15 EURO za 1000 kg, czyli ok. 68,60 zł/1000 kg.
Jednocześnie ww. dyrektywa stanowi, iż państwa członkowskie mogą stosować pod nadzorem kontroli podatkowej, całkowite lub częściowe wyłączenia z opodatkowania wobec produktów energetycznych wykorzystywanych w elektrociepłowniach, jak i zużywanych w rolnictwie, ogrodnictwie, gospodarczej hodowli ryb, w leśnictwie. W związku z powyższym dyrektywa ta daje pełne podstawy do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na powyższe cele.
Zważywszy na szczególne znaczenie ciężkiego oleju opałowego w gospodarce, Polska przygotowała wstępne propozycje wniosku dotyczącego okresu przejściowego na osiągnięcie wspólnotowego poziomu opodatkowania podatkiem akcyzowym oleju opałowego ciężkiego, zużywanego na wszystkie cele, do dnia 1 stycznia 2008 r.
Mając na uwadze powyższe Ministerstwo Finansów nie zamierza dokonywać zmian stosowanych w praktyce rozwiązań ustalania obciążeń podatkowych zarówno dla lekkiego oleju opałowego, jak i dla ciężkiego oleju opałowego (mazutu). oznacza to zatem, że inicjatywą Rządu nie jest podwyższanie kosztów ogrzewania, w jednostkach budżetowych (szkołach, szpitalach itp.).
Łącząc wyrazy szacunku
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Robert Kwaśniak