Informację w związku z oświadczeniem senatorów Wiesławy Sadowskiej i Wiesława Gołąbka, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
Warszawa, 01.07. 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
pragnę przeprosić Pana Marszałka za opóźnienie w przekazaniu odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Wiesławy Sadowskiej oraz Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka złożone na 41. posiedzeniu Senatu RP w dniu 29 maja 2003 roku, a przesłanym mi pismem nr BPS/DSK-043-248/03 z dnia 4 czerwca 2003 r.
Odpowiadając na oświadczenie uprzejmie informuję, że:
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa planowała wybudowanie serwerowni dla potrzeb systemu IACS w Radomiu. Za takim rozwiązaniem przemawiały tak względy ekonomiczne (szacowane koszty budowy) jak i odległość od Centrali Agencji, dobre połączenia komunikacyjne, itp. W celu realizacji tego planu poprzedni Prezes Ag
encji Pan Aleksander Bentkowski zwrócił się do ówczesnego Prezydenta Miasta Pana Adama Włodarczyka o wskazanie dogodnej lokalizacji dla tej inwestycji. Pan Prezydent wskazał taką lokalizację w centrum miasta, obejmującą część budynku usytuowanego przy ulicy Żeromskiego 53 wraz z wewnętrznym dziedzińcem tegoż budynku. Po uzyskaniu zgody Urzędu Zamówień Publicznych na udzielenie zamówienia publicznego na dzierżawę nieruchomości w trybie z wolnej ręki, w dniu 25.10.2002 r. Prezes ARiMR podpisał z Prezydentem Miasta (jako Reprezentantem Gminy Radom oraz Reprezentantem Skarbu Państwa) umowę dzierżawy nieruchomości.Planowana inwestycja miała na celu zbudowanie serwerowni stanowiącej najistotniejszy element Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli - IACS. Zgodnie z zatwierdzoną przez Komitet Integracji Europejskiej strategią akredytacji systemu IACS obowiązującym terminem uruchomienia tego systemu jest październik 2003 r.
Przed przystąpieniem do budowy serwerowni Agencja zleciła opracowanie koncepcji realizacji tej inwestycji. Opracowany na potrzeby ARiMR projekt "Koncepcji realizacji DCR w Radomiu" ujawnił wiele mankamentów funkcjonalno-przestrzennych, spodziewanych trudności technicznych oraz dodatkowych kosztów związanych z realizacją inwestycji DCR w przyję
tej lokalizacji.I tak:
- Stan techniczny budynku i jego parametry użytkowe wykluczają możliwość pełnej adaptacji do potrzeb DCR, co oznacza konieczność rozbudowy budynku. Obiekt wybrany na lokalizację DCR jest historyczny (projekt Antonio Corazziego) i wszelkie dobudowy i zmiany bryłowe muszą być uzgadniane z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
- Budynek nie posiada stosownego zasilania elektrycznego, które umożliwiałoby niezawodne działanie planowanych urządzeń. Konieczne modernizacje wiążą się z przeniesieniem istniejącej stacji transformatorowej, kolidującej z przyjętą koncepcją projektowanej inwestycji a obsługującej dotychczasowych odbiorców i wykonaniem drugiej dla potrzeb ARiMR o parametrach zgodnych z jej wymaganiami. Istnieje, więc konieczność wybu
dowania dwóch nowych sytuacji transformatorowych oraz przełożenia istniejących kabli energetycznych.- Znaczna część powierzchni w istniejącym budynku przewidzianej do adaptacji wymaga wzmacniania stropów dla spełnienia wymagań zwiększonych obciążeń.
- Uwarunkowania lokalne wymuszają zagłębienie dobudowanej części ok. 3,5 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
- Zagłębienie nowo projektowanego budynku w bezpośrednim sąsiedztwie budynku istniejącego wymusza stosowanie wzmacniania istniejących fundamentów metodą jet-grounting w postaci pali o średnicy 140 cm w rozstawie 120 cm na głębokość minimum 1,5 m poniżej nowo projektowanych fundamentów (5 m poniżej poziomu terenu).
- Ze względu na zapewnienie szczelności części podziemnej płytę fundamentową i ściany fundamentowe należy wykonać z betonu wodoszczelnego W8.
Uwarunkowania lokalizacyjne wymuszają rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne powodujące wzrost powierzchni adaptacyjnej w istniejącym budynku i dobudowanej w stosunku do rzeczywistych potrzeb Agencji, a także rozwiązania techniczne zwiększające koszty realizacji inwestycji. W efekcie przekłada się to na zwiększenie kosztów wykonania większości elementów budowlano-instalacyjnych obiektu i wykonania robót dodatkowych, a w szczególności:
- robót przygotowawczych: (rozbiórki terenowe, wstępny wykop
wzmocnień fundamentów, przekładki instalacji) - 152 756 PLN
- rozbiórek w całości istniejących ścian, posadzek, okien,
drzwi, zamurowań i przebić - 37 203 PLN
- wzmocnień konstrukcyjnych stropów i nadproży - 217 110 PLN
- wyposażenia w dźwig towarowo-osobowy - 147 000 PLN
- stacje transformatorowe z liniami kablowymi - 800 000 PLN
W świetle zaistniałych okoliczności oraz biorąc pod uwagę realia czasowe związane z cyklem technologicznym prac projektowych i wykonawczych, oczekiwania na kolejne decyzje administracyjne, które ARiMR obowiązana jest uzyskać w toku procesu budowlanego, a także obowiązek zachowania terminów wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych dotyczących wyboru podmiotu, który wykona
projekt i budowę serwerowni, zakończenie inwestycji we wskazanym wyżej terminie tj. w październiku nie jest możliwe.Powyżej wskazanych okoliczności nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy dzierżawy. Okoliczności te są istotne bowiem brak uruchomienia Systemu IACS w wymaganym terminie oznaczać będzie niewywiązanie się Polski ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej, co może skutkować utratą środków UE na ten cel. W tej sytuacji realizacja budowy serwerowni centralnej na terenie nieruchomości objęte
j umową dzierżawy nie leży w interesie publicznym.Nadto wyjaśnia wymagają również dwie inne kwestie, a mianowicie dotyczące zatrudnienia w mającej powstać serwerowni oraz pojawiające się w prasie informacje o powodach odejścia od koncepcji budowy serwerown
i w Radomiu.Po pierwsze w mającej powstać serwerowni zatrudnienie znalazłoby maksymalnie do 20 osób, stąd mowa o zatrudnieniu dla 200, czy 300 osób jest nieporozumieniem. W drugiej kwestii, odnośnie stwierdzeń pojawiających się w prasie, że decydujące znaczenie dla zmiany podejścia do realizacji serwerowni w Radomiu, miała zmiana na stanowisku Prezesa ARiMR, pragnę stwierdzić, że jest to nieprawda, albowiem żadne inne względy niż powyżej wskazane merytoryczne uwarunkowania nie decydowały o koncepcji inwes
tycji.Z poważaniem
MINISTER
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Adam Tański