Informację w związku z oświadczeniem senatorów Zbigniewa Gołąbka
i Wiesławy Sadowskiej, złożonym na 3. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3), przekazał Wojewoda Mazowiecki:Warszawa, 10.12.2001 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na pismo znak: LP/043/29/01/V z dnia 21.11.2001 roku w sprawie "Oświadczenia złożonego przez Senatora Zbigniewa Gołąbka oraz Senator Wiesławę Sadowską na 3. posiedzeniu Senatu w dniu 16 listopada 2001 roku dotyczącego nowej struktury organizacyjnej oraz kwalifikacji wymaganych od pracowników Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie - Oddział Zamiejscowy w Radomiu" - uprzejmie informuję, że po wnikliwym przeanalizowaniu sprawy należy stwierdzić, co następuje:
Kwalifikacje wymagane od pracowników Stacji ustalone zostały w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30.06.2000 r. w sprawie organizacji i zasad działania Stacji. Przeprowadzona, na polecenie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie, kontrola akt osobowych osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach w Stacji i Oddziałach Zamiejscowych nie wykazała żadnych, nawet najmniejszych rozbieżności z przepisami ww. rozporządzenia. Jedynie w przypadkach osób, zatrudnionych w strukturach nowotworzonych działów nadzoru nad jakością, występują sporadyczne trudności z zatrudnieniem osób spełniających łącznie wymagania w zakresie specjalizacji i stażu pracy. W szczególności, taka sytuacja ma miejsce w Oddziale w Radomiu, gdzie na stanowisko Głównego Specjalisty zatrudniona jest osoba z 18-letnim stażem pracy, ale bez wymaganej przepisami medycznymi specjalizacji. Zdaniem Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego osoba ta ma praktyczne osiągnięcia (wprowadzanie systemów jakości), które stawiają ją w szeregu najlepszych specjalistów w tej dziedzinie.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że spełnienie łącznie wymaganych przepisami rozporządzenia warunków, co do stażu pracy i specjalizacji medycznej, są w praktyce bardzo trudne do zrealizowania, w przypadku tak nowej dziedziny, jaką jest nadzór nad jakością. Takie samo stanowisko zajął także Resort Zdrowia, występując z projektem odpowiednich zmian w rozporządzeniu, urealniających wymogi stawiane na stanowiskach pracy związanych z nadzorem jakości.
Faktem jest, że najlepsze rozwiązanie, w szczególności w dziedzinie nadzoru jakości, prezentuje Wojewódzka Stancja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku. Te najlepsze wzory zostały rozpowszechnione za pośrednictwem Głównego Inspektora Sanitarnego w Warszawie i udostępnione, jako przykładowe dla jednostek organizacyjnych podporządkowanych Mazowieckiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu. Każda z jednostek dostosowuje pozyskane wzorce (schematy) rozwiązań do swoich potrzeb i są to rozwiązania właściwe dla nadzoru jakości tylko i wyłącznie w danej jednostce. Oparcie struktur nadzoru jakości na najlepszych, sprawdzonych wzorcach jest uzasadnione.
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Sanitarny nie wprowadza zmian w strukturze organizacyjnej podległych jednostek. Władni do wprowadzania zmian są tylko kierownicy tych jednostek. Faktem jest, że Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Sanitarny zatwierdził zmiany w regulaminie organizacyjnym Oddziału w Radomiu (Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej). Na tej samej zasadzie, projekt regulaminu zaopiniowały odpowiednie organizacje związkowe, które zajęły negatywne stanowisko w przedmiocie projektowanych zmian. Należy podkreślić, że organizacje związkowe działają samodzielnie i niezależnie od organów administracji państwowej.
Zgodnie z posiadanymi informacjami, zmiana struktury organizacyjnej w Oddziale w Radomiu, wobec sprzeciwu związków zawodowych, nie została wprowadzona i prace nad nią są kontynuowane z uwzględnieniem przepisów projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia struktury organizacyjnej, warunków i sposobów działania Stacji.
Z poważaniem
Leszek Mizieliński