Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85):
Warszawa, dn. 31 maja 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, znak: BPs/DSK-043-191/05, odnośnie realizacji programów stypendialnych w ramach działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, pragnę udzielić następujących wyjaśnień.
W odniesieniu do kwestii opóźnienia wypłat stypendiów w regionach informuję, iż projekty typu I "Wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej", w ramach których przyznawane są stypendia uczniom, współfinansowane są ze środków będących w gestii Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Minister Gospodarki i Pracy zapewnia współfinansowanie jedynie dla projektów typu II "Wspieranie rozwoju edukacyjnego studentów". Środki na ten typ stypendiów zostały uruchomione w lutym br. Natomiast w odniesieniu do typu I stypendiów, z informacji uzyskanych od MENiS wynika, iż środki na wypłatę stypendiów dla uczniów zostały już przekazane do dyspozycji Wojewodów.
Pragnę podkreślić, iż warunkiem przekazania przez Samorząd Województwa kolejnej transzy dofinansowania, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, jest rozliczenie się przez beneficjenta z co najmniej 80% wartości otrzymanego dofinansowania. O utrzymaniu płynności finansowej projektów realizowanych w ramach działania 2.2. decyduje nie tylko dostępność środków na rachunku Samorządu Województwa, ale także jakość wniosków o płatność sporządzanych przez beneficjentów. Liczne błędy formalne i merytoryczne we wnioskach uniemożliwiają poświadczenie kwot w nich ujętych i dokonanie płatności, co powoduje opóźnienia w przekazywaniu stypendiów na rzecz uczniów i studentów.
Uruchomienie kolejnej transzy środków przeznaczonych na realizację programów stypendialnych umożliwi wyrównanie dotychczasowych zaległości wobec uczniów i studentów.
W odniesieniu do kwestii listy wydatków kwalifikujących się do refundacji w ramach działania 2.2, na poziomie Uzupełnienia ZPORR zostały zidentyfikowane kategorie wydatków do refundacji w ramach działania 2.2. Obok wydatków na pomoc stricte naukową (np. zakup podręczników, słowników), dopuszczono również finansowanie wydatków ułatwiających uczestnictwo w procesie dydaktycznym, tj. wyżywienie, zakwaterowanie, dojazdy do szkoły, opłaty a czesne oraz wprowadzono kategorię "innych kosztów obligatoryjnie wymaganych przez szkołę". W związku z faktem, że potrzeby na poziomie Beneficjentów Ostatecznych działania 2.2 (tj. uczniów szkół ponadgimnazjalnych), zaspokajane w ramach otrzymywanego stypendium są bardzo zróżnicowane, nie została opracowana jednolita lista wydatków obligatoryjnie wymaganych przez szkołę, akceptowalna na terenie całego kraju. Dopuszczono jednak możliwość doprecyzowania zapisów tej kategorii wydatków, w przygotowywanym przez organy prowadzące szkoły Regulaminie przyznawania stypendiów.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom regionów w kwestii zmian dotyczących formy wypłaty stypendiów dla uczniów w ramach typu I stypendiów, na posiedzeniu Komitetu Monitorującego ZPORR dnia 12 maja br. poddano pod głosowanie zmianę polegającą na wprowadzeniu do uzupełnienia Programu formy zaliczkowej i zmiana ta została zaaprobowana przez członków komitetu. Forma zaliczkowa będzie funkcjonować obok formy refundacji i formy rzeczowej wypłaty stypendium. System zaliczkowy polegać będzie na przekazywaniu stypendium uczniowi w transzach. Wypłata kolejnej transzy będzie możliwa po rozliczeniu się przez ucznia (faktury, rachunki, inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków) z otrzymanych wcześniej środków. Zastosowanie tego alternatywnego sposobu udzielania pomocy stypendialnej pozwala na eliminację problemu braku środków po stronie stypendysty na zakupy związane z procesem kształcenia i jednocześnie kontrolą poprawności wydatkowania stypendium (wymóg rozliczenia kolejnych transz przyznanego stypendium).
Ponadto w związku z wprowadzeniem zaliczkowej formy wypłaty stypendium, zmianie ulegnie zapis dotyczący "innych kosztów obligatoryjnie wymaganych przez szkołą" w Aneksie III UZPORR "Zasady kwalifikacji wydatków w ramach poszczególnych działań ZPORR". Zmiana ta również została zaaprobowana przez członków Komitetu Monitorującego dnia 12 maja br. Zastosowanie nowego zapisu: "Inne koszty związane z pobieraniem nauki, określone przez dyrektora szkoły, o ile Regulamin przyznawania stypendiów przewiduje taką pozycję wydatku. Wydatki te zostaną określone przez Dyrektora szkoły w formie zarządzenia". Umożliwi rozszerzenie katalogu wydatków, które nie są wydatkami obligatoryjnymi, ale są nadal związane z udziałem w procesie dydaktycznym i wyrównywaniem szans edukacyjnych (do wydatków takich należy np. zakup multimedialnych pomocy naukowych, uczestnictwo w kursach językowych i innych zajęciach dodatkowych realizowanych przez szkołę). Pozwoli to również na indywidualne określenie przez każdą szkołę katalogu wydatków, które mogą być ponoszone przez uczniów w związku z pobieraniem nauki, dostosowanego do potrzeb uczniów danej szkoły.
Z poważaniem
MINISTER
z up. Małgorzata Ostrowska
SEKRETATRZ STANU