Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 75. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77):
Warszawa, 27.01. 2005
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego przekazane przy piśmie z dnia 4 stycznia 2005 roku znak BPS/DSK-043-17/05, dotyczące trudnej sytuacji finansowej Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie, uprzejmie informuję, co następuje.
W celu poprawy sytuacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także usprawnienia ich organizacji i funkcjonowania, został przygotowany przez Rząd i skierowany do Sejmu, projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Projekt ustawy przewiduje działania mające na celu restrukturyzację zobowiązań publicznoprawnych oraz zobowiązań cywilnoprawnych. Restrukturyzacja zobowiązań publicznoprawnych (w tym wobec ZUS, Skarbu Państwa oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) ma polegać na ich umorzeniu lub rozłożeniu na raty, przy spełnieniu warunków wynikających z programu restrukturyzacyjnego. Restrukturyzacja zobowiązań cywilnoprawnych, zgodnie z rozwiązaniami zawartymi w projekcie, polegać ma na zawarciu przez zakład ugody restrukturyzacyjnej z wierzycielami, określającej sposób uregulowania zobowiązań.
Jednocześnie projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji umożliwia udzielanie samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej pożyczek z budżetu państwa. Środki pozyskane w ramach tej pożyczki powinny zostać przeznaczone w pierwszej kolejności na zaspokojenie roszczeń pracowników wynikających z art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1 poz. 2 z późn. zm.), czyli tzw. "ustawy 203", a następnie na:
- spłatę zobowiązań publicznoprawnych,
- spłatę zobowiązań cywilnoprawnych, objętych ugodą restrukturyzacyjną.
Maksymalna kwota pożyczki uzależniona będzie od wartości należności głównej z tytułu zobowiązań zakładu wynikających z ustawy "203" w latach 2001-2002. Część pożyczki, której oprocentowanie w stosunku rocznym wyniesie zaledwie 3%, będzie mogła zostać umorzona w przypadku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę użyteczności publicznej.
Mając na uwadze wzrastającą liczbę zajęć komorniczych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej należy wspomnieć, iż zgodnie z projektem ustawy w okresie od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego do dnia wydania decyzji o umorzeniu albo o zakończeniu tego postępowania, wszczęte postępowania egzekucyjne w zakresie należności objętych postępowaniem ulegną zawieszeniu.
Projekt ww. ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji, po drugim czytaniu w Sejmie RP, przekazany został do Komisji Zdrowia oraz Nadzwyczajnej Komisji do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca". Wyrażam przekonanie, że w najbliższym czasie projekt ustawy zostanie przyjęty przez Sejm RP i będzie przekazany do dalszych prac legislacyjnych.
Ponadto uprzejmie informuję, że w związku z narastającymi problemami dotyczącymi finansowania ochrony zdrowia, w dniu 21 grudnia 2004 r. opublikowany został Raport "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga". Przedstawia on obraz finansów ochrony zdrowia w relacjach pomiędzy poziomem środków pochodzących z różnych źródeł, a kosztami wytwarzania usług medycznych oraz popytem na świadczenia zdrowotne. Przedstawienie raportu opinii publicznej ma na celu zainicjowanie otwartej debaty na temat finansowania ochrony zdrowia w Polsce. Efektem debaty powinno być wypracowanie rekomendacji dla dalszych zmian systemowych, których celem jest zapewnienie stabilności finansowej i możliwości sprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu.
W sytuacji braku środków w budżecie na pokrycie zobowiązań jednostek, oddłużenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i powrót do jednostek budżetowych jest niemożliwe, pozbawione uzasadnienia. Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.), samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać dotacje budżetowe na wskazane w tym przepisie cele. Brzmienie przepisu wskazuje, że katalog tych celów jest katalogiem zamkniętym, w którym nie mieści się działalność bieżąca zakładu.
Wyrażam nadzieję, że podjęte działania przyniosą oczekiwanie efekty w postaci uzdrowienia gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej, w tym Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie. Należy jednak podkreślić, że naprawa systemu ochrony zdrowia jest procesem długotrwałym, wymagającym współpracy ze strony wielu podmiotów. W sytuacji ograniczonych i niewspółmiernych do potrzeb środków finansowych, jakie mogą zostać przeznaczone na potrzeby ochrony zdrowia, niezbędne jest współdziałanie ze strony organów założycielskich zakładów opieki zdrowotnej oraz kierowników tych zakładów w celu opracowania programów naprawczych, których wdrożenie zapewni zróżnicowanie uzyskiwanych przychodów i ponoszonych kosztów.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
SEKRETARZ STANU
Zbigniew Podraza