Oświadczenie


Informację w związku oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 02.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie pana senatora Witolda Gładkowskiego, załączone do pisma z dnia 9 listopada 2004 r., znak: BPs/DSK-043-474-04, w sprawie handlu drewnem, uprzejmie wyjaśniam.

Sytuacja na rynku drzewnym, zarówno lokalnym, jak i krajowym jest pilnie monitorowana przez stosowne służby Lasów Państwowych. Obecnie głównym problemem jest gwałtownie wzrastający, nienotowany w naszym kraju od wielu lat, popyt na drewno. Wynika on z modernizacji potencjału istniejących odbiorców drewna, pojawiania się na rynku szeregu nowych podmiotów gospodarczych oraz rosnącej efektywności całego przemysłu drzewnego.

Ze względu na rozbieżności pomiędzy potrzebami zaopatrzeniowymi przemysłu przetwórstwa drewna a podażą surowca, jednostki Lasów Państwowych od drugiej połowy ubiegłego roku nie podejmują żadnych zobowiązań wobec przemysłu energetycznego, mimo zapotrzebowania zgłaszanego przez coraz większą liczbę zakładów.

Wyjątkiem jest tu umowa zawarta z Elektrownią Połaniec. Rozmowy na temat współpracy z tym zakładem Lasy Państwowe podjęły jeszcze na początku roku 2003. Wtedy bowiem sytuacja na rynku różniła się znacznie od obecnej. Elektrownia Połaniec była ponadto jedną z pierwszych poważnych firm zainteresowanych wykorzystaniem drewna do produkcji energii na większą skalę. Surowiec przeznaczony dla tej elektrowni pochodzi jednak z tych jednostek organizacyjnych LP, z których w ostatnich latach nie kupował drewna ani krajowy przemysł płyt drewnopochodnych, ani przemysł celulozowo-papierniczy.

Odnosząc się do postulatów zawartych, przedstawiam poniższe informacje.

1. Strategia marketingowa Lasów Państwowych zakłada głównie sprzedaż drewna do zakładów przemysłu przetwórczego. Informacje o tym były prezentowane na konferencjach i seminariach na temat wykorzystania biomasy w energetyce, organizowanych w 2003 i 2004 roku m.in. przez Polską Izbę Gospodarczą Energetyki i Ochrony Środowiska. Dowodem konsekwentnego stosowania takiej strategii jest odmowa zawarcia porozumień na dostawy papierówki np. z inwestorami w branży wytwórni granulatu drzewnego, którzy zamierzają zlokalizować swoje instalacje na terenach o wysokiej koncentracji drzewnego przemysłu przetwórczego. Ograniczona podaż drewna jak również potrzeba przeznaczania tego surowca w pierwszej kolejności na cele przetwórcze są uwzględniane w polityce państwa dotyczącej rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W istniejących dokumentach politycznych w tym także w przygotowywanej obecnie "Polityce energetycznej Polski do 2025 roku" przewiduje się zrównoważony rozwój energetyki odnawialnej zapewniający optymalizację wykorzystania poszczególnych rodzajów odnawialnych źródeł energii.

2. Problem wykorzystania odpadów powstających w zakładach przemysłu drzewnego, tj. trocin i innych odpadów drzewnych, jest w chwili obecnej rozpatrywany w Ministerstwie Gospodarki. Lasy Państwowe dostarczają na rynek przede wszystkim drewno okrągłe. Dlatego dyskusja o ewentualnym wykorzystaniu odpadów drzewnych powstających w mechanicznym procesie przerobu drewna w zakładach, a także jakiekolwiek decyzje nie leżą w gestii ani Ministerstwa Środowiska, ani też Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

3. Ustawa o lasach z 1991 roku nakłada na Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe obowiązek prowadzenia gospodarki leśnej zgodnie z zasadami ochrony i trwałości utrzymania lasów, powiększania zasobów leśnych i zrównoważonego wykorzystania funkcji lasów. Dokładnie zasady prowadzenia gospodarki leśnej reguluje art. 7.1. ustawy, który mówi, że: "Trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu, z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:

1) zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą,

2) ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:

a) zachowanie różnorodności przyrodniczej,

b) zachowanie leśnych zasobów genetycznych,

c) walory krajobrazowe,

c) potrzeby nauki,

3) ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym,

4) ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych,

5) produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu."

Reasumując, chciałbym podkreślić, że Lasy Państwowe nie mogą zaniedbywać zasady wielofunkcyjności i pod wpływem aktualnej sytuacji rynkowej preferować jednej, w tym wypadku produkcyjnej funkcji lasu, poprzez np. zakładanie i wykorzystywanie plantacji gruntów szybko rosnących.

Rozwój upraw roślin energetycznych powinien być inspirowany i rozpowszechniany przez potencjalnych odbiorców tego surowca, przede wszystkim wśród właścicieli gruntów rolnych. Przykładem tego może być elektrownia Opole, która obecnie podjęła działania zmierzające do zapewniania sobie dostaw paliwa z plantacji wierzby energetycznej. W tym celu założono kilkudziesięciohektarową plantację do produkcji sadzonek. Sadzonki te są oferowane bezpłatnie rolnikom, którzy podpisali umowę zapewniającą odpłatne dostarczanie wyprodukowanej biomasy do elektrowni.

Z poważaniem

z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

dr hab. Krzysztof Szamałek


Oświadczenie