Oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 2004-11-02

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora RP Witolda Gładkowskiego na 69 posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 roku przekazuję następujące informacje.

Zgodnie z ustawą z dnia 12 września 1999 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65 z 1990 r. z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 26 czerwca 1997 roku o wyższych szkołach zawodowych (Dz.U. z dnia 13 sierpnia 1997 r., z późn. zm.) o trybie, zasadach przyjęć oraz o zakresie egzaminu wstępnego decydują senaty poszczególnych szkół wyższych.

Z dniem 1czerwca 2003 roku weszły w życie przepisy artykułów 6 i 13 ustawy z dna 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2001 r., Nr 111, poz. 1194), zgodnie z którymi do art. 141 ustawy o szkolnictwie wyższym oraz do art. 71 ustawy o wyższych szkołach zawodowych został dodany następujący przepis:

"Jeżeli warunki rekrutacji przewidują egzaminy wstępne z przedmiotów zdawanych przez kandydata na egzaminie maturalnym, podstawę przyjęcia na studia, w ramach miejsc dostępnych w danej uczelni, stanowią wyniki egzaminu maturalnego. W tym przypadku senat uczelni ustala, jakie wyniki egzaminu maturalnego stanowią podstawę przyjęcia na studia".

Przez egzamin wstępny należy rozumieć zarówno tradycyjny egzamin pisemny i ustny, jak również test lub rozmowę kwalifikacyjną, mające na celu sprawdzenie wiedzy kandydata z określonego przedmiotu.

Nie przewiduje się możliwości przystąpienia wyżej wymienionych kandydatów do egzaminów wstępnych przeprowadzanych przez uczelnię z przedmiotów objętych egzaminem maturalnym.

Możliwość przystąpienia do egzaminu wstępnego organizowanego przez uczelnię może dotyczyć przedmiotów, z których kandydat nie zdawał egzaminu maturalnego oraz kryteriów dodatkowych o niesprecyzowanym zakresie przedmiotowym lub sprawdzających predyspozycje do podjęcia studiów na danym kierunku (sprawność fizyczna, uzdolnienia), a nie wiedzy teoretycznej z danego przedmiotu.

Na podstawie przesłanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu uchwał senatorów należy stwierdzić, iż kryteria przyjęć na studia w roku akademickim 2005/2006 nie różnią się od dotychczasowych. Analogicznie, jak w poprzednich latach, do podstawowych kryteriów należy zaliczyć: egzamin pisemny, egzamin ustny, rozmowę kwalifikacyjną, konkurs świadectw dojrzałości, sprawdziany predyspozycyjne. W/w kryteria dotyczą zarówno kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym w wyniku "starej matury" jak i "nowej matury" - z uwzględnieniem wyżej wymienionych nowelizacji ustaw. Oczywistym jest, iż zasady przyjęć w roku akademickim 2005/2006 mogły ulec zmianie w porównaniu z rokiem akademickim 2004/2005 (uprawnienie uczelni) - zmiana ta jednak dotyczy wszystkich kandydatów na studia, bez względu na system egzaminu maturalnego.

Analizując uchwały senatów w sprawie zasad przyjęć na studia w roku 2005/2006 należy stwierdzić, iż postępowanie kwalifikacyjne na poszczególne kierunki studiów, analogicznie jak w latach poprzednich, nie zawsze przewidują tradycyjny egzamin pisemny lub ustny z danego przedmiotu - nie zawsze też egzamin taki stanowi główne kryterium kwalifikacyjne. Często uczelnia przywiązuje większą wagę do sprawdzianów uzdolnień (kierunki artystyczne), predyspozycji fizycznych (kierunki z zakresu wychowania fizycznego) lub rozmów kwalifikacyjnych sprawdzających predyspozycje do wykonywania zawodu nauczycielskiego. Określenie wagi danego kryterium w postępowaniu kwalifikacyjnym pozostaje w gestii rad wydziałów, na wniosek których senat uchwala zasady przyjęć na dany kierunek studiów.

Uwzględniając oświadczenie Pana Senatora dokonano analizy uchwał senatorów uczelni państwowych nadzorowanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, działających na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Stwierdzono, co następuje:

Uniwersytet Szczeciński przewiduje rozmowy kwalifikacyjne jako jedno z kryteriów przyjęć na filologie obce, "pedagogikę" oraz "teologię" - mają one na celu sprawdzenie predyspozycji do podjęcia studiów na danym kierunku studiów jak również wykonywania w przyszłości wyuczonego zawodu.

Politechnika Szczecińska przewiduje prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych tylko w odniesieniu do magisterskich studiów uzupełniających.

Akademia Rolnicza w Szczecinie nie przewiduje prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych.

Politechnika Koszalińska na kierunek "wzornictwo" będzie dokonywała przyjęć na podstawie wyników egzaminu praktycznego i rozmowy kwalifikacyjnej.

Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku będzie rekrutowała na podstawie rozmów kwalifikacyjnych na niektóre kierunki/specjalności studiów prowadzone systemem zaocznym na poziomie wyższych studiów zawodowych.

W uchwałach senatów wyżej wymienionych uczelni nie stwierdzono zapisu cytowanego w oświadczeniu.

Z poważaniem

w/z MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Tadeusz Szulc


Oświadczenie