Oświadczenie


Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 68):

Warszawa, 2004-09-08

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu RP

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Witolda Gładkowskiego złożone na 68 posiedzeniu Senatu w dniu 12 sierpnia 2004 r. w sprawie trudności z realizacją przepisów wykonawczych do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przekazaną Ministrowi Gospodarki i Pracy, przy piśmie z dnia 19 sierpnia 2004 r. znak: BPs/DSK-054-356-04 uprzejmie wyjaśniam:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001) weszła w życie 1 czerwca 2004 r. i od tego dnia zaczęły obowiązywać ustawowe upoważnienia do wydawania rozporządzeń wykonawczych. Na tempo wydawanych aktów wykonawczych do ustawy mają istotny wpływ obligatoryjne konsultacje odbywane z wieloma partnerami. Obowiązek ich przeprowadzania wynika z szeregu aktów prawnych, np. art. 19 ustawy o związkach zawodowych, art. 16 ustawy o organizacjach pracodawców czy § 12 ust. 3 Regulaminu pracy Rady Ministrów. Partnerzy społeczni mają wyznaczony 30 dniowy termin na zaopiniowanie przekazanych dokumentów. W ramach Komisji Trójstronnej, jako reprezentatywne w skali całego kraju, zasiadają trzy związki zawodowe i cztery organizacje pracodawców. Należy także pamiętać o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz organach administracji państwowej. W trakcie prac nad projektami aktów wykonawczych zgłaszanych było i jest szereg zastrzeżeń. Należy mieć na uwadze, że cała grupa przepisów, zwłaszcza dotyczących praw i obowiązków różnych grup podmiotów oraz dotyczących wydatkowania środków publicznych wymusza długotrwałe uzgodnienia ze wszystkimi zainteresowanymi.

Informuję, iż do chwili obecnej zostało opublikowane sześć rozporządzeń. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 maja 2004 r. w sprawie zakresu ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 123, poz. 1203); Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie wymaganych dokumentów, trybu i kryteriów rozdziału limitu zatrudnienia pracowników polskich w celu realizacji umów o dzieło przez polskich pracodawców w Republice Federalnej Niemiec (Dz.U. 132, poz. 1416); rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.U. 161, poz. 1683); Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą (Dz.U. Nr 176, poz. 1826); Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom (Dz.U. Nr 190, poz. 1951) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy (Dz.U. Nr 185, poz. 1912).

Prace nad pozostałymi rozporządzeniami są bardzo zaawansowane.

Nie podzielam stanowiska dyrektorów powiatowych urzędów pracy, informujących Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, w przedmiocie uniemożliwienia skutecznego realizowania zadań przez urzędy pracy z powodu braku aktów wykonawczych do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Nadmieniam, że w decyzjach finansowych przekazywanych powiatowym urzędom pracy przez ministra właściwego do spraw pracy zostały określone kierunki wydatkowania środków Funduszu Pracy zarówno na kontynuację zadań podjętych jeszcze pod rządami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu jak i na uruchomienie środków przeznaczonych na finansowanie zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Nowa ustawa, jak każde nowe rozwiązanie przez okres wdrożenia rodzi szereg wątpliwości. Ministerstwo Gospodarki i Pracy, w celu ułatwienia stosowania ustawy, zorganizowało szkolenia, na które zaprosiło przedstawicieli wszystkich urzędów pracy z terenu całego kraju. Ponadto uruchomiło system wyjaśniania wątpliwości drogą elektroniczną. Na bieżąco udzielane są także odpowiedzi na pytania przekazane pisemnie. Po wydaniu wiodących aktów wykonawczych cykl szkoleń zostanie powtórzony.

Jerzy Hausner


Oświadczenie