Oświadczenie1, oświadczenie 2


Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 13.02. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Ustosunkowując się do oświadczeń Pana Senatora Witolda Gładkowskiego przesłanych przy piśmie Pana Marszałka BPS/DSK-043-14/04 dotyczących:

1) pogorszenia organizacji profilaktyki stomatologicznej, jaką są otoczone dzieci i młodzież;

2) związane z legislacją dotyczącą odpadów medycznych;

przedstawiam uprzejmie poniższe wyjaśnienia.

Ad 1) Zakres i skuteczność polityki zdrowotnej w skali kraju uwarunkowana jest ukierunkowaniem lokalnej polityki zdrowotnej na szczeblu województwa, związanej z realizacją zadań wojewody i samorządu wojewódzkiego, oraz na szczeblu powiatu, związanej z działalnością samorządu powiatowego. Narodowy Fundusz Zdrowia, finansujący świadczenia zdrowotne, w tym z zakresu medycyny szkolnej, działa w oparciu o ustawę z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45 z późniejszymi zmianami).

Poza słuszną uwagą Pana Senatora, że Art. 50 przedmiotowej ustawy nakłada na NFZ obowiązek realizacji uprawnienia ubezpieczonego do świadczeń na rzecz zachowania zdrowia, zapobiegania chorobom i wczesnego wykrywania chorób, to także, zgodnie z wymienioną ustawą, polityka zdrowotna powinna być kreowana w pierwszym rzędzie poprzez zamieszczanie priorytetów zdrowotnych w Wojewódzkich Planach Zdrowotnych uchwalanych przez sejmiki wojewódzkie, w oparciu o analizę sytuacji zdrowotnej populacji i sytuacji bazowej w zakresie ochrony zdrowia w województwie, na okres od 1 roku do 4 lat, i Krajowego Planu Zdrowotnego (rocznego), tworzonego przez Ministra Zdrowia na bazie planów wojewódzkich. Plany te stanowią podstawę do opracowania strategicznego, wieloletniego Narodowego Planu Zdrowotnego.

Jak wynika z powyższego, Minister Zdrowia zobligowany jest w planach zdrowotnych uwzględniać priorytety wyznaczone przez wojewódzkie instancje samorządowe, podobnie Narodowy Fundusz Zdrowia powinien finansowanie świadczeń zdrowotnych w województwie opierać o wyznaczone w porozumieniu z Sejmikiem Wojewódzkim priorytety i o treści Krajowego i Narodowego Planu Zdrowotnego.

Tak więc, miejsce medycyny szkolnej wśród priorytetów zdrowotnych w dużej mierze uzależnione jest od jej postrzegania na powiatowym i wojewódzkim szczeblu samorządowym. W projekcie Narodowego Planu Zdrowotnego z 23 października 2003 r. na lata 2004 - 2013, sprawy ochrony zdrowia dzieci i młodzieży, a w tym profilaktyki stomatologicznej, zaakcentowane są bardzo szeroko.

Minister Zdrowia, w zakresie swoich kompetencji prowadzi wielokierunkowe działania na rzecz medycyny szkolnej, które zawarte są w:

1. Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz.U. z dnia 24 lipca 2003 r. Nr 130 poz. 1196), dotyczącym profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą objętymi obowiązkiem szkolnym oraz kształcącymi się w szkołach ponadgimnazjalnych, do ukończenia 18 roku życia, oraz dotyczącym zakresu informacji o świadczeniodawcach sprawujących profilaktyczną opiekę nad uczniami, przekazywanych wojewodzie przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

2. Zadaniach podległej Ministrowi Zdrowia Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS), która sprawuje nadzór sanitarny nad warunkami procesów nauczania i wychowania.

Ponadto, Minister Zdrowia, w związku z profilaktyką zawartą w deklaracjach Światowej Organizacji Zdrowia oraz w przepisach Unii Europejskiej, poprzez podległe sobie instancje i we współpracy z innymi resortami, realizuje Narodowy Program Zdrowia, w którym istotną rolę zajmują zagadnienia zdrowia populacji wieku rozwojowego.

Konkludując, należy stwierdzić, że rodzaj i jakość świadczeń zdrowotnych, w tym z zakresu medycyny szkolnej, a w tym profilaktyki stomatologicznej, na terenie określonego województwa, w dużej mierze uzależniona jest od warunków kontraktu zawartego ze świadczeniodawcami przez Wojewódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia.

Warunki te powinny być zgodne z przepisami zawartymi w cytowanej powyżej ustawie, to znaczy opierać się na realnych potrzebach zdrowotnych populacji, zawartych w opisywanych wyżej planach i uwzględniać prawa ubezpieczonych do określonych świadczeń, w tym do wymienionych w art. 50 ww. ustawy.

Obowiązkiem świadczeniodawców jest realizowanie warunków kontraktu.

Każdy Wojewódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia posiada w swojej strukturze komórki organizacyjne zajmujące się kontrolą realizacji kontraktów przez świadczeniodawców.

Z kolei, kontrolę wykonania zadań przez Wojewódzki Oddział NFZ może przeprowadzać, poza znanymi organami kontroli państwowej i organami zwierzchnimi, także Samorząd Województwa co wynika z uwarunkowań zawartych w ww. ustawie, związanych z uchwalaniem przez Sejmik Wojewódzki Wojewódzkiego Planu Zdrowotnego.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, co do jakości kontraktu lub sposobu jego realizacji, najbardziej zasadna, co wynika z opisanych powyżej uwarunkowań, wydaje się interwencja u kompetentnych podmiotów szczebla wojewódzkiego, ze względu na największą, najszybszą i najskuteczniejszą możliwość wprowadzenia ewentualnych korekt.

Ad 2) Zagadnienia związane z problematyką odpadów medycznych są zagadnieniami wielopodmiotowymi i bardzo istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa, przede wszystkim epidemiologicznego, stanu zdrowia populacji.

Nawiązując do zapytania Pana Senatora, co do losów rozporządzeń dotyczących wybranych zagadnień gospodarki odpadami, uprzejmie informuję, że projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych, skierowany został do uzgodnień wewnętrznych, do właściwych kompetencyjnie podmiotów, oraz do konsultacji społecznej. Opracowywany jest również projekt kolejnego rozporządzenia Ministra Zdrowia do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.), wykonujący fakultatywną delegację, zawartą w art. 7 ust. 4 ustawy, który stanowi, że ministrowie właściwi ds. gospodarki, zdrowia, rolnictwa, administracji publicznej, w zakresie swoich kompetencji, w porozumieniu z ministrem właściwym ds. środowiska, mogą określić, w drodze rozporządzeń, szczegółowy sposób postępowania z niektórymi rodzajami odpadów, kierując się potrzebą stworzenia schematów postępowania z tymi odpadami przez ich posiadaczy.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Ewa Kralkowska


Oświadczenie1, oświadczenie 2