Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):
Warszawa, 08.09. 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Witolda Gładkowskiego na 44 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2003 r. dotyczącego interpretacji zagadnień prawnych wynikających z zapisu art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1070 ze zm.) dział budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa obejmuje sprawy, między innymi gospodarki nieruchomościami, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej. W świetle powyższego oraz art. 33a ustawy z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) organem właściwym do interpretacji zapisów ustawy o gospodarce nieruchomościami jest Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, nad którym nadzór sprawuje Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej - art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach (...).
W przedmiotowej sprawie nie zachodzą, żadne szczególne przepisy prawa, który pozwoliłby wyłączyć właściwość Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W związku z powyższym Minister Skarbu Państwa działając na podstawie art. 65 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), pismem z dnia 04.08.2003 r. znak: MSP/DP/4786/03, przesłał pismo Starosty Powiatu Szczecineckiego z dnia 28.03.2003 r. znak RP.0541 - 1/2003, do właściwego przedmiotowo organu.
Jednocześnie informuję, iż analizując zapis wspomnianego art. 34 ust. 3, zbycie nieruchomości nie może nastąpić, jeśli toczy się postępowanie administracyjne dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Wprawdzie nie ma zapisu, który jednoznacznie reguluje kwestię zakończenia postępowania administracyjnego, lecz nadanie decyzji administracyjnej, wydanej w toku postępowania, klauzuli ostateczności i praworządności (art. 269 k.p.a.), kończy postępowanie administracyjne.
MINISTER
Piotr Czyżewski