Oświadczenie
Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), przekazała Minister Edukacji Narodowej i Sportu:
Warszawa, 2003-01-30
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w związku z oświadczeniem Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, uprzejmie informuję, że w pełni podzielam opinię Pana Senatora, iż w bieżącym roku szkolnym uwzględnienie problematyki związanej z integracją europejską w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły jest bardzo ważne. Dlatego w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu, podjęto wiele decyzji i inicjatyw oraz rozwinięto współpracę mającą na celu przekazanie wiedzy i informacji dotyczących naszej integracji z Unią Europejską, szczególnie z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, Biurem Informacji Rady Europy oraz proeuropejskimi organizacjami pozarządowymi.
Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 32 posiedzeniu Senatu w dniu 16 stycznia 2003 r., uprzejmie informuję:
- Cele, treści i zadania dotyczące integracji europejskiej zostały uwzględnione we wszystkich etapach edukacyjnych - w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół;
- w podstawie programowej dla sześcioletniej szkoły podstawowej (I etap - kl. I-III, II etap - kl. IV-VI) zawarte są cele i treści wprowadzające ucznia w ten zakres wiedzy i kształtowanych wartości - dostosowane do aktywności dziecka w tym wieku: zagadnienia te dotyczą związków kulturowych, historycznych, gospodarczych i społecznych Polski z Europą, przynależności do społeczeństwa europejskiego, ugruntowania wartości humanistycznych i cywilizacyjnych, wprowadzają w zakres tematyczny dotyczący procesów integracji;
- w podstawie programowej dla gimnazjum rozszerzono zakres treści, tworząc warunki do pełniejszego wyposażenia uczniów w wiedzę o Wspólnotach Europejskich; zagadnienia te uwzględniono w poszczególnych przedmiotach nauczania oraz w ścieżce edukacyjnej "Edukacja europejska";
- dalsze pogłębienie i rozszerzenie celów i treści proeuropejskich następuje w szkołach ponadgimnazjalnych; zagadnienia te uwzględniono w poszczególnych przedmiotach nauczania, ścieżkach edukacyjnych, np. "Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie", a przede wszystkim w ścieżce "Edukacja europejska"; oznacza to, że każda szkoła publiczna oraz szkoła o uprawnieniach szkoły publicznej, zobowiązana jest uwzględnić w swoim programie nauczania i wychowania, problematykę z zakresu integracji europejskiej określoną w ww. rozporządzeniu; problematyka ta realizowana jest w systemie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, w ramach przedmiotów nauczania oraz na odrębnych lekcjach; do jej realizacji, w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, zobowiązani są wszyscy nauczyciele.
- Promocji tego zagadnienia oraz kształceniu zainteresowań i pogłębianiu wiedzy, z zakresu integracji europejskiej, sprzyjają liczne konkursy, olimpiady, programy; jest ich bardzo wiele, mają różny zasięg, uczestniczy w nich tysiące uczniów; do znaczących imprez należą: Europejski Konkurs Szkolny "Europa w Szkole", Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej, Teleturniej "Euro-Quiz", Ogólnopolski Konkurs "Zostań Negocjatorem" i wiele innych; w bieżącym roku szkolnym do szkół w całym kraju skierowano edukacyjno-informacyjny program "Moja szkoła w Unii Europejskiej" oraz program (uzyskany we współpracy z Instytutem Europejskim w Genui i Ambasadą RP w Rzymie) "Europa w Szkole".
- Ponadto w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli podjęto następujące prace:
- szkolenie pt. "Szkoły wiejskie w UE". W ramach ww. cyklu przeszkolono 1200 osób, pełniących obecnie rolę liderów w środowisku,
- opracowanie pt. "Szkolny Klub Europejski. Poradnik" adresowane do członków i opiekunów szkolnych klubów europejskich. Ze względu na zwiększającą się liczbę klubów europejskich w szkołach planowana jest w bieżącym roku reedycja ww. poradnika,
- szkolenie dla 2000 szkolnych klubów europejskich, działających w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W trakcie kursów rozprogramowane zostało opracowanie "Szkolny Klub Europejski. Poradnik",
- pakiet "Polska w NATO", który został rozpowszechniony w trakcie szkoleń wizytatorów Kuratorów Oświaty. W ramach programu organizowane są szkolenia adresowane do nauczycieli - konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli (50 osób) oraz nauczycieli - doradców metodycznych (100 osób), a także do nauczycieli - liderów środowisk lokalnych oraz nauczycieli klas wojskowych. Zakłada się, iż w wyniku podjętych szkoleń program "Polska w NATO" dotrze do ponad 300 000 uczniów,
- opracowanie scenariuszy lekcji, które stanowią cenną pomoc dla nauczycieli realizujących, w ramach prowadzonego przedmiotu, tematykę integracji europejskiej w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
- Z rozpoznania opartego na licznych kontaktach z nauczycielami, dyrektorami szkół, kuratorami oświaty oraz organizacjami pozarządowymi wynika, że szkoły wykazują dużą aktywność i inicjatywność w podejmowaniu zadań z zakresu integracji europejskiej oraz włączają się w inicjatywy instytucji i organizacji.
- W marcu bieżącego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu przeprowadzi, we wszystkich województwach, kontrolę stanu realizacji zadań z zakresu edukacji europejskiej, podejmowanych inicjatyw, aktywności szkół oraz nadzoru pedagogicznego; w przypadku stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości, podjęte zostaną natychmiastowe działania, zmierzające do ich likwidacji.
Proszę przyjąć zapewnienie, że zagadnienia integracji europejskiej w edukacji znajdują się w centrum uwagi Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
Z wyrazami szacunku
Krystyna Łybacka
Oświadczenie