Informację w związku z oświadczeniem senatora Witolda Gładkowskiego, złożonym na 10. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 9), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:
Warszawa, 17 kwietnia 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na pismo z dnia 5 marca 2002 r., sygn. RJ/043/69/02/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Witolda Gładkowskiego, złożone w dniu 27 lutego 2002 r., podczas 10. posiedzenia Senatu, w sprawie możliwości przeprowadzenia lokalnego referendum w sprawie utworzenia województwa środkowopomorskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Ocena nowego, trójstopniowego podziału terytorialnego kraju oraz funkcjonowania administracji publicznej w zmienionych strukturach administracyjnych państwa, została już dokonana na przełomie 2000 i 2001 roku.
Problemy związane z obowiązującym podziałem terytorialnym kraju powinny jednak być przedmiotem dalszych wnikliwych badań i analiz.
Po dokonaniu wspomnianej oceny, do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wpłynęło wiele wniosków i propozycji wprowadzenia korekt odnoszących się głównie do podziału terytorialnego stopnia gminnego oraz powiatowego.
W napływających do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji listach i wystąpieniach samorządów lokalnych, organizacji społeczno-politycznych oraz grup inicjatywnych, prezentowane są różne propozycje odnośnie ewentualnych zmian w obowiązującym podziale terytorialnym kraju. Wśród nich jest także szereg wniosków dotyczących utworzenia województwa środkowopomorskiego.
Każda z powyższych inicjatyw oraz komentarzy dotyczących funkcjonowania administracji publicznej w nowych strukturach podziału terytorialnego jest wnikliwie analizowana, stanowi bowiem wyraz społecznych oczekiwań dopełniających całościową ocenę konieczną do wprowadzenia merytorycznie uzasadnionych korekt w zasadniczym trójstopniowym podziale terytorialnym pastwa. Zważywszy, że w kwestiach tego typu zmian nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące referendum lokalnego (co potwierdza utrwalona już linia orzecznicza sądu administracyjnego), natomiast przeprowadzenie konsultacji społecznych pozostaje suwerenną decyzją lokalnych władz (ich wyniki nie są wiążące - w przypadku korekt w podziale wojewódzkim - dla Sejmu RP), wpływające w ww. zakresie uwagi, wnioski i opinie stanowią tym bardziej cenną informację.
Pragnę zapewnić, że intencją Rządu nie jest dokonywanie tego rodzaju zmian, które pozostawałyby w sprzeczności z nastrojami mieszkańców i ich wolą przynależności terytorialnej, o ile oczywiście spełniać będą kryteria wskazywane przez obowiązujące przepisy prawa.
Łączę wyrazy szacunku
Krzysztof Janik