Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Gierka, złożone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):
Warszawa, 18 sierpnia 2003 r.
Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszał
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Adama Gierka podczas 37 posiedzenia Senatu RP w dniu 2 kwietnia w sprawie powiązania komunikacyjnego miast Jaworzna, Libiąża, Chełmka i Oświęcimia z autostradą A4 pragnę poinformować, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła w tej sprawie rozmowy z koncesjonariuszem, spółką Stalexport S.A., nie doprowadziły one jednak do rozwiązania podnoszonego problemu. Wcześniejsze pla
ny dotyczące uruchomienia węzła "Jeleń" były ściśle związane z projektem ustawy winietowej i z planami zniesienia opłaty za przejazd na odcinku autostrady A4 Kraków-Katowice. Po odrzuceniu przez Sejm projektu ustawy winietowej uruchomienie węzła "Jeleń" musiałoby wiązać się z poniesieniem przez Skarb Państwa znacznych kosztów, które nie znajdują uzasadnienia w przeprowadzonych analizach roku.Zgodnie z obowiązującą Umową Koncesyjną węzeł "Jeleń" został zamknięty dla ruchu jednostronnie w kierunku Krakowa, natomiast posiada on wjazd w kierunku Katowic. Wyłączenie tego węzła z ruchu było proponowane już na etapie dokumentacji do decyzji o ustalenie lokalizacji autostrady. Na mocy decyzji Prezesa UMiRM z dnia 5 sierpnia 1999 r. rozbudowa lub wyłączenie z ruchu
węzła "Jeleń" jest uzależnione wyłącznie od koncesjonariusza. Takie stanowisko prezentowała również była Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad.W toku przeprowadzonych rozmów koncesjonariusz nie wykazał zainteresowania rozbudową węzła "Jeleń", powołując się na fakt, że po jego zamknięciu ruch na autostradzie wzrósł średnio o 1000 pojazdów na dobę, co jest elementem o poważnym znaczeniu ekonomicznym. Ponadto przejazd na dawnym węźle był jedynie przejazdem o charakterze lokalnym, łączącym osiedla w miejscow
ościach Jaworzno i Imielin. Zdaniem Koncesjonariusza miasto Jaworzno ma bardzo dobre połączenia w kierunku Krakowa przez dwa pobliskie węzły: węzeł "Byczyna" oddalony 5 km, oraz węzeł "Brzęczkowice", oddalony o 7 km.W przypadku gdyby strona rządowa podjęła jednostronnie decyzję o uruchomieniu węzła "Jeleń", musiałaby ona pokryć wszystkie związane z tym koszty, w tym: koszty prac projektowych szacowane na 350 tys. PLN, koszty przebudowy węzła szacowane na kwotę 6 mln PLN (obejmujące przebudowę wjazdów i łąc
znic) oraz koszty wyposażenia stacji poboru opłat wynoszące około 2,5 mln PLN. Do tego należałoby ponadto doliczyć koszty utrzymania stacji poboru opłat i zatrudnienia pracowników w wysokości 75 tys. PLN miesięcznie.Przeprowadzone przez GDDKiA analizy ruchu nie uzasadniają konieczności poniesienia przez Skarb Państwa tak znacznych kosztów. Drogi prowadzące do węzła "Jeleń" są drogami lokalnymi, o niskich parametrach technicznych. Miasta Jaworzno, Libiąż, Chełmek i Oświęcim mają dostęp do autostrady A4 na pobliskich węzłach w Brzęczykowicach i Byczynie, a trasy alternatywne poprowadzone są drogami o dużym zapasie przepustowości. Ponadto autostrada płatna z założenia winna być drogą o najwyższym standardzie utrzymania i bezpieczeństwa, co sprawia, że zagęszczenie węzłów nie może być zbyt duże.
W tej sytuacji wydaje się, że nie ma dostatecznego uzasadniania dla poniesienia przez Skarb Państwa znacznych kosztów, jakie wiązałyby się z podjęciem jednostronnej decyzji o uruchomieniu węzła "Jeleń".
Z wyrazami szacunku
Minister Infrastruktury
z up. Sekretarz Stanu
Andrzej Piłat