Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Gierka, złożonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:
Warszawa, 2002.11.18
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Adama Gierka podczas 26 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 października 2002 r. przekazanego pismem z dnia 6 listopada br. Nr RJ/043/369/02/V pragnę wyjaśnić, co następuje:
W myśl art. 9g ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.) organ prowadzący szkołę powołuje komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, natomiast komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ, który powołał komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną - stosownie do § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 70, poz. 825 z późn. zm.) - zapewnia jej obsługę administracyjno-biurową oraz pokrywa wydatki związane z jej działalnością. Należy jednak podkreślić, że wskazane powyżej przepisy nie przesądzają jednoznacznie o obowiązkach organów w zakresie realizacji wypłat wynagrodzeń osobom uczestniczącym w pracach Komisji. Zgodnie z przyjętą zasadą, w ramach wydatków związanych z działalnością komisji przewidziane jest wynagrodzenie wyłącznie dla ekspertów wchodzących w skład komisji, z którymi organ powołujący komisję może zawrzeć umowę zlecenie na okres udziału w pracach komisji. Ma to ścisły związek z niezależną pozycją ekspertów. Ich udział w pracach komisji ma na celu zapewnienie obiektywizmu i wysokiego standardu tych prac. Pozyskanie ich do pracy w praktyce musi się zatem wiązać z czynnikiem motywującym, również finansowo, zwłaszcza w sytuacji, w której nie mogą oni skorzystać z podobnych rozwiązań prawnych jak pozostali członkowie komisji.
Pozwolę sobie bowiem zauważyć, iż zarówno dyrektor szkoły (placówki), jak i przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, uczestniczą w pracach komisji w ramach obowiązków służbowych i wynagrodzenia wynikającego ze stosunku pracy. Dotyczy to również przedstawiciela organu prowadzącego szkołę. Podobne uwarunkowania zachodzą też w przypadku przedstawiciela związku zawodowego, który zgodnie z art. 9g ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela na wniosek nauczyciela może wejść w skład komisji. W tej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), który przyznaje pracownikowi prawo do zwolnienia od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy.
Pragnę podkreślić, że dla określenia skutków finansowych związanych z działalnością komisji przyjęto w 2002 roku kwotę 150 zł na rozpatrzenie jednego wniosku nauczyciela ubiegającego się o awans. Odpowiednio do prognozowanej liczby wniosków - w budżecie Państwa w rezerwie celowej Nr 17 zabezpieczone zostały środki na pokrycie wydatków z tego tytułu. Zmiana wysokości środków przewidzianych na ten cel w ustawie budżetowej nie jest możliwa. Rozszerzenie zatem grupy osób wynagradzanych za uczest
niczenie w pracach komisji spowodowałoby pomniejszenie kwoty przypadającej dotychczas na jednego eksperta. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż organ, który powołał komisję, w ramach swoich kompetencji, może zwiększyć wydatki związane z funkcjonowaniem komisji ze środków własnych, również w zakresie wynagradzania pozostałych członków komisji.Ponadto uprzejmie informuję Pana Marszałka, że kwestia obecnie wyodrębnianych środków w budżecie państwa na pokrycie kosztów funkcjonowania komisji ds. awansu zawodowego nauczycieli budzi szereg wątpliwości. Należy przypuszczać, że w najbliższej przyszłości niezbędne będzie przejęcie innych rozwiązań w tej materii.
Z wyrazami szacunku
w/z MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Tadeusz Sławecki