Oświadczenie


Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Genowefy Ferenc, złożone na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81):

Warszawa, 2005.03.8

Pan

Longin Pastusiak

Marszałek Senatu

Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo z dnia 23 lutego 2005 r., znak BPS/DSK-043-101/05 w sprawie oświadczenia złożonego przez senator Genowefę Ferenc dotyczącego bardzo dużego zróżnicowania poziomu płac pracowników zatrudnionych w ośrodkach doradztwa rolniczego oraz w agencjach działających na rzecz rolnictwa, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko.

W dniu 12 stycznia 2005 r. ukazało się w Dzienniku Ustaw Nr 6, poz. 49 rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 stycznia 2005 r. w sprawie warunków wynagrodzenia za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą pracownikom jednostek doradztwa rolniczego, które stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507).

Zgodnie z artykułem 11 ust. 2 ww. ustawy jednostki doradztwa otrzymują z budżetu państwa dotacje podmiotowe na wykonywanie zadań z zakresu doradztwa rolniczego, w tym na wynagrodzenie dla pracowników i utrzymanie jednostki.

Przepisy rozporządzenia stwarzają możliwość połączenia systemu wynagradzania pracowników jednostek doradztwa rolniczego opartego o dotacje budżetu państwa z elementami motywacyjnego systemu wynagradzania opartego o wysokie kwalifikacje pracowników, poprzez zastosowanie większej rozpiętości w kategoriach zaszeregowania. Jest to możliwe do wprowadzenia, gdy uwzględni się możliwość powiększenia funduszu wynagrodzeń o dodatkowe środki przeznaczone na ten cel, wypracowane w ramach prowadzonej przez jednostki doradztwa rolniczego działalności gospodarczej, do której upoważnienie daje art. 4 ust. 4 cytowanej powyżej ustawy.

Zastosowana rozpiętość w kategoriach zaszeregowania wynika również z następujących przesłanek:

1) stworzenie stabilnego aktu prawnego nie wymagającego corocznej nowelizacji polegającej tylko na zmianie stawek wynagrodzenia;

2) stworzenia warunków do zarządzania zasobami ludzkimi w sposób mobilizujący pracowników do efektywnej i wydajnej pracy poprzez posiadanie możliwości zwiększenia wynagrodzeń lub premiowania i nagradzania.

Proponowana rozpiętość nie przyczyni się do natychmiastowego wzrostu wynagrodzeń, gdyż: te, na dzień dzisiejszy, można kształtować na podstawie posiadanych środków pochodzących z budżetu państwa. Wzrost wynagrodzeń może być brany pod uwagę z chwilą wypracowania zysków z działalności gospodarczej.

Przewiduje się jednak, że w najbliższym czasie motywacyjną rolę w wynagradzaniu pracowników jednostek doradztwa rolniczego, w dużym stopniu odgrywały będą nagrody i premie oraz możliwość podwyższenia wynagrodzeń dla pracowników merytorycznych, od starszego specjalisty począwszy, choćby poprzez zapisanie w rozporządzeniu możliwości utrzymania dodatku funkcyjnego.

W świetle powyższego można stwierdzić, że przyjęte rozwiązania umożliwiają kształtowanie wyższych wynagrodzeń pracownikom jednostek doradztwa rolniczego z tym, że czynność ta należy teraz do dyrektorów jednostek doradztwa.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak


Oświadczenie